Varför Apple valde Intel och inte AMD

Permalänk
Melding Plague

Varför Apple valde Intel och inte AMD

<font style="font-size: 10pt"><b>Varför Apple valde Intel och inte AMD</b></font> <small class="small">lördag 17 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.macworld.com/news/2005/09/15/intelvsamd/index.php " target="_blank">MacWorld</a> har skrivit en artikel som förklarar varför Apple valde Intel och inte AMD. Det finns redan många artiklar om varför Apple kommer gå över till Intelprocessorer över huvud taget, men ganska få som även skriver om AMD och deras roll i det hela.
<br />
<br />Anledningen ska tydligen vara att Steve Jobs vill ha innovativ design, i det här fallet energisnåla processorer som Conroe. IBM och Freescale hade inte planerat att tillverka den här typen av processorer och AMD är inte tillräckligt energisnåla än, enligt artikeln.
<br />
<br /><i>"This is a practical, pragmatic Steve Jobs decision," says Shane Rau, Program Manager, PC Semiconductors for market research firm IDC. Intel serves up the most complete line of low-power chips for mobile and small form factor computers, and a good-looking future roadmap for it. Also, Intel’s mammoth production capacity erases any supply worries. </i>
<br />
<br />Läs mer på <a href="http://www.macworld.com/news/2005/09/15/intelvsamd/index.php " target="_blank">MacWorld</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tja, dom kan ju inte satsa på p4or då iaf. Kanske är ett bra beslut.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det står med men en anledning lär ju vara att intel har sina kompilatorer och bibliotek.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk

Jag tycker det känns som att AMD är mer inovativa än INTEL iofs, iaf nu för tillfället, så det känns som ett konstigt uttalande, om man tänker på att AMD vinner i det mesta mot intel, nu senast när det gäller dualcores.

Men det kan ju vara så att det bara är skitsnack åxå, intel hade väl ett bättre erbjudande att komma med.

Fast dom kan ju åxå lämnat ut info om något kommande som vi vanliga konsuenter inte känner till än.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

"Most notably, AMD hasn’t invested in creating a line of low voltage and ultra-low voltage processors that competes with what Intel offers." Vilket jävla skitsnack. Killen är uppenbarligen korkad. Vill han att jag ska skicka bilder på Turion eller A64 Mobile. Eller A64 med Venice core. Samtliga AMD cpuer drar mindre ström än intels motsvarande.

Permalänk
Medlem

Jo men de måste ju mena de kommande?

Permalänk
Medlem

Ja - asså - det där är en skenmanöver.

Skall lilla Apple kunna växa så håller det inte att som hittills låsa in sig med egen hårdvara och OS. Visst - det finns en marknad för de som betalar dyrt för sitt Mac-system men Jobs nöjer sig inte med någon % på sikt och för att konkurrera på massmarknaden med PC och M$ gäller det att stegvis närma sig denna marknad.

På sikt kan vi förvänta oss att det skall gå att köpa PC-kompatibel mjukvara från Apple.

Hoppas Bill & Co får en match.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Jag tycker det känns som att AMD är mer inovativa än INTEL iofs, iaf nu för tillfället, så det känns som ett konstigt uttalande, om man tänker på att AMD vinner i det mesta mot intel, nu senast när det gäller dualcores.

Men det kan ju vara så att det bara är skitsnack åxå, intel hade väl ett bättre erbjudande att komma med.

Fast dom kan ju åxå lämnat ut info om något kommande som vi vanliga konsuenter inte känner till än.

Kolla AMD's Roadmap och kolla på Intels roadmap.
Intels ser helt klart mer lovande ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Kolla AMD's Roadmap och kolla på Intels roadmap.
Intels ser helt klart mer lovande ut.

Tycker du... Själv anser jag AMD`z var en anning bättre http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2476&p=1

Permalänk
Medlem

är inte Turion och A64 Mobile vanliga Ahtlon64 fast med massa strömsparfunktioner? precis som P4 mobile?

bara en ren fråga

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Största anledning till att Apple valde Intel torde vara detta "Also, Intel’s mammoth production capacity erases any supply worries"
Tror inte att Apple vill/kan välja AMD när det gäller tillgång på processorer.
Att välja AMD vore som att ligga kvar hos IBM, icke garanterad tillgång på det antal processorer som Apple villha eller kan sälja.
Det är vad JAG tror iaf.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Dixon: kan nog stämma i AMD`s fall till viss del. Men IBM är ett gigantiskt företag med 10 000-tals anställda.. tror nog de både kan o vill producera mer.

