Permalänk

Få linux att likna Osx?

Hej!

Sitter i Jokkmokk och komm på att min mormor/morfar kanske behöver en dator. Tror att mac vore det bästa för dom, men dom vill nog inte ha en dator som liknar nått från yttre rymden. Så jag tänkte modda Debian så att det linkar Osx (eller vad nu mac os heter).

För det ända dom kommer att göra är att surfa lite grann samt att kanske kolla lote mail, skirva lite text och skriva ut den.
Inget windows anpassat iaf.

Samt att dom kommer ha gratis linux support, från mig...

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Inaktiv

Re: Få linux att likna Osx?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Hej!

Sitter i Jokkmokk och komm på att min mormor/morfar kanske behöver en dator. Tror att mac vore det bästa för dom, men dom vill nog inte ha en dator som liknar nått från yttre rymden. Så jag tänkte modda Debian så att det linkar Osx (eller vad nu mac os heter).

För det ända dom kommer att göra är att surfa lite grann samt att kanske kolla lote mail, skirva lite text och skriva ut den.
Inget windows anpassat iaf.

Samt att dom kommer ha gratis linux support, från mig...

Installera KDE eller gnome och hämta teman från KDE-look.org eller Gnome-look.org . Finns nog ikoner, muspekare också...

Kanske finns för XFCE också, har inte en aning...

Permalänk
Medlem

Kör med typ Gnome+GDesklets med starterbar samt några Mac-liknande ikoner.

Permalänk
Medlem

Tror att mac vore det bästa för dom, men dom vill nog inte ha en dator som liknar nått från yttre rymden.

Själv tror jag nog dom tycker en mac mini är både billig och stilren

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Hmm, är väl inget som helst el på utseendet på iMac eller Mac Mini som redan nämnts? :S
Enklare får man väl leta efter. Och det är inte utseendet på Mac OS X som gör det lättanvänt

Permalänk
Medlem

Att likna OS X till utseende är inte att likna OS X till användarupplevelsen.

[Så alla med massa konstiga operativ, försök låt bli att försöka likna OS X för det förstör OS X rykte…]

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Många har försökt få andra OS att likna Mac OS X. Ingen har lyckats.

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte att din mormor och morfar blir speciellt överlyckliga över att ha ikoner och fönster som liknar Mac OS X, det gör det varken mer användarvänligt eller mer produktivt.

Det som gör att OS X är så passande för folk utan datorvana är inte det faktum att det är förbannat snyggt, utan det faktum att det är genomtänkt och har en genomgående logik i hela operativsystemet.
Detta finns det inget allternativ till, enbart OS X fungerar så bra som det faktiskt gör.

Permalänk

Testa Vidalinux

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk
Medlem

Alla försök jag sett att försöka få linux att se ut som osx har sett skabbiga ut. För att inte tala om att funktionaliteten är långt ifrån samma. När du säger att det vore bäst med en mac för dem är det väl pga funktionaliteten och inte vilka fönsterramar som används?

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk
Alla försök jag sett att försöka få linux att se ut som osx har sett skabbiga ut. För att inte tala om att funktionaliteten är långt ifrån samma. När du säger att det vore bäst med en mac för dem är det väl pga funktionaliteten och inte vilka fönsterramar som används?

Oh really?
Se ut kan det iaf.

http://img100.imageshack.us/my.php?image=screenshot8dc.png

http://img196.echo.cx/my.php?image=screenshot22kp.png

http://img276.echo.cx/img276/7645/capture49xo.png

http://img188.echo.cx/my.php?image=milkosx1yp.jpg

Hämtade dessa från forumet på http://www.aqua-soft.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lapse
Oh really?
Se ut kan det iaf.

OS X kan oxå se sådär ut - det är bara att starta X11…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lapse
Oh really?
Se ut kan det iaf.

Visst, det är lätt att få ytan att se ut som OS X, men KÄNNS det som OS X?
Ser annat ut som OS X, inställningspaneler och saker?

Först då kan man prata om nått som ser ut som OS X, när miljön i sig stämmer överens och Känns som OS X och inte bara skrivbordet

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Re: Få linux att likna Osx?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Tror att mac vore det bästa för dom, men dom vill nog inte ha en dator som liknar nått från yttre rymden.

Nej, en dator måste vara beige™...

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Jo visst det där ser ju vettigt ut på screenshotsen men så fort man sätter sig och börjar flytta omkring saker och ting så märker man att det är x11 man sitter vid och inte osx. X11 tycker jag känns slött och väldig icke-solid. Det finns inget som går upp emot att sitta framför den äkta varan

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem

Självklart, men utseendet är ju en bra start.

Men on topic så tycker jag det är smidigare med en riktig mac.

Permalänk
Medlem

borde inte Ubuntus standardutseende vara prfekt för pensionärer? det är ju jordfärgat tryggt och fint liksom.

(om dom är det, folk som får titel som mormor/morfar brukar va det..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

jag såg ett skönt tweed-theme en gång. (gnome?)
det borde väl passa...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lapse
Självklart, men utseendet är ju en bra start.

Det är just det det inte är - utseendet i Mac OS X är sekundärt, det är känslan i systemet, känslan av att det (mesta) är så otroligt helgjutet. Lite svårt att beskriva, men alla som kör OS X vet nog precis vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Det är just det det inte är - utseendet i Mac OS X är sekundärt, det är känslan i systemet, känslan av att det (mesta) är så otroligt helgjutet. Lite svårt att beskriva, men alla som kör OS X vet nog precis vad jag menar.

