Permalänk
Medlem

Vad använder DU linux till?

OBS! Det jag egentligen vill veta är hur många som använder linux på sina workstations? OBS!

OM ni använder linux på eran workstation så klicka i det! även om ni använder linux till annat också.
och om ni INTE använder linux på eran workstation, så klicka i vad ni huvudsakligen använder det till!

förstår att det är många som, som jag, använder det till flera olika saker, men klicka då i det som ni känner passar, lr klicka i övrigt och skriv sen.

kanske dåliga kategorier, men kom inte på bättre, och vill huvudsakligen veta hur många som använder det i sina workstations.

[EDIT:]
Vet faktiskt inte om workstation är ordet jag söker? Klient kanske. men hur som helst, med workstation menar jag datorn som ni har som er "huvuddator", den ni (oftast) sitter vid. Hoppas ni förstår!

Permalänk

Använder det till både workstation (ja, det är rätt ord ) och till server, klickade därför workstation som tillsagd.
Kör dock Windows vid sidan om Linux på workstationen.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Hedersmedlem

Ptja, installerade Ubuntu igår på min testdator för, ja... test. Man kan väl säga att det är min första "riktiga" bekantskap med Linux. Jag gillar det skarpt änsålänge. Kommer ha Ubuntu installerat tillsvidare på den, och köra Windows när jag spelar spel på den. Använder den som LAN-dator.

Mao så tänker jag använda Ubuntu på LAN-datorn till: Surfa, e-mail, lyssna på musik, spela film med mera med mera.

Så jag vet inte vad jag ska kryssa för där.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

öhm,, jag tog "arbetsstation" på ena datorn men har en "serverare" med linux på med.

ibland drar jag igån Windows också.. (säg inget till nån)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jag kör som workstaton, men håller på med ett projekt, som går ut på att alla kan anväda linux. Med enkla menyer osv..

Men jag leker mycket också, så det blev en övrigt.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Primärt som Server ju, men även på laptopen som workstation.

Sen lite test & lek såklart med..

Permalänk
Medlem

Dualboot på min laptop (windows & ubuntu) för jag orkar inte använda ubuntu när jag inte har lektioner där linux är med i bilden.

Servern kommer att så småning om köra linux.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Röstade "Övrigt" då jag använder GNU/Linux både på min server och på min laptop, men windows på min stationära.

Laptopen används dels för vardagslarv (www, irc, e-mail) men även för programmering och webbdesign.

Min stationära används också för programmering och webbdesign, och även spel då jag måste skjuta bort lite aggressioner som byggts upp under arbetsdagen

Permalänk
Medlem

jag är befriad människa och kör inte ondskefulla operativ längre, vare sig på server eller ws.

Permalänk
Medlem

Kör Slackware på min server, röstade då såklart på sever

Permalänk
Medlem

Server, körde som workstation förut (Ubuntu) men sen jag sålde bort ett par datorer så har jag bara kört Windows som workstation.

Permalänk
Medlem

Debian på servrar och workstation, Ubuntu på laptop och RHEL i skolan.

Permalänk
Medlem

Ubuntu som workstation. Jag har Windows installerat också, men det används uteslutande till spel. Sparkade igång en gammal P2:a igår som ska stå som ftp/filserver är det tänkt (med Arch Linux)

Permalänk
Medlem

Var är surfa porr alternativet?
Jaja, då får det väl bli Workstation alternativet.
När/(om) jag får tid så blir det väl att leka/testa/lära mer om Linux/*BSD mha LFS/Debian/Slackware/Gentoo/*BSD.
Edit: Syftet med leka/testa/lära är att helt enkelt för att förstärka min narcissistiska sida för att senare kunna bli diktator på heltid.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tester av olika slag (berätta!)

Då gör jag väl det...

Jag har en Linuxmaskin som kör automatiska nightly builds till ett par projekt jag jobbar på. Får mail varje natt om det inte skulle bygga ordentligt, eller eventuella varningar kompilatorn spottar ur sig. Eftersom jag normalt jobbar och testar på Mac OS X och OpenBSD är det rätt skönt att veta att scripten klagar om man skulle checka in kod som inte bygger på Linux.

Permalänk
Medlem

Webserver/Filserver/Mailserver/Brandvägg typ. Så jag svarade "Server".

Permalänk
Medlem

Jag använder Debian på servern och är på gång med OpenBSD till routern. Har även kört Debian på surfdatorn pga. dess begränsade förmåga till att köra en vettig version av Windows. Men nu har även den burken blivit server.

Permalänk
Medlem

Workstation, server(ftp, http) och brandvägg ibland.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk

valde övrigt... använder det till allt utom spela spel.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Debian på servern och debian/windows på ws. Varför jag har windows på min ws nu är för jag spelar lite fortfarande och måste ha några program som bara finns till windows.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Jag kör Ubuntu på både min workstation och min experimentella server.

Permalänk
Hedersmedlem

Workstation.

OpenBSD på server men ibland även Linux (om någon kompis inte vill prova OpenBSD).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Har det på servern som servar WWW, FTP, MySQL m.m. Jag har även en maskin som är telefonväxel som kör linux.

På gateway-maskinerna är det m0n0wall som bygger på FreeBSD och på den gammla sun-burken kör jag OpenBSD.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Synd att man inte kan rösta på fler grejer.

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem

använder det inte primärt på min arbetsstation. dock är det väl tänkt att jag tänker använda det till viss programmering. är dock lite småsugen på att prova på solaris i hemmamiljö nästa gång jag omorganiserar partitioner.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Har det på servern som servar WWW, FTP, MySQL m.m. Jag har även en maskin som är telefonväxel som kör linux.

På gateway-maskinerna är det m0n0wall som bygger på FreeBSD och på den gammla sun-burken kör jag OpenBSD.

telefonväxel? tell me more

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Jag valde övrigt, men kanske att jag skulle ha valt workstation. I vilket fall det har utvecklats till att det enda jag använder linux till är kunna ssh:a till skolan och köra grafiska program. Annars blir det mest windows, då jag inte har de kunskaper som krävs för att klara ut diverse fel som händer med linux då då. Väntar fortfarande på den ultimata disten....

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Kör linux på min ws och på min laptop, och har gjort det sedan 98. Så jag använder linux till alla mina datorbehov. Har även win2k installerat på min ws så att jag teoretiskt sätt ska kunna spela HL2, men det var ett par månader sedan jag orkade boota in i windows. Hade jag varit mer intresserad av datorspel hade jag nog bootat in i windows oftare.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem

workstation, brandvägg/router, server

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem

jag säger som nylle med den skillnaden att mitt sista windows var win95,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+