Permalänk
Medlem

Linux eller FBSD?

Ingen jämförelse här på det sättet ni tror

Jag kör gentoo på min 800mhz atm. Men anledningen till att jag kör gentoo är att freebsd inte stödde mitt diskkontrollerkort på den tiden jag körde fbsd. Frågan är nu, är det värt för mig att gå över till freebsd igen från gentoo?

Servern kommer användas mest som filserver.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Trivs du bättre med FreeBSD än Gentoo? Isåfall, ja, antagligen. Trivs du bättre med Gentoo eller lika bra med båda? Ptja, isåfall kan det nog kvitta.

Permalänk

Ja, om du trivs bättre i FreeBSD än i Gentoo, så visst, varför inte.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Håller med.. trivs du bättre i FreeBSD så varför inte..

vad är det för kontroller vi pratar om?

Permalänk
Medlem

En Promise SataII 150.

Men det är just det, jag kommer bara ihåg att Freebsd flöt på. Och som det är nu så står Gentoo still för mig. Inga uppenbara fördelar ni kan locka mig med? Jag dras mot FBSD men jag vet inte varför.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

satt på en föreläsning med DatorDriftGruppen på LTH.

måste citera

"KISS = Keep It Simple Stupid"
"If it works, dont't fix it!"

Helvete vilka budord. *nicka*

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk

Jag går på LTH.. HEHE, kanske inte så aktuellt för tråden, men ändå....
I vilket fall, vad jag förstått är FBSD väldigt stabilt...

Permalänk
Medlem

soft0 : glöm inte PPPPP

Perfect Planning Prevents Poor Performance

sitter själv och testinstallerar Ubuntu, FreeBSD och Debian på min laptop

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Inga uppenbara fördelar ni kan locka mig med?

Om du är snäll så kan du få support av mig om du stöter på problem.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Det är klart att man ska byta till FreeBSD om man trivs bättre med det. Faktum är att alla bör byta till FreeBSD, oavsett om man trivs med det eller inte. Det här säger jag inte bara för att jag är FreeBSD-fanatiker... eller... jo, det gör jag.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
En Promise SataII 150.

Ah okey, ett sånt har jag också råkat ut för.

Finns en drivare för linux bara (ft2)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det är klart att man ska byta till FreeBSD om man trivs bättre med det. Faktum är att alla bör byta till FreeBSD, oavsett om man trivs med det eller inte. Det här säger jag inte bara för att jag är FreeBSD-fanatiker... eller... jo, det gör jag.

Har observerat att du har lite svårt att hantera nybörjare, därför tror jag nog inte att du verkligen vill att alla går över till det...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Ah okey, ett sånt har jag också råkat ut för.

Finns en drivare för linux bara (ft2)

FreeBSD-CURRENT
src/sys/dev/ata/ata-chipset.c

{ ATA_PDC40518, 0, PRMIO, PRSATA2, ATA_SA150, "Promise PDC40518" }, { ATA_PDC40519, 0, PRMIO, PRSATA2, ATA_SA150, "Promise PDC40519" }, { ATA_PDC40718, 0, PRMIO, PRSATA2, ATA_SA300, "Promise PDC40718" }, { ATA_PDC40719, 0, PRMIO, PRSATA2, ATA_SA300, "Promise PDC40719" },

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Har observerat att du har lite svårt att hantera nybörjare, därför tror jag nog inte att du verkligen vill att alla går över till det...

Svårt för nybörjare? Det tycker jag inte. Jag började med FreeBSD. Det var ju inte peka och klicka, men ändå ganska simpelt och rättframt att bara följa manualen. Att bli en sjutusans poweuser är en annan femma, men jag kommer nog dit en vacker dag.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag började oxo med FreeBSD.. nån gång i mitten av 90 talet... FreeBSD, Debian,Slackware o RedHat på den tiden...

Idag är -CURRENT följande:
FreeBSD 7.0-CURRENT #1: Sat Sep 17 09:32:02 CEST 2005

Funkar helt ok. Bättre IO än på 5.4

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk

*visslar*

FreeBSD 7.0-CURRENT #0: Mon Sep 19 20:44:39 CEST 2005

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soft0
satt på en föreläsning med DatorDriftGruppen på LTH.

måste citera

"KISS = Keep It Simple Stupid"
"If it works, dont't fix it!"

Helvete vilka budord. *nicka*

eller som uttrycket egentligen lyder: "If it ain't broken, don't fix it."

ONTOPIC: Linux eller BSD? Jadu. Man kan skrika sig hes för endera plattformen och de har båda sina respektive fördelar och brister. Personligen anser jag att man ska köra det som man har behov av - om BSD fyller en funktion som du har behov av, kör det. Om Linux fyller en funktion du har behov av, kör det.

Skillnaderna mellan Linux och BSD är relativt stora för insatta, men i det stora hela så är det som glass. Smaken är olika och man kör det man gillar bäst och som funkar bäst för det man behöver det till. Skillnaderna i hur systemen utvecklas är också nåt som märks, som någon sa så utvecklas Linux genom evolution och är inte lika kåt på att vara ett traditionellt UNIX-system, medan BSD utvecklas efter en mall och den designen är just UNIX.

Själv kör jag en blandad skog av det mesta, och allting körs på det system där det funkar bäst. Måste jag uttala mig om vad jag gillar så är det faktiskt Linux, men det är för att jag är van vid hur det funkar, hur det utvecklas och hur man hanterar det. Smaken är som baken - delad.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
FreeBSD-CURRENT
src/sys/dev/ata/ata-chipset.c

{ ATA_PDC40518, 0, PRMIO, PRSATA2, ATA_SA150, "Promise PDC40518" }, { ATA_PDC40519, 0, PRMIO, PRSATA2, ATA_SA150, "Promise PDC40519" }, { ATA_PDC40718, 0, PRMIO, PRSATA2, ATA_SA300, "Promise PDC40718" }, { ATA_PDC40719, 0, PRMIO, PRSATA2, ATA_SA300, "Promise PDC40719" },

Ska finnas i -Stable också. Lades tydligen in i man ata för några veckor sen också.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Ska finnas i -Stable också. Lades tydligen in i man ata för några veckor sen också.

Heh, ja, det var jag som gjorde det.

Hur stödet i RELENG_5 är (orkar inte kolla just nu) har jag ingen aning om, men det finns i RELENG_6 och HEAD.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Jag kollade RELENG_5 nu, och det finns stöd. Jag har inte MFC'at ata.4 till varken RELENG_6 eller RELENG_5 än, men det kommer tids nog.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"