Vet nog inte riktigt vad du menar, och då brukar jag sitta med os X ett par gånger i veckan.
Aja. Tjänar inget till att snacka om saken I guess.

Permalänk

ojj, vilken respons. Jo en mac mini borde vara det för dom, MEN (det är alltid ett men), morfar har suttit vid en dator på 80-talet, och mormor har kollat på när jag har rejsat i Need for speed. Vet hur mac mini ser ut, men dom ska nog ha en pc iaf. För att dom vill nog kunna köra windows om dom känner för det:

"Men alla kompisar på P.R.O kör något modernt som heter, Windows, kan inte du skaffa det till oss filip?"

Så dom vill inte köpa en dator. Men jag har ett par som borde klara gnome tiill ingen andvänding.

Dom ska inte kunna installera nått eller något sånt, utan bara veta vars dom ska klicka för att få fram internet, mail, openoffice, och Kortspelen.

Jag gillar verkligen startbaren i osx, därför undra det jag bara om det fanns nått liknande till linux.

Ska kolla runt nu!

Ha' det!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Varför skall de köra Windows om de ändå bara skall surfa, mail, OpenOffice och några enklare kortspel? Bara för att deras PRO-polare kör det? Dum anledning isåfall Ta Mac, det är verkligen helt rätt för dem.
Och varför ändra utseendet? De tjänar ju inget på att det ser ut som en Mac, snarare tvärtom. Använder deras PRO-vänner Windows och deras egna ser ut som något helt annat, vad för nytta gör det då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
ojj, vilken respons. Jo en mac mini borde vara det för dom, MEN (det är alltid ett men), morfar har suttit vid en dator på 80-talet, och mormor har kollat på när jag har rejsat i Need for speed. Vet hur mac mini ser ut, men dom ska nog ha en pc iaf. För att dom vill nog kunna köra windows om dom känner för det:

"Men alla kompisar på P.R.O kör något modernt som heter, Windows, kan inte du skaffa det till oss filip?"

Så dom vill inte köpa en dator. Men jag har ett par som borde klara gnome tiill ingen andvänding.

Dom ska inte kunna installera nått eller något sånt, utan bara veta vars dom ska klicka för att få fram internet, mail, openoffice, och Kortspelen.

Jag gillar verkligen startbaren i osx, därför undra det jag bara om det fanns nått liknande till linux.

Ska kolla runt nu!

Ha' det!

Om dom bara ska använda internet, mail openoffice och kortspel så ska du absolut inte skaffa linux till dom. OS X eller Windows är helt klara val, Snick snack om modernt. En mac mini med 512mb minne i sig och OS X 10.4 går inte att slå i dagsläget

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

jaja får ta och sova på det, men:

Gillar osx, men tycker det är typ Bill Gate$, att låsa till powerpc, men men.
Får se.. ^^

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Om dom bara ska använda internet, mail openoffice och kortspel så ska du absolut inte skaffa linux till dom. OS X eller Windows är helt klara val, Snick snack om modernt. En mac mini med 512mb minne i sig och OS X 10.4 går inte att slå i dagsläget

Varför skulle man inte vilja använda Gnu/Linux (eller rättare sagt Gnome i det här fallet, då okunniga sällan bryr sig om vad som finns under ytan) ifall Internet, mail, openoffice och kortspel är det ända som datorn ska användas till?

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulrik Uppkastare
Varför skulle man inte vilja använda Gnu/Linux (eller rättare sagt Gnome i det här fallet, då okunniga sällan bryr sig om vad som finns under ytan) ifall Internet, mail, openoffice och kortspel är det ända som datorn ska användas till?

That's my point!

Köpa en ny dator för surf, och kortspel?
Rimmar illa i mins öron.
Ska nog satsa på xfce med några gnome-libs så man för gdesklets.
Som i sin tur ska visa en starter med alla (4) genvägar.
Resten är döjlt.

Ska till skolan nu snart, men får fundera lite på det..

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Annars kan ju tanten och gubben köra Win på en Mac Mini om dom vill...
...dessutom funkar det sådär dåligt som Win gör... ...i med mer minne i Mini:n bara...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Få linux att likna Osx?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Nej, en dator måste vara beige™...

Då går 99% av alla PC bort då, eller?

Mac G5 ser ut som en väska "stylad" med IKEA papperskorg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Annars kan ju tanten och gubben köra Win på en Mac Mini om dom vill...
...dessutom funkar det sådär dåligt som Win gör... ...i med mer minne i Mini:n bara...

1. Virtual PC är segt.

2. Mac mini är sega.

3. Lägg ihop det = sirap.

Vad vet du egentligen om hur Windows funkar? Troligtvis väldigt lite.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

ta en titt här http://tobias.munin.dk/gnome/ det kanske ger dig några tipps.

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Få linux att likna Osx?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
1. Virtual PC är segt.
2. Mac mini är sega.
3. Lägg ihop det = sirap.
Vad vet du egentligen om hur Windows funkar? Troligtvis väldigt lite.

VPC är segt, men Win är oxå segt...
...säger jag efter att ha sirap i XenonDellen hela förmiddagen (anslut aldrig en Winburk till ett nät av servrar...)
Så WinXP på VPC på en Mini är precis som "the real thing".

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!