Permalänk
Medlem

installera evilwm på debian?

Halloj nu är jag igång att byta fönsterhanterare igen denna gången är de evilwm som tilltalar mig. Såg de hos en polare. Men nu är de så att jag har kört 'apt-get install evilwm' och de verkade gå smärtfritt. Men hur byter jag fråb fluxbox till de nudå? har sökt som en tok men hittar inget om hur man gör för att byta. Kör Debian 3.01 iaf. (har provat att byta till evilwm i dendär inloggningsrutan, men där fanns bara: fluxbox,kde och gnome att välja på där :/ )
tack på förhand.

/kristoffer

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem

har du en fil som heter .xinitrc i din hemkatalog? Iaf slackware kör med det och där ändrar du vilken fönsterhanterare den ska "starta".

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
har du en fil som heter .xinitrc i din hemkatalog? Iaf slackware kör med det och där ändrar du vilken fönsterhanterare den ska "starta".

Det är inte exklusivt för Slackware, utan gäller för alla *BSD/Linux-system som använder X.org.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

men jag använder xfree86. Hur blir de då? har kikat i den filen