Permalänk
Medlem

Installera fluxbox på debian

Hallo, finsn de någon guide om hur man installerar fluxbox i debian? Jag har precis installerat debian 3.01 och då medföljde GNOME men jag skulle vilja byta till fluxbox, vilket jag tycker är snyggt. Någon som vill hjälpa en noob som mig eller vet om de finns någon guide till de? Har tankat hem paketet till debian från fluxbox.org.

/kozmoz

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem

apt-get install fluxbox

borde väl funka?

Permalänk
Medlem

okej, men sen när man gjort de. hur byter jag från GNOME till fluxbox då? Förlåt för mina nybörjar frågor. Men jag hittade ingen vettig guide på internet. Eller rättare sagt ingen alls...

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem

när du loggar in i Gnome, finns det längst upp en rubrik som heter sessions, klicka där, så kommer en lista. där borde fluxbox stå med nu.

går säkert att göra på olika sätt, men så gör jag

Permalänk
Medlem

Okej verkligen tack för all hjälp. Så jag kör bara 'apt-get install fluxbox' sen går jag till inloggningsrutan och byter till fluxbox i 'sessions' ? Finns även kde där såg jag nu.

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem

yep yep, borde funkar fint

Permalänk
Medlem

tack för alla svaren! Föresten (lite offtopic menmen) Hur kommer jag ut i texläget när jag är inne GNOME? hittar verkligen inte

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem

testa alt-f1 eller crtl-alt-f1

edit: ...och -f7 för att hoppa tillbaks.

edit2: eller vänta nu, kör man gdm kan man kanske inte göra så...?

edit3: om det bara är en terminal du är ute efter så finns det säkert i någon meny...?

edit4: fasiken vad många edits det blev. jag får försöka låta bli att skriva inlägg så tidigt på morgonen...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Ctrl+alt+F1-F4 för att komma ut till konsollen. Men du har med största sannolikhet redan någon shell installerad i Gnome. Ta en titt under Xshells eller testa Alt+F2 -> xterm ('su' för att logga in som root i shellen).

Värt att installera kan vara fluxconf också.

(jag dock måste säga att jag inte rekommenderar fluxbox då man är nybörjare)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Ctrl+alt+F1-F4 för att komma ut till konsollen. Men du har med största sannolikhet redan någon shell installerad i Gnome. Ta en titt under Xshells eller testa Alt+F2 -> xterm ('su' för att logga in som root i shellen).

Värt att installera kan vara fluxconf också.

(jag dock måste säga att jag inte rekommenderar fluxbox då man är nybörjare)

vet man bara var config-filen är så är det inte så svårt
(talar av egen erfarenhet:))