Får Nvidia-driver buggen på nya grafikkortet OCKSÅ! (fin bild)

Permalänk
Medlem

Får Nvidia-driver buggen på nya grafikkortet OCKSÅ! (fin bild)

Har för mig att när jag läste om detta för ett halvår sen eller så när det hände med förra kortet (GF4 TI4200) så fick jag uppfattningen att detta var väldigt ovanligt, och att det bara var vissa gamla Nvidia-kort som kunde råka ut för detta, men nu händer precis samma sak mitt nya 6600-kort med ny drivrutin från Nvidia

Det som händer är alltså att när man öppnar en fullskärmsterminal så blir det som på bilden. Lite trist, tänkte man skulle kunna leka med fina 3d-skärmsläckarna eller nåt kul 3d-spel men men....kanske det funkar när man uppgraderar sitt Nvidia-kort om ett år eller så

EDIT: En qoute av mig själv från tråden ett halvår tidigare. Kan hända att jag fick det i svartvitt då tydligen och inte den här fina färgen, men annars verkar det va samma sak

"Jag installerade Nvidia-drivrutiner enligt hjälpsamma beskrivningen ovan, och det verkade funka bra (efter att ha lagt in sourcen till kerneln).
Jag fick även samma skärmgeometri som i windows så det verkade VÄLDIGT bra.

MEN (det finns alltid ett men i Linux har jag lärt mig), när jag stänger ner så blir skärmen svart med massa vita lodräta ränder
och det ser ut att stå någon oläslig text med stoooora bokstäver som man ser ett svagt mönster av, och jag får reseta manuellt.
Sen när jag startar igen så vägrar den starta grafiska så jag får logga in ickegrafiskt och skriva startx, och sedan då samma problem när jag ska logga ut.
Kan inte ens byta användare för den där otrevliga skärmen med alla ränder dyker upp.

inittab som jag aldrig rörde har kvar runlevel 5 i sig, och nv är ändrat till nvidia i xorg.conf.
Kanske ska testa en äldre drivrutin istället för nyaste, men jag måste veta hur jag avinstallerar denna först"

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Om du installerar en annan drivrutin så avinstallerar den nya väl den gamla?

Visa signatur

Kul prylar: iBook, iPod Mini, K700i.

Permalänk
Medlem

tuffa färger...:cool:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dörån
Om du installerar en annan drivrutin så avinstallerar den nya väl den gamla?

Jag har avinstallerat den. Den quoten var ett halvår gammal.
Hittade binär/script/whatever-filen på hårddisken och körde den med --uninstall optionen.

Trist att Nvidia har såna besvär med sina drivare bara
2 grafikkort och inget funkar

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

är det ens det som är problemet?

nytt kort, nya drivs, nästan samma resultat = does not compute.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
är det ens det som är problemet?

nytt kort, nya drivs, nästan samma resultat = does not compute.

Sist testade jag iallafall ett gäng olika drivare, nya som gamla, och installerade alla manuellt, på flera olika distar (vilket givetvis inte hade nån betydelse för det har med drivrutinerna att göra).

Nu med SuSE körde jag en automatisk update via YAST med nya grafikkortet och samma sak.

Har inte direkt något kvar att prova, utan bara konstaterar att jag måste haft väldig otur eller också är det ett helt gäng där ute med Nvidia kort som inte heller kan köra 3d.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

ja jag vet inte.. =/ har ett 5900 som funkar fint.

men jag menar nåt mer hårdvaruorienterat, pröva ge kortet lita av minnet i bios kanske, avaktiver P&P mm..?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Du har inte på nån frame buffer eller nåt sånt. Kan bli lite knas då om man har otur annars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Du har inte på nån frame buffer eller nåt sånt. Kan bli lite knas då om man har otur annars.

Det vet jag inte. Såg nåt om Framebuffer vid installationen, listat tillsammans med andra grejer jag inte visste riktigt vad det var så jag ändrade inget där, men jag TROR det var en lista med saker man kunde välja bland och i så fall valde jag inget av dom utan lät det vara (alternativt valde det sista alternativet som i så fall var nåt med grafikkorter/monitorn).

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att framebufferstöd i kärnan (utöver vesafb) kan störa nVidias och ATIs egna drivrutiner.

För mig har nVidias drivrutiner fungerat bra på tnt2 (vanta, m64) geforce (256, mx200, mx440, fx5200 och 6800gt).

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
Det är möjligt att framebufferstöd i kärnan (utöver vesafb) kan störa nVidias och ATIs egna drivrutiner.

För mig har nVidias drivrutiner fungerat bra på tnt2 (vanta, m64) geforce (256, mx200, mx440, fx5200 och 6800gt).

Ja det är tyvärr lite över min nivå, men alla installs jag gjort har varit ganska så default och jag har aldrig manuellt gått in och valt till något med framebuffer eller sånt (för jag vet knappt vad det är). Känns lite otroligt om så många distar har en default-install option där som gör att 3d inte går att köra

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006