Permalänk
Medlem

Ändra grafikadapter i Debian?

Hallå

Jag har precis installerat Debian på en burk men när han ska ladda skrivbordet så kommer han fram till att jag valt fel grafikkortsadapter, vilket jag gjort när jag tänker efter Jag kastas alltså ut till shell:en istället... Så finns det någon .conf fil där jag kan ange grafikadaptern i Debian och vart ligger den isåfall?

Permalänk
Medlem

/etc/X11/XF86Config-4 alternativt /etc/X11/xorg.conf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
/etc/X11/XF86Config-4 alternativt /etc/X11/xorg.conf

Tusen tack, /etc/X11/XF86Config-4 stämmer fint. Men då till en följd fråga, och jo, det här är pinsamt: Hur fan editerar jag filen *skäms*? Jo man e ju nådigt grön på *nix men jag har gått loss hejvilt med less, cat, vi, vim, man, view osv osv men jag kommer inte fram till något, förutom att jag verkligen inte kan Linux än Så vilket kommando för att editera och sedan spara ändringen? Har lyckats gå in och ändra via less men inte spara...

Permalänk
Medlem

nano /etc/X11/XF86Config-4

När du har gjort ändringarna trycker du Control-O för att spara och sen Control-x för att stänga programmet!

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henrikk

nano /etc/X11/XF86Config-4

När du har gjort ändringarna trycker du Control-O för att spara och sen Control-x för att stänga programmet!

Tack! Nu funkade det iofs inte men nu vet jag iaf hur man editerar config filer
Fuskar och kör en ominstallation, har ändå inget bättre för mig denna mörka fredagkväll förens runt midnatt så

Permalänk
Medlem

du kunde iofs kört dpkg-reconfigure xserver-xfree86 för att få fram frågorna igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
du kunde iofs kört dpkg-reconfigure xserver-xfree86 för att få fram frågorna igen.

Ahh, du kunde inte ha varit lite snabbare
Nåja, andra saken man lär sig idag då
Ytterst tacksam för alla svar, känn er allsmäktiga!
E på humör nu