Ubuntu eller Gentoo [ Nybörjare när det gäller linux ]

Permalänk
Inaktiv

Ubuntu eller Gentoo [ Nybörjare när det gäller linux ]

Hej på er alla linuxhaxors, tänkte byta till linux från windows, och undrar nu vilken linuxvariant jag ska köra.

Har kollat lite på Ubuntu och Gentoo, men vet inte riktigt vilken som är bäst att börja med.

Jag ska inte bli någon haxor, utan jag ska använda datorn till ordbehandling, surfa och utveckla webbsidor med php och mysql.

Naturligtvis ska det vara enkelt och användarvänligt gränssnitt.

Permalänk
Medlem

För dig finns det ingen anledning att ge dig på Gentoo. Satsa på Ubuntu, blir du sugen på att lära dig mer sen testa Gentoo eller någon annan mer "avancerad" dist.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Gentoo har en hemskt meningslöst jobbig installation. Ge dig på Ubuntu om du känner för det.

Permalänk
Inaktiv

Finns det några andra linux distar som är enklare eller ungefär som ubuntu?

Permalänk
Medlem

Fedora kör också med Gnome (skrivbordsmiljön) och är hyffsat likt. Jag gillade dock Ubuntu betydligt bättre (Synaptic>yumex).
Ett par andra lätta distar är Mandriva och SuSe. Dessa kör dock med KDE som skrivbordsmiljö (SuSe har inget förval utan man får välja KDE eller Gnome under installationen. Dock så ska KDE i SuSe vara bättre enligt "alla")

Permalänk
Medlem

Ubuntu är det bästa. Det är den dist som funkar bäst utan krångel efter installation. Har testat "nybörjar" distarna Fedora Mandriva Suse och ubuntu. Ubuntu var den där allt funka utan krångel och som även var snabbat och minst buggigast. Så kör på ubuntu gentoo är onödigt krångligt tycker jag.

Visa signatur

8D

Permalänk
Inaktiv

Finns det möjlighet att ändra själva utseende på gränssnittet i Ubuntu?
Jag vill ju kunna personalisera installationen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Finns det möjlighet att ändra själva utseende på gränssnittet i Ubuntu?
Jag vill ju kunna personalisera installationen.

Absolut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Finns det möjlighet att ändra själva utseende på gränssnittet i Ubuntu?
Jag vill ju kunna personalisera installationen.

Ja då du kan få Ubuntu till att se ut som en åsna om du vill. Bara fantasin som sätter gränser

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Jag gillar Gentoo, men för dina preferenser så är det Ubuntu som gäller.

Permalänk
Medlem

Ubuntu kan se ut precis hur du vill. Du känner säkert till att om du har riiiktigt riktigt specifika behov kan du koda om hela systemet

Grejen med alla distar är att det egentligen är två saker som skiljer: hur man installerar program, och hur man installerar disten. Förutom det är det i princip samma sak. Hur interfacet kan se ut påverkas inte alls - eller mycket lite - av vilken dist du har. Ubuntu är debianbaserat, vilket betyder att man kan installera program med apt. I apt-arkivet finns ofantliga mängder program, bl program för att ändra delar av eller hela interfacet. Gentoo använder sig av portage för att installera program, och även om det också innehåller mycket program tar det flera evigheter att installera varje program, eftersom du måste kompilera dem själv på din dator.

Jag tycker helt enkelt att det är ubuntu du ska köra på.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu