Hardware Analysis svarar ATI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
En till som uttalar sig utan att ha läst på i ämnet. Känns lika seriöst som någon från valfri "läs ur en bok"-support.

Själv vet jag inte riktigt vart jag ska ställa mig. Sanders artikel ger iaf svar på det som ATI genom Bania skrev på forumet. Från min synvinkel ser ATI ut att vara skitstövlar som inte gillade att "dåliga" siffror kom ut om den nya guldstenen. Om dom stämmer med slutresultatet spelar ingen roll, Sanders säger att dom kommer "AS IS" och att han inte själv personligen kunnat testa kortet. Läsaren får själv fatta att det är prototyp eller siffror som kommer att ändras innan rls av den färdiga produkten. Detta är bara en fingervisning.

Dock kan jag hålla med om att Sanders ton i "Jag vill inte göra en intervju om mobo-chips" är lite grov. Han kunde ha formulerat sig bättre. Men skillnaden mellan detta och det som ATI postade på forumet är att detta är ett privat email mellan två personer som tydligen har skojat en hel med varandra, det ATI skrev var ett offentligt påhopp för att visa att resultaten inte alls stämde och att man inte kunde lita på Sanders.

Som ett PS kan jag tillägga att jag inte skulle vara förvånad om denna hårda marknadsföring finns på de flesta hårt konkurerande företag (Nvidia, Intel, AMD osv.)

Jag är seriös. Man behöver inte läsa igenom allt för att bilda sig en uppfattning. Det jag reagerade på var att Sanders hotade Banja i ett mail där han skrev nåt i stilen "jag ska göra så ni kommer förlora massa pengar". Mailet finns på Beyond3D:s forumet. Sedan publicerar han sin "test". Om man inte testar nåt själv och publicerar info som kommer från osäker källa och man vet inte ens vad det är för produkt som testas så är det ju helt oseröst. Inte konstigt att ATi inte vill ha med killen att göra! Ingen företag skulle vilja ha att göra med en person som publicerar "påhittade" tester bara för att "jävlas". Så snacka inte att jag är oseriös!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Jag är seriös. Man behöver inte läsa igenom allt för att bilda sig en uppfattning. Det jag reagerade på var att Sanders hotade Banja i ett mail där han skrev nåt i stilen "jag ska göra så ni kommer förlora massa pengar". Så snacka inte att jag är oseriös!

Snälla, läs igenom och förstå. De skrev mail i den här stilen till varandra. Enligt Sander hade de en skämtsam relation med varandra, finns exempel på detta i hans PDF-fil. Från Sanders sida var det här alltså ett skämt (enligt han själv, och efter att ha läst de publicerade mailen tror jag på det).

Hört talas om vinkling? Det du läst har varit en vinklad nyhet. Objektiv, men vinklad från ett visst perspektiv.

Man behöver inte läsa igenom allt för att bilda sig en uppfattning.
Det har du rätt i. Men inså då att du bara tagit in en liten del av det stora hela och som Sander själv skriver så ligger sanningen i detaljerna. Och det gäller ofta. Sväljer du allt kvällstidningarna skriver på sina löpsedlar exempelvis?

Förstår inte varför vissa kommenterar utan att läsa vad som skrivits.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Ok, ArtMan.

Hur visste ATI att Sander var oseriös? Jag menar det oseriösa hände ju efter att ATI nekade honom till deras test event.

..or am I trippin'?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Jag är seriös. Man behöver inte läsa igenom allt för att bilda sig en uppfattning. Det jag reagerade på var att Sanders hotade Banja i ett mail där han skrev nåt i stilen "jag ska göra så ni kommer förlora massa pengar". Mailet finns på Beyond3D:s forumet. Sedan publicerar han sin "test". Om man inte testar nåt själv och publicerar info som kommer från osäker källa och man vet inte ens vad det är för produkt som testas så är det ju helt oseröst. Inte konstigt att ATi inte vill ha med killen att göra! Ingen företag skulle vilja ha att göra med en person som publicerar "påhittade" tester bara för att "jävlas". Så snacka inte att jag är oseriös!

Asså, Jag undrar hur seriös man kan vara, om man först uttalar sig att vara seriös, sedan följer upp med att man behöver inte läsa igenom allt för att bilda sig en uppfattning.

Att ni som inte läst igenom allt Sanders skrivit, över huvudtaget tar ställning, finner jag OSERIÖST och lika moget som ett rötet äpple.

Ta inte illa upp, det är inte illa menat, tycker bara att dom som väljer att inte läsa hela versionen, inte heller ska yttra sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V1King
Asså, Jag undrar hur seriös man kan vara, om man först uttalar sig att vara seriös, sedan följer upp med att man behöver inte läsa igenom allt för att bilda sig en uppfattning.

Ta inte illa upp, det är inte illa menat, tycker bara att dom som väljer att inte läsa hela versionen, inte heller ska yttra sig.

Visst kan man bilda sig en uppfattning, men det är inte särskilt klokt att göra det om man har en liten del av det stora hela att gå på.

Och jag håller med dig om att det är onödigt att ens posta i denna tråden om man inte läst själva försvaret. Kommentaren blir onödig och malplacerad. Ska man diskutera det så får man väl göra det i en annan generell tråd och inte debattera i en nyhetstråd när det handlar om en nyhet man inte ens tagit till sig.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Många åsikter härinne. Svårt att bilda sig en uppfattning till 100% då vi fortfarande inte har en heltäckande bild.

Men av det material som har framkommit hittils, och ironiskt nog mest pga det som sanders själv har lagt ut. Så får jag bilden av att han är den större skiten i det här sammanhanget. E-mail konversationerna skapar ju inte direkt någon trevlig bild av honom. Visst en skojjsam ton finns ju i alla konversationerna, men jag kan inte se någon annan variant än att det är sanders som "skojjar" hela tiden.

Mer än så kan man ju inte säga, för vem vet hur deras konversationer har varit i övrigt.

Hela sanders beteendemönster tyder ju på att han är omogen. Han använder Hardware Analysis för att föra sin egen personliga kamp mot ATi. Jag får inte någon som helst bild av att vi som läsare/konsumenter på något sätt påverkas positivt av detta.

Överlag så känns det som två småpojkar som bråkar. T.o.m sanders s.k. ursäkt är ju löjlig. Visst den är mycket välskriven fram till sista raden. Borde han inte inse att lite ödmjukhet i det läget kunde ha "räddat" situationen.

Och Banias totalt oprofessionella hållning till saken är ju löjjeväckande. Främst den interna maildialogen, med fokus på avknoppningen av sanders. ( ser för övrigt inte på vilket sätt den styrker sanders sak ).

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen

Snälla, läs igenom och förstå. De skrev mail i den här stilen till varandra. Enligt Sander hade de en skämtsam relation med varandra, finns exempel på detta i hans PDF-fil. Från Sanders sida var det här alltså ett skämt (enligt han själv, och efter att ha läst de publicerade mailen tror jag på det).

Hört talas om vinkling? Det du läst har varit en vinklad nyhet. Objektiv, men vinklad från ett visst perspektiv.

Man behöver inte läsa igenom allt för att bilda sig en uppfattning.
Det har du rätt i. Men inså då att du bara tagit in en liten del av det stora hela och som Sander själv skriver så ligger sanningen i detaljerna. Och det gäller ofta. Sväljer du allt kvällstidningarna skriver på sina löpsedlar exempelvis?

Förstår inte varför vissa kommenterar utan att läsa vad som skrivits.

Har nu läst igenom Sanders "svar" och kvarstår vid det jag skrev innan. Även om Sanders skojade ibland så betyder det inte att han skojade efter att han blev portad i 6-månader. Man brukar knappast skämta i såna situationer och spciellt inte med "lets see if we can drop the stock price shall we". Tycker det är ett hot om man ser på vilken situation Sanders och Bania var i och deras förhållande just då.

Klart att det är svårt att skriva objektivt men i det här fallet läste jag på tillräckligt redan innan jag skrev vad jag tyckte. Står som sagt bakom det jag skrev innan och jag var seriös. Hade man bara läst igenom ena sidan av storyn och inte brydde sig om att läsa om vad andra sidan skriver så hade det varit helt annorlunda.

Läser inte kvällspresen då det är ren dynga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Ok, ArtMan.

Hur visste ATI att Sander var oseriös? Jag menar det oseriösa hände ju efter att ATI nekade honom till deras test event.

..or am I trippin'?

Det oseriösa är att man publicerar en "test" som basseras på nån pre release hårdvara som man inte ens vet vad det är för hårdvara. Sedan vem vet om det han skriver är sant. Dvs att ett företag "inte tyckte om hur ATi behandlade honom" och därför skickade dessa "tester" till honom. Tror inte ett öre på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av V1King

Asså, Jag undrar hur seriös man kan vara, om man först uttalar sig att vara seriös, sedan följer upp med att man behöver inte läsa igenom allt för att bilda sig en uppfattning.

Att ni som inte läst igenom allt Sanders skrivit, över huvudtaget tar ställning, finner jag OSERIÖST och lika moget som ett rötet äpple.

Ta inte illa upp, det är inte illa menat, tycker bara att dom som väljer att inte läsa hela versionen, inte heller ska yttra sig.

Har du verkligen läst igenom allt då? Sander skriver att han har försvarat sig på diverse forum . Har du läst igenom alla hans "förklaringar"?

