Permalänk
Medlem

Suse nioob!

Hej jag har installerat suse 9.1 och undrar om man kan ändra i yast2 så att man kan välja ifall man vill logga in som root eller user vid uppstart, för som det e nu så finns inloggen bara för usern men jag om jag använder samma passwd som SU i consolen eller när jag vill in i yast2 så funkar det. E förvirrad då jag inte vet om det e så i suse av säkerhetssynpunkt. Alltså det är som om jag e både user och rootadministratör fastän jag måste logga in för båda.
Hoppas det inte blev för krångligt.
Kan ngn snäll själ tala om hur jag gör eventuellt om det ens går!

Visa signatur

Kunskap är inte gratis. Den kostar din tid!

Permalänk
Medlem

bäst att inte logga in som root. säkerhetsmässigt. så gör inte det...

Permalänk
Medlem

Ja, bäst att låta bli att köra allt som root. Om inte annat så för att du, som t.o.m. själv säger att du är noob, lätt kommer att ha sönder ditt system.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jo men jag skulle vilja ha det valet oavsett, eller åtminståne veta hur man gjorde, vissa saker går väl inte att göra som root ifrån terminalen, eller?
Och ja e nioob men har börjat plugga unix/linux/cisco på KY och måste därför lära mig det ändå. Har inget viktigt i systemet ändå...använder burken mest i utbildnings syfte. Nicke Nyfiken!!

Visa signatur

Kunskap är inte gratis. Den kostar din tid!

Permalänk
Medlem

Varför Suse 9.1 när det finns typ 10+?
Sitta som root är inte smart nej.

Kan du inte öppna en terminal, sen köra "su root" och root-lösenordet.
Sen bör du väll ha rättigheter? (i den terminalen såklart)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Varför Suse 9.1 när det finns typ 10+?

det är la inte final ännu. kommer vid årsskiftet..?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commando
Jo men jag skulle vilja ha det valet oavsett, eller åtminståne veta hur man gjorde, vissa saker går väl inte att göra som root ifrån terminalen, eller?
Och ja e nioob men har börjat plugga unix/linux/cisco på KY och måste därför lära mig det ändå. Har inget viktigt i systemet ändå...använder burken mest i utbildnings syfte. Nicke Nyfiken!!

Det är lika bra att du lär dig rätt från början och inte loggar in som root i onödan. Vill man administra något blir man root med su eller använder sudo (finns gksu och andra wrappers för X11 också) och så var det med det.

Visa signatur

"Murphys law is recursive. Washing your car to make it rain doesn't work"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commando
Jo men jag skulle vilja ha det valet oavsett, eller åtminståne veta hur man gjorde, vissa saker går väl inte att göra som root ifrån terminalen, eller?
Och ja e nioob men har börjat plugga unix/linux/cisco på KY och måste därför lära mig det ändå. Har inget viktigt i systemet ändå...använder burken mest i utbildnings syfte. Nicke Nyfiken!!

för att svara på de faktiska frågorna, du kan logga in som root genom att skriva root (och det lösen givetvis) på inloggningen. du kan även ändra i yast så att root blir en av användarna du ser i listan om det är så det ser ut nu.

sen har du som sagts innan rootterminalen, och sen kan filhantering som admin även nås enkelt i menyerna.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

ok, men om man loggar in som root startar endast yast inget annat syns, i skolan har vi sun burkar med solaris10 och jag försöker jämföra skillnaderna gentemot suse och där e det ingen skillnad synmässigt om man loggar in som root resp. user.

Visa signatur

Kunskap är inte gratis. Den kostar din tid!