Permalänk

Vilken linux dist?

Har tänkt mig att börja lära mig linux. Har ganska bra datorkunskaper sen tidigare och letar efter en bra nybörjar dist som inte är allt för enkel. Vill gärna pilla lite etc så att man lär sig. Vill inte ha allt serverat på guldfat. Tyvärr så är länkarna i "läs mig först" nere. Så jag undrar vad ni har för förslag.

Permalänk
Medlem

www.vector-linux.com
stabilt, snabbt och slackware baserat. Det bästa du kan få i linux väg

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Debian tycker jag är riktigt trevligt. Inte för lätt och inte för svårt. Väldigt lagom att lära sig Linux med tycker jag Var så jag började.

Permalänk

Jag kör Debian hemma, Fedora Core i skolan och Ubuntu på en bärbar. Debian tycker jag bäst om men Ubuntu var lite lättare att få fart på, jag tror man lär sig mer om det trassalar lite, bara det inte trasslar så man ger upp. Jag började med Debian, och det skulle jag inte ändra på även om jag kunde.

Permalänk
Hedersmedlem

Ubuntu är trevligt.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

CRUX
Låter beskrivningen på hemsidan tala för sig själv:

Citat:

CRUX is a lightweight, i686-optimized Linux distribution targeted at experienced Linux users. The primary focus of this distribution is "keep it simple", which is reflected in a simple tar.gz-based package system, BSD-style initscripts, and a relatively small collection of trimmed packages. The secondary focus is utilization of new Linux features and recent tools and libraries. CRUX also has a ports system which makes it easy to install and upgrade applications.

Dessutom är det utvecklat av Per Lidén, en svensk

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

Säger Debian eller Ubuntu. Debian är väl lite svårare, men inte jätteomöjligt eller något. Ubuntu är imo grymt lättanvänt (hittade all min hårdvara, synaptic är fint för att installera program, lagom mycket installerat per default).
Men om du har nyare/exotisk hårdvara kan du stöta på problem (med nyare menar jag senaste grafikkorten eller moderkorschipset/SATA-kontrollern ).

Permalänk

tack för alla svar, tror jag ska prova debian. Ska bara tryck in nån disk som ligger och skräpar i datorn.