Permalänk
Medlem

Samba..

Nu har jag lagt upp en samba server, och delat ut en mapp, hur ska jag nu kunna komma in på den via windows? jag har öppnat porten osv..
tack på förhand, om det är nåt ni vill veta så fråga bara.

Visa signatur

| AMD Ryzen 1700 @ 3950Mhz | Corsair Vengeance 32GB 3200mhz | Asus ROG Crosshair IV Hero | Asus GTX 1080 Strix | Samsung 960 Evo 250GB | Corsair H115i Extreme | Corsair RM1000X |

Permalänk
Medlem

om allt funkar som det ska så ska \\<server_ip>\ funka i explorer. du kan även prova med hostname ist. för ip å se om det också funkar...

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem

Du ska som sagt komma åt den precis likadant som du kommer åt vilken dator som helst i Windows.

Permalänk
Medlem

hittade lite saker.. nu har jag fått den att göra en egen Domän, nu ska jag byta till den domänen jag använder och få brandväggen på G, vet ni vilken port SSH och samba körs på? för det jag kryssar i försvinner efter jag tryckt på "ok" :/
tack för all hjälp!

Visa signatur

| AMD Ryzen 1700 @ 3950Mhz | Corsair Vengeance 32GB 3200mhz | Asus ROG Crosshair IV Hero | Asus GTX 1080 Strix | Samsung 960 Evo 250GB | Corsair H115i Extreme | Corsair RM1000X |

Permalänk
Medlem

SSH kör på 22.
Och Samba är väl FTP-program så jag gissar villt på 21?

Permalänk
Glömsk

Glöm inte att starta om samba när du ändrat inställningar. Själv är jag lat och fixar security = share i smb.conf. Funkar nästan alltid.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Samba använder flera portar beroende på vad som ska göras: 135, 137, 139 och 445.
För vanlig enkel fildelning så behöver du port 139 och även port 137 har jag för mig.

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått den och synas och delat ut alla saker, men nu säger den att jag inte har behörighet till att gå in på mapparna.. vet någon vad det är för fel? tack på förhand!

Visa signatur

| AMD Ryzen 1700 @ 3950Mhz | Corsair Vengeance 32GB 3200mhz | Asus ROG Crosshair IV Hero | Asus GTX 1080 Strix | Samsung 960 Evo 250GB | Corsair H115i Extreme | Corsair RM1000X |

Permalänk
Medlem

du måste chmod:a mapparna.