Permalänk
Medlem

Ubuntu 5.04 > 5.10?

Såg att 5.10 släptes häromdagen men den var inte retail ännu.

Men jag drog hem 5.04 iallafall ifrån:
http://ftp.heanet.ie/pub/ubuntu-releases/5.04/

Såg även att det gick att tanka iso på 5.10, men den hette "preview":
http://ftp.heanet.ie/pub/ubuntu-releases/5.10/

Frågan är om man uppdaterar systemet till fullo via updatern i 5.04... Blir den då 5.10 när det släpps eller måste man installera om helt på nytt?

Visa signatur

chassi('Corsair Graphite 600T'); mobo('Asus Sabertooth Z87'); cpu('i7 4770K'); ram('2x8GB@1600MHz'); gfx('Nvidia 970 Strix DC2 OC'); psu('Corsair 860W Platinum');

Permalänk

Jag tror att om du uppgraderar alla paket när du installerat 5.04 så kommer du att ha 5.10.

Permalänk
Medlem

Det är inte släppt ännu i stabil version, det som är släppt är en beta eller som dom kallar det: preview.

Permalänk
Medlem

Du får 5.10 om du uppgraderar från 5.04. Därmed inte sagt att det blir det "bästa" sättet - i de fall 5.10 har ett annat program med än vad 5.04 har kommer du att få båda. Så är t ex fallet med OpenOffice.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

Bättre att installera om operativsystemet imho.

Permalänk
Medlem

Eller om du prompt vill köra breezy så kan du byta hoary mot breezy i /etc/apt/sources.list.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NemroD
Bättre att installera om operativsystemet imho.

Inte i linuxvärlden.

apt-get dist-upgrade

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

jag suger själv lite på karamellen, tänker byta (tillbaka) till ubuntu samma dag som 5.10 blir skarp... (intresseklubben antecknar ser jag. )

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Jag körde 100% linux tills World of Warcraft släpptes. Nu fular jag med dualboot. Har kollat runt lite på forum och så, kanske det kommer att bli möjligt med en linuxversion av linux eller åtminstonde en portning eller att winex klarar bättre av det.

Spelandet är det svåraste i linux och det vill man ju inte bli utan :/

Någon som har lite koll om vilka spel som fungerar klockrent med wine(x?)..?

Tacksam för svar

Visa signatur

chassi('Corsair Graphite 600T'); mobo('Asus Sabertooth Z87'); cpu('i7 4770K'); ram('2x8GB@1600MHz'); gfx('Nvidia 970 Strix DC2 OC'); psu('Corsair 860W Platinum');

Permalänk

Quake 3, ut2004 bl.a. funkar utan wine.
Med wine kan du lira starcraft och warcraft t.ex.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Quake 3, ut2004 bl.a. funkar utan wine.
Med wine kan du lira starcraft och warcraft t.ex.

Ehh, nu fattar jag inte. Hur ska man kunna spela spelen utan en emulator?

Visa signatur

chassi('Corsair Graphite 600T'); mobo('Asus Sabertooth Z87'); cpu('i7 4770K'); ram('2x8GB@1600MHz'); gfx('Nvidia 970 Strix DC2 OC'); psu('Corsair 860W Platinum');

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkw
Ehh, nu fattar jag inte. Hur ska man kunna spela spelen utan en emulator?

Du installerar dom. Till q3 får du ladda ner en installer och på ut2004 finns en helt vanlig installation precis som i Windows.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Du installerar dom. Till q3 får du ladda ner en installer och på ut2004 finns en helt vanlig installation precis som i Windows.

Vart får man tag i dem då?
Finns det någon lista över spel som fungerar tillfredställande under linuxsystem?

Tacksam för svar!

Visa signatur

chassi('Corsair Graphite 600T'); mobo('Asus Sabertooth Z87'); cpu('i7 4770K'); ram('2x8GB@1600MHz'); gfx('Nvidia 970 Strix DC2 OC'); psu('Corsair 860W Platinum');

Permalänk
Medlem

Lite OffT,
om man beställer Ubuntu 5.10-skivor från Shipit nu, får man previewn eller väntar dom med att skicka det tills 5.10 har blivit stabil?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkw
Vart får man tag i dem då?
Finns det någon lista över spel som fungerar tillfredställande under linuxsystem?

Tacksam för svar!

Sök på forumet, det finns en tråd med en hel del bra spel som inte kräver wine/cedega.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Lite OffT,
om man beställer Ubuntu 5.10-skivor från Shipit nu, får man previewn eller väntar dom med att skicka det tills 5.10 har blivit stabil?

Undrar samma sak.

Permalänk
Medlem

Jag läste nånstans på ubuntus forum att dom skickar inte ut breezy retail förrän det är färdigt så beställer du nu får du hoary.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightborn
Jag läste nånstans på ubuntus forum att dom skickar inte ut breezy retail förrän det är färdigt så beställer du nu får du hoary.

Ok. Finns det något ungefärligt datum för när breezy blir klar?

Permalänk
Medlem

det officiella släppet är väl 19 sept. om jag inte minns fel...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
det officiella släppet är väl 19 sept. om jag inte minns fel...?

Du måste mena November för det är den 25:e September i skrivande stund.

Visa signatur

chassi('Corsair Graphite 600T'); mobo('Asus Sabertooth Z87'); cpu('i7 4770K'); ram('2x8GB@1600MHz'); gfx('Nvidia 970 Strix DC2 OC'); psu('Corsair 860W Platinum');

Permalänk
Medlem

nä, men oktober...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkw
Vart får man tag i dem då?
Finns det någon lista över spel som fungerar tillfredställande under linuxsystem?

Tacksam för svar!

Jadu.
En liten sökning på google med termerna "quake 3 linux installer" gav mig all information jag behövde.
Men då herrn kanske är lite för fin för att göra sånt själv, så refererar jag lite här:
Du behöver den senaste pointreleasen, där är en installer för linux medpackat.

UT2004 kommer med en installer på skivan.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monotux
Jadu.
En liten sökning på google med termerna "quake 3 linux installer" gav mig all information jag behövde.
Men då herrn kanske är lite för fin för att göra sånt själv, så refererar jag lite här:
Du behöver den senaste pointreleasen, där är en installer för linux medpackat.

UT2004 kommer med en installer på skivan.

Nej, jag är inte "för fin" för att använda google. Det har jag gjort och bara hittat massa utdaterade sidor från -04.

Bara för att jag inte väljer lika bra sökord som dig behöver inte det betyda att jag är en sopkorg eller hur?

Visa signatur

chassi('Corsair Graphite 600T'); mobo('Asus Sabertooth Z87'); cpu('i7 4770K'); ram('2x8GB@1600MHz'); gfx('Nvidia 970 Strix DC2 OC'); psu('Corsair 860W Platinum');

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightborn
Jag läste nånstans på ubuntus forum att dom skickar inte ut breezy retail förrän det är färdigt så beställer du nu får du hoary.

Men när man går in på Shipit så står det:
"ShipIt lets you order Ubuntu 5.10 CDs that will be posted to you free of charge."

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Men när man går in på Shipit så står det:
"ShipIt lets you order Ubuntu 5.10 CDs that will be posted to you free of charge."

Det var som fan, dom kanske skeppar preview då
Angående datum är "oktober" det enda jag hört.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkw
Nej, jag är inte "för fin" för att använda google. Det har jag gjort och bara hittat massa utdaterade sidor från -04.

Bara för att jag inte väljer lika bra sökord som dig behöver inte det betyda att jag är en sopkorg eller hur?

Eftersom q3 kom 99 så är en sida från 04 inte utdaterad när det gäller det spelet.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Verkar väldigt enkelt att fixa Q3 att funka i Linux hittade det här när jag googlade:

if you have Quake3 (windows full version) it is possible to get it working on linux

first make a folder called...
/usr/local/games/quake3

then place your Quake3 cd in your cdrom and mount it
mount /dev/cdrom

then goto /mnt/cdrom/quake3/
and copy the folder baseq3 to
/usr/local/games/quake3/

then download the linux binaries
ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/quake3/linux/linuxq3apoint-1...

and install

then just type
sh quake3 or ./quake3

Hoppas det hjälper till nån