Till alla som drar upp att Sander inte ville inetvjua tekniker som arbetade på moderkortet. Det har inegn som hälst rellervans här. Det hela handlar om "TESTET" av r520 och inte vad som hände sedan Sander började "sammarbeta med ATi" år 2000. Självklar ska inte ATi tvinga pressen att skriva om vad ATi vill utan det ska vara pressfrihet. Vi vet dock för lite om hur mycket Sanders "nej tack" till moderkorts-interview påverkade hans portning. Kan vara så att detta hade ingenting med saken att göra men Sander drog upp det för att "stärka sitt försvar".

Det hela har som sagt spårat ur men jag tycker Sander har handlat oseriöst och är inte förvånad att andra är arga på honom.

Permalänk
Medlem

Vissa inlägg här får mig att falla omkull o skratta, snacka om att vilja vara med men bara spela flummig.

Orkar inte skriva något mer så det var var såhär, godnatt

Edit:
Klandrar inte Sander på något vis alls här, då jag vet hur viktigt det är för Ati att smutskasta "alla bolag" folk/sajter om något publiceras utan deras översyn.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Spelar roll.. NärATI väl får arslet ur vagnen och släpper sitt kort kommer Nvidia med ett värre och slår undan benen på ATI igen.ja menar 7800 korten börjar redan bli old =P

jätte old, 7800GTX kom till sverige runt 2,augusti

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem

Tycker ATI gör fel som svartlistar honom för en del negativ kritik i artiklar. har man en bra produkt så säljer den sig själv oavsett om en del sidor skriver negativt om den.

ATI borde koncentrera sig på att lansera något som är bättre än Nvida och för en gång skull lansera dem INNAN Nvida samt få ut dem i butikerna...

Nvida 1

ATI 0

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem

En sak kan man konstatera. Sassen kan ju inte ses som en seriös journalist. Jag menar att presentera Poäng på custom benchmarks, utan system specs från en helt overifierad källa och presentera det på det sätt han gjort känns bara löjligt. Hans "disclaimer" är också i princip värdelös. Hade möjligtvis varit ok om han verkligen hade publicerat det här som ett "rykte" ite typ som en preview som han gjorde nu. Tycker allt tyder på en oseriös inställning...
Och ang. ATIs samarbete med honom så är det ju ren logik. om en hårdvaru site inte har tackat ja till några inbjudningar på senare tid så är det ju självklart att den sidan nedprioriteras. Vilka än skälen är så skulle jag göra samma sak oberoende av vilken produkt det gäller. Dom som visar mest intresse får förtur...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maestro.64
jätte old, 7800GTX kom till sverige runt 2,augusti

Snart uppe i två månader... jag tycker den börjar bli old

Permalänk
3dfx Fanboy

Hmm.. nästan lite intressant allt det där..

Det hela känns som en personkonflikt som spårat ur... Både Andrzej och Sander har hanterat den här situationen lite tveksamt vilket gjort att allt det här eskalerat till en ohanterbar nivå.

Att Sander postade resultaten kan inte ses som något annat än en frustrerad replik på ATIs kalla hand angående Sanders närvara på R520-launchen. Det jag kan tycka är lite klantigt av Sander är sättet som han publicerade resultaten på. Det hade varit mycket enklare för honom att presentera det här som en "rumour" istället för en recensionsliknande artikel. Det finns många exempel på hur andra sajter (ex. Inquirer) postat liknande "resultat" och kommit undan genom att påpeka att det är rykten och utan att ange källa.

Sanders andra misstag är det fruktansvärt klantiga/spända sättet som han uttryckt sig i vissa av mailen till Andrzej. Det är något som ATI utnyttjade i sin kommentar av situationen.

Att hårdvarutillverkarna favoriserar journalister som ger en "snällare" bild av verkligheten är ingen överraskning. Det behöver ibland inte ens handla om partiskhet utan inträffar även om recensentens åsikt om produkten skiljer sig kraftigt från tillverkarens (det är här som "smaken" kommer in i bilden).

Jag förstår till en viss del frustrationen hos ATI på grund av Sanders artikel, fr.a. om det är så att resultaten är felaktiga (av en eller annan anledning). Samtidigt så är det ju trots allt så att det bästa sättet att motbevisa Sander, är inte att försöka idiotförklara honom i media, utan istället låta de framtida recensionerna motbevisa de "felaktiga testresultaten".

När jag startade 4dfx.net och även under inledande tiden på Sweclockers, så var jag av fast övertygelse om att det enklaste sättet att få jobba med helt oberoende recensioner var att hämta produkterna från en större datorbutik istället för att jobba direkt mot hårdvarutillverkarna. Problemet med en sådan strategi är dock att man då ligger efter med recensionerna eftersom man måste vänta på att produkterna ska nå butikerna. Dessutom så blir det lite problematiskt när man recenserar produkter där butiken agerar både som försäljare och importör (dvs har ensamrätt på produkten ifråga).

Det där med oberoende recensioner är dock en större fråga än just PC-hårdvara. Partiskhet finns självklart även i andra sammanhang (datorspel, filmer osv osv).

Visa signatur

Runnin with a pump pump
no bluffin we buck buck