Permalänk
Medlem

Min upplevelse med OpenBSD

Hej.

Jag har precis uppgraderat min server här hemma från en p2 350 till en p4 2ghz.

Jag har nu försökt få igång min OpenBSD firewall/router/server install i en vecka men ignen lycka. För 1 eller 2 dagar sedan läste jag något om dns servers, och då tog jag en titt och mycket riktigt när jag tröck igång named tjänsten så hoppade hela systemet igång.

Nu ytterligare några dagar senare rullar systemet klockrent och idag så bestämde jag mig att byta ut server hårdvaranfrån 256 mb ram och en p2 350 till en p4 2ghz och 512 mb ram. Var bara att plugga in allt igen efteråt och det bara flöt, behövde inte configurera om systemet eller så, men det ska jag testa att göra i helgen och optimera systemet för min p4.

Nästa vecka får jag hem ett nytt moderkort med sata gb nätverks kort etc + ett chieftek chassi som jag ska använda i min server setup (stor som attan, men mycket trevlig). Den ska jag ljudisolera och plugga in diverse fläktar så att den blir sval.

Jag kan bara rekomendera OpenBSD som server OS.

Mycket trevlig upplevevelse detta OS.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Håller med, kör OpenBSD på min server också, och det är verkligen skitlätt att installera och konfigurera, knappt någon konfigurering alls! Att det dessutom ryms på min 500mb-hdd är ett smärre mirakel.

Permalänk
Medlem

Jodå, OpenBSD är ett trevligt server/router/firewall OS minst sagt. pf är äckligt funktionellt.

Dock saknar det lite saker som jag behöver för att ha en komplett server där jag även kan driva lite utveckling. Tycker OpenBSD känns lite begränsat, FreeBSD med. Jag håller på mycket med php, mysql och shell-scripting i en salig blandning, och det känner bara mycket bekvämare i Linux med detta. Men det hamnar ibland på en *BSD tillslut.

Permalänk
Medlem

OpenBSD fungerar på datorer där inget annat fungerar.
OpenBSD har en mysig och liten installation.
OpenBSD kommer som ett väldigt slimmat paket.
OpenBSD fungerar perfekt som gateway och server för diverse annat.
OpenBSD fungerar bra som desktopOS

Slutsats. Jag kan inte leva utan det

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Dock saknar det lite saker som jag behöver för att ha en komplett server där jag även kan driva lite utveckling.

Typ vadå? Båda kan ju köra linuxprogram om det är något som inte finns portat.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Dock saknar det lite saker som jag behöver för att ha en komplett server där jag även kan driva lite utveckling. Tycker OpenBSD känns lite begränsat, FreeBSD med. Jag håller på mycket med php, mysql och shell-scripting i en salig blandning, och det känner bara mycket bekvämare i Linux med detta.

Förlåt, men det här var det dummaste jag läst idag. Begränsat? Vad snackar du om? Exakt vad är det för begränsningar gällande server/utveckling som du känner?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

En fördel med OpenBSD (som kanske även gäller resten av BSD'erna, det får någon annan stå för i så fall) är att det by default är en väldigt portabel installation. Det går alltså att mycket enkelt, som originalpostern gjorde, plugga ur en disk med OpenBSD på och montera in i en helt annan dator, och mer eller mindre bara köra igång. De gånger jag försökt göra det med Linux-baserade system har det aldrig fungerat ordentligt, det har alltid varit moduler som krånglat, nätverkskort som tjafsat, moderkorts-inställningar som b0rkat, osv. I slutändan har man alltid fått baka en ny kärna för den nya plattformen i vilket fall. Med OpenBSD behöver man inte göra det, vilket är fruktansvärt smidigt när exempelvis ens väl fungerande brandvägg brinner upp. Flytta bara disken till en fungerande burk och kör på!

W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
En fördel med OpenBSD (som kanske även gäller resten av BSD'erna, det får någon annan stå för i så fall) är att det by default är en väldigt portabel installation. Det går alltså att mycket enkelt, som originalpostern gjorde, plugga ur en disk med OpenBSD på och montera in i en helt annan dator, och mer eller mindre bara köra igång. De gånger jag försökt göra det med Linux-baserade system har det aldrig fungerat ordentligt, det har alltid varit moduler som krånglat, nätverkskort som tjafsat, moderkorts-inställningar som b0rkat, osv. I slutändan har man alltid fått baka en ny kärna för den nya plattformen i vilket fall. Med OpenBSD behöver man inte göra det, vilket är fruktansvärt smidigt när exempelvis ens väl fungerande brandvägg brinner upp. Flytta bara disken till en fungerande burk och kör på!

W

Samma gäller för FreeBSD.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Typ vadå? Båda kan ju köra linuxprogram om det är något som inte finns portat.

Jepp, jag vet, finns linux-compat libs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Förlåt, men det här var det dummaste jag läst idag. Begränsat? Vad snackar du om? Exakt vad är det för begränsningar gällande server/utveckling som du känner?

Ja, de må låta dumt. Men jag upplever det så bara. Tycker linux har lite bredare användningsområde faktiskt, det växer ju så det knakar med just nu.
För mig så står *BSD lite stilla (men jag vet det utvecklas hela tiden).. ungefär som t.ex Novell Netware..

Men som en renodlad server som bara ska stå och göra nånting år efter år så är BSD bättre än Linux. Minst sagt OpenBSD som är otroligt säkert som firewall/router...

Jag bara trivs väldigt bra med linux sätt... make menuconfig är så mysigt.. /dev och /proc är så logiskt.. LILO är så enkelt att sätta upp.. valfrihetern av filsystem, lvm, m.m...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

För mig så står *BSD lite stilla (men jag vet det utvecklas hela tiden).. ungefär som t.ex Novell Netware..

Dagens skratt, tackar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
För mig så står *BSD lite stilla (men jag vet det utvecklas hela tiden)..

Nu vet jag att du skämtar, för det gör du väl? Om inte så är du bannemej värd en medalj av något slag.

Jag föreslår att du besökare närmaste commit-mailinglista. *BSD växer lavinartat.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Jag gillar BSD och Linux, dock saknar det lite saker som jag behöver för att ha en komplett server där jag även kan driva lite utveckling.

Tycker OpenBSD känns lite begränsat, FreeBSD med, samma sak med Linux. Jag håller på mycket med php, mysql och shell-scripting i en salig blandning, och det känner bara mycket bekvämare i Windows med detta.

Ja, de må låta dumt. Men jag upplever det så bara. Tycker Windows har lite bredare användningsområde faktiskt, det växer ju så det knakar med just nu.

För mig så står BSD och Linux lite stilla (men jag vet de utvecklas hela tiden).. ungefär som t.ex. BeOS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
J

Ja, de må låta dumt. Men jag upplever det så bara. Tycker Windows har lite bredare användningsområde faktiskt, det växer ju så det knakar med just nu.

För mig så står BSD och Linux lite stilla (men jag vet de utvecklas hela tiden).. ungefär som t.ex. BeOS.

De är inte dumt. Det är idioti...

1. Windows växer? Nej. de har inte kommit med ett nytt system för vanliga användare sedan 2001. Vista är det knappt något kvar av, allt som var det flashiga och det de ville visa upp är ju nu borta.

2. BeOS är dött. GNU/Linux är nog den marknad som seriöst växer snabbast på datormarknaden. *BSD hänger på rätt bra i utvecklingen de med. Till och med Apple är ju mycket snabbare i utveckling än Microsoft. Alla är snabbare än Microsoft.

Jag skulle vilja utrycka det som om Windows är som BeOS. Dött och säkerheten är inte existerande.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
De är inte dumt. Det är idioti...

BSD är dött, det bekräftas av netcraft.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Aphex - defaultinstallationen av Apache på i varje fall OpenBSD rapporterar bara OS som Unix. Du har en poäng dock - OpenBSD används inte så himla ofta som webbserver - men att kalla BSD dött för att det inte används så mycket för just att leverera webbsidor är att göra en höna av en fjäder. Är Windows 2003 dött för att det inte är så populärt som t.ex. brandväggs-OS?

Håkan

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså, Sidde missar att KTottEs inlägg bara är en travesti av maDas, varpå jag retar Sidde med en klassisk bsd-relaterad trollning.

Jag kör FreeBSD själv, det äger.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hade FreeBSD installationen gått igång på min laptop så hade jag också kört det. Som det var så gjorde den inte det och då installerade jag UbuntuLinux istället. Jag får se om jag orkar ge mig på det igen och inte sluta förrän det fungerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Alltså, Sidde missar att KTottEs inlägg bara är en travesti av maDas, varpå jag retar Sidde med en klassisk bsd-relaterad trollning.

Jag kör FreeBSD själv, det äger.

Uh. Jag borde sova.

Håkan

Permalänk
Medlem

Tja, du är inte den första som testat OpenBSD och sen undrat varför man inte gjorde det tidigare. Det är lätt att tycka om ett rent, logiskt system med ett överlägset säkerhetstänkande, användbara manualer, klara mål och en ledare som brinner för det han gör.

Sen så är det givetvis så att man till viss del måste tumma på funktionaliteten och prestandan för att få ett säkrare system.

Kent-Mustafa: Inget ont om FBSD, men det verkar lite desperat när du i varannan tråd ska visa att 'FreeBSD minsann duger det också'.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Nu vet jag att du skämtar, för det gör du väl? Om inte så är du bannemej värd en medalj av något slag.
Jag föreslår att du besökare närmaste commit-mailinglista. *BSD växer lavinartat.

Jag påstår inget konkret fakta-aktigt. Jag bara berättar hur jag känner det.. ok?
Där är absolut ingeting dåligt eller fel på BSD. Jag vet att det används mycket av diverse webservers/routers/firewalls m.m.. Men det är oftast bara sånna som du & jag, det är sällan man ser sånt i en företags server-hall av nån anledning. Och nej, jag följer inga mailinglistor.

Det enda jag kan på något sätt bevisa hur jag uppfattar det är genom att peka på dom större företagens användande av Linux, istället för BSD... varför? måste ju finnas nån anledning?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag påstår inget konkret fakta-aktigt. Jag bara berättar hur jag känner det.. ok?
Där är absolut ingeting dåligt eller fel på BSD. Och nej, jag följer inga mailinglistor.

Jag kan förstå att du känner så, men jag vet inte om det beror på att du inte satt dig in tillräckligt, eller inte har tillräckligt med kunskaper för att förstå bättre. Jag har suttit och installerat Suse, debian, slackware och CRUX denna vecka på min desktop för att jag ville få igång mitt tv-kort. Nu är jag tillbaks till NetBSD då jag inte kände mig hemma. Slackware och CRUX var ok, men i slutändad var det inte värt besväret för ett tv-kort. Jag körde NetBSD's pkgsrc på slack och CRUX, men jag fann inte något funktionalitet som saknades på NetBSD än att accelererad 3d fungerade, samt att mitt tv-kort stöddes. Men jag sitter inte och fäller kommentarer om Linux, eftersom jag har för dåliga kunskaper.

Citat:

Det enda jag kan på något sätt bevisa hur jag uppfattar det är genom att peka på dom större företagens användande av Linux, istället för BSD... varför? måste ju finnas nån anledning?

Massmedial uppmärksamhet kallas det. Jag köpte en risc-maksin av en administrtör och egenföretagre med gedigna erfarenheter från drift av större datacenters(stavningskontroll;-), han skulle _ALDRIG_ rekommendera någon att köra Linux på pc-maskiner, han var såld på Sun. Han menade på att de stackarna fick spendera många timmar att hålla system i ordning. Men han ville väl kanske behålla jobbet, vad vet jag...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm
Inget ont om FBSD, men det verkar lite desperat när du i varannan tråd ska visa att 'FreeBSD minsann duger det också'.

Aha, du menar precis som alla de som förordar Linux? Om du stör dig på att jag gärna beskriver fördelarna med FreeBSD, ja, då är jag väl skyldig. Skyldig som fan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag vet att det används mycket av diverse webservers/routers/firewalls m.m.. Men det är oftast bara sånna som du & jag, det är sällan man ser sånt i en företags server-hall av nån anledning.

Jag vet inte vart du har fått det ifrån, men FreeBSD är ett tämligen vanligt inslag i serverhallarna.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Inaktiv

"Linux vs Windows vs the rest of us"

The neverending story about world domination.
Now playing at a theater near you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm

Kent-Mustafa: Inget ont om FBSD, men det verkar lite desperat när du i varannan tråd ska visa att 'FreeBSD minsann duger det också'.

Ah, bäst att vara en i mängden då och hurra för antingen OSX eller Linux?
Var glad att det finns någon som representerar FBSD bara, valfrihet och information är som rätt bra. Typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag påstår inget konkret fakta-aktigt. Jag bara berättar hur jag känner det.. ok?
Där är absolut ingeting dåligt eller fel på BSD. Jag vet att det används mycket av diverse webservers/routers/firewalls m.m.. Men det är oftast bara sånna som du & jag, det är sällan man ser sånt i en företags server-hall av nån anledning. Och nej, jag följer inga mailinglistor.

Det enda jag kan på något sätt bevisa hur jag uppfattar det är genom att peka på dom större företagens användande av Linux, istället för BSD... varför? måste ju finnas nån anledning?

Loopia kör freebsd som exempel

Permalänk
Medlem

Dom stora datortillverkarna styr mycket, bara att kika på tillverkare som IBM, HP och Dell vad för operativ de garanterar stödjer deras serverutbud, det står oftast Windows 2003 Server eller Linux (Red Hat, SUSE Enterprise). Sånt spelar stor roll när de större företagen tar beslut. Jag tror BSD kommer att få svårt att vinna ny mark ute bland företagen då trenden går mot Linux, bland hårdvarutillverkare som programutvecklare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Aha, du menar precis som alla de som förordar Linux? Om du stör dig på att jag gärna beskriver fördelarna med FreeBSD, ja, då är jag väl skyldig. Skyldig som fan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Ah, bäst att vara en i mängden då och hurra för antingen OSX eller Linux?
Var glad att det finns någon som representerar FBSD bara, valfrihet och information är som rätt bra. Typ.

Ja, det är nog sant. Jag var överdrivet gnällig, glöm det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Jag vet inte vart du har fått det ifrån, men FreeBSD är ett tämligen vanligt inslag i serverhallarna.

Jag har faktiskt aldrig stött på en FreeBSD maskin, i produktionssyfte då. Tyvär. För jag anser BSD vara mycket renare och bättre än Linux, som egentligen är ett stort påhitt med för många kockar till samma soppa.

Jag hade dock tänkt försöka köra med FreeBSD på min kommande hemma-server. Har dock lite funderingar bara. Har en del data som måste koverteras (ca. 240GB i en LVM med ext3) m.m..
Har aldrig heller fattat mig på FreeBSD's diskhantering riktigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Jag kan förstå att du känner så, men jag vet inte om det beror på att du inte satt dig in tillräckligt, eller inte har tillräckligt med kunskaper för att förstå bättre.

Det är möjligt. Jag tycker jag behärskar linux och dom flesta unix-likande. Men är är ingen expert på FreeBSD direkt, men jag har använt det lite då & då. Försökte sätta upp en seriös mysql-server på FreeBSD, men de gick åt skogen, minnesanvändningen gick i taket och processer stängdes inte. Slängde in slackware istället och kompilera mysql själv. Nu har den stått o tickat i snart 80 dagar med en databas på ~140MB och flera requests i minuten dygnet runt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det är möjligt. Jag tycker jag behärskar linux och dom flesta unix-likande. Men är är ingen expert på FreeBSD direkt, men jag har använt det lite då & då. Försökte sätta upp en seriös mysql-server på FreeBSD, men de gick åt skogen, minnesanvändningen gick i taket och processer stängdes inte. Slängde in slackware istället och kompilera mysql själv. Nu har den stått o tickat i snart 80 dagar med en databas på ~140MB och flera requests i minuten dygnet runt.

Jag har ju inte den blekaste aning om vad du har för erfarenheter. Det jag menade på att du kanske har lagt ner mycket tid på Linux och kanske inte motsvarande tid på någon BSD. Då kan det verka lite orättvist att jämföra. Jag tycker Linux är en djungel, men det beror på den begränsade tid(och egen förmåga samt bristande tålamod) att lära mig och kunna se fördelar respektive nackdelar. Jag har mest erfarenhet av NetBSD, så jag kommer naturligtvis tycka att jag är mer produktiv med det OS:et installerat. Det var inte menat som ett påhopp, men kanske lite klumpigt formulerat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rexq
Dom stora datortillverkarna styr mycket, bara att kika på tillverkare som IBM, HP och Dell vad för operativ de garanterar stödjer deras serverutbud, det står oftast Windows 2003 Server eller Linux (Red Hat, SUSE Enterprise). Sånt spelar stor roll när de större företagen tar beslut. Jag tror BSD kommer att få svårt att vinna ny mark ute bland företagen då trenden går mot Linux, bland hårdvarutillverkare som programutvecklare.

Det du inte tänker på att många ISPer kör *BSD. Så det är inte direkt oanvänt.