Jens: http://www.tomshardware.com/mobile/20050906/ <-- kanske inte den bästa beskrivning.. är för lat att leta mer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dixon
Största anledning till att Apple valde Intel torde vara detta "Also, Intel’s mammoth production capacity erases any supply worries"
Tror inte att Apple vill/kan välja AMD när det gäller tillgång på processorer.
Att välja AMD vore som att ligga kvar hos IBM, icke garanterad tillgång på det antal processorer som Apple villha eller kan sälja.
Det är vad JAG tror iaf.

Jag tror att du har rätt. I storföretagens värld så är det inte främst prestanda för pengarna som räknas, utan saker som tillgång och produktionsvolymer.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Jag tycker det känns som att AMD är mer inovativa än INTEL iofs

På vilket sätt har AMD varit mer innovativt än Intel? Det var Intel och inte AMD som uppfann mikroprocessorn. Tänk på det.

Visa signatur

Din sökning - läsningsvänlig - matchade inte något dokument. Your search - site:sweclockers.com mats-ats - did not match any documents.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är bra att Intel gett upp G/Mhz jagandet och focuserat nu på att göra effektivare CPU:er. Dock så hade möjligen Apple inte riktigt velat att vem som helst med en ny PC med intel CPU göra det möjligt för dom att installera MAC OS Tiger. Kanske försöker Steve Jobs gå samma fotspår som Bill Gates ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats_ats
På vilket sätt har AMD varit mer innovativt än Intel? Det var Intel och inte AMD som uppfann mikroprocessorn. Tänk på det.

Nu är det väll kanske mer intressant vad som händer nu och inte för 20år sen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Skall lilla Apple kunna växa så håller det inte att som hittills låsa in sig med egen hårdvara och OS. Visst - det finns en marknad för de som betalar dyrt för sitt Mac-system men Jobs nöjer sig inte med någon % på sikt och för att konkurrera på massmarknaden med PC och M$ gäller det att stegvis närma sig denna marknad.
På sikt kan vi förvänta oss att det skall gå att köpa PC-kompatibel mjukvara från Apple.

Tror inte det!
Apples styrka ligger i att dom gör både hårdvaran och mjukvaran, det är faktiskt hela företagets Unique Selling Point!! och vilket företag släpper en extremt väl fungerade USP?? jag tror att chansen är lika stor som att Absolut Vodka skulle sluta sälja vodka....
Apple ökade sin datorförsäljning mer än dubbel så snabbt som någon annan konkurrent förra året, här i Sverige ökade dom sin försäljning med +72% kvartal 2, om man jämför mot samma period 2004!!
Apples största problem just nu är att leverera sina prylar, inte att sälja dom, och med de nya Intel modellera nästa år så kommer säkert försäljningen att öka ännu mer...
Så jag tror inte du får se Apple bli ett datorernas IKEA med en massa bygga själv produkter, den marknaden om något är överetablerad, och i en överetablerad bransch brukar den som är marknadsledaren nästan alltid stå som vinnaren till slut..
Så Apple kommer nog så länge Steve Jobs står vid rodret fortsätta på samma kurs, dvs som ett skräddat alternativ till PC och Windows/Linux världen, och inte se sig som den stora starka konkurrenten, dom måste fortsätta vara bra på det dom är bra på,, vilket dom är jävligt bra på..

//Fred

Visa signatur

Eat your greens kids

Permalänk
Medlem

IBM verkar ju inte allt för ledsna att bli av med Apple dessutom kostar det säkert en hel del att utveckla konkurenskraftiga cpu:er som bara har någon eller några procent av marknaden. Mer lönsamt med spelkonsoler skulle jag tro. Konstigt att det inte har hänt för länge sedan.

Permalänk
Medlem

Intel är väl det företaget som kan ge Apple "a really sweet deal", som t.ex hjälpa till finansiellt med reklam (se dells pissiga reklam)

Apple vill tjäna pengar, vanliga "svenssons" runt om i världen tror ju att "intel inside" är bäst.
Entusiaster står kanske för 1-2%, vi vet att Athlon64/Opteron64 piskar intels Prescott/Xeon...samt att Turion64 är likvärdig en Pentium-M

AMD finns säkerligen med i Apple roadmaps (iaf som plan b)

Visa signatur

Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
är inte Turion och A64 Mobile vanliga Ahtlon64 fast med massa strömsparfunktioner? precis som P4 mobile?

bara en ren fråga

A64Mobile, som P4 fast betydligt bättre när det gäller strömspar, Turion är som Pentium M fast M är aningens mer strömsnål. Dock så är ju Turion 64bits och den kommer snart som dualcore.

Den stora skillnaden jag ser är att Intel har sitt certifieringssystem för hela datorer när det gäller strömspar, där fattas lite för AMD idag.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats_ats
På vilket sätt har AMD varit mer innovativt än Intel? Det var Intel och inte AMD som uppfann mikroprocessorn. Tänk på det.

Som någon sa, det var läääänge sen. Nuförtiden dock, så har intel fastnat i "öka klockfrekvens"-fällan, mendans AMD gjorde en helt annan kostruktion där det inte behövdes så höga frekvenser för att utföra (AMD 1.8ghz snabbare än INTEL 3.0Ghz) Nu har ju intel, i sina kommande processorer, börjat härma AMD i detta tex. Sen vet jag itne vem som "kom på" det först, men AMD släppte dualcore före Intel iaf.

Men som sagt, jag sa bara att det KÄNNS så för min del, jag är itne direkt jätteinsatt i allt tekniskt, vem som gjorde vad först osv.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
"Most notably, AMD hasn’t invested in creating a line of low voltage and ultra-low voltage processors that competes with what Intel offers." Vilket jävla skitsnack. Killen är uppenbarligen korkad. Vill han att jag ska skicka bilder på Turion eller A64 Mobile. Eller A64 med Venice core. Samtliga AMD cpuer drar mindre ström än intels motsvarande.

Nu handlar det inte om ström (för spänning avgör bara effekten hos en viss bestämd processor) och det handlade inte om nu utan om ett år…
AMD kanske är trevligare än Intel just nu (eller inte) : Men det är helt ointressant i det här sammanhanget för just nu är "G4:a" det effektsnålaste man kan hitta i volym.
Det handlar om vad som kommer…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Som någon sa, det var läääänge sen. Nuförtiden dock, så har intel fastnat i "öka klockfrekvens"-fällan, mendans AMD gjorde en helt annan kostruktion där det inte behövdes så höga frekvenser för att utföra (AMD 1.8ghz snabbare än INTEL 3.0Ghz) Nu har ju intel, i sina kommande processorer, börjat härma AMD i detta tex.

Känner du till Pentium M kanske? Vilken är i princip en vidareutveckling? (rätta mig om jag har fel) av Pentium III så att Intel härmar AMD i detta fallet är nog att ta i...

OM!! man nu kan lita på dessa resultat?

Läser du (tittar på bilderna) så ser man att AMD64 har ett litet övertag förmodligen pga. dess högre fsb & modernare arkitektur (du ser det om man studerar vidare i artikeln)..samtidigt ser man hur kraftfullare AMD64 & Dothans arkitektur är i jämförelse på P4:ans, mao. P4:an åker ner i det runda arkivet.
http://www.matbe.com/articles/lire/26/il-etait-une-fois-un-pe...

Upfattar det som "Lite på skoj"?..

Citat:

Pour le fun...

Pentium 4 Prescott 1.7 GHz (100x17 - Ram à 133.3 MHz)
Pentium M Banias 1.7 GHz (100x17 - Ram à 133.3 MHz)
Pentium M Dothan 1.8 GHz (100x18 - Ram à 133.3 MHz)
Athlon 64 3000+ Winchester 1.8 GHz (200x9 - Ram à 200 MHz)

Edit: Så väljer Apple Pentium M baserade processorer är det bra att gratulera men väljer dom prescott baserade är det bara att beklaga.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Skruvis: tror det var en P4 s775 som Jobs visade upp Tiger på

Permalänk
Medlem

Då kan man bara beklaga då.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dixon
Största anledning till att Apple valde Intel torde vara detta "Also, Intel’s mammoth production capacity erases any supply worries"
Tror inte att Apple vill/kan välja AMD när det gäller tillgång på processorer.
Att välja AMD vore som att ligga kvar hos IBM, icke garanterad tillgång på det antal processorer som Apple villha eller kan sälja.
Det är vad JAG tror iaf.

prexist! det är av samma anledning som tex. dell använder intel.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Upfattar det som "Lite på skoj"?..

"För det roliga" snarare.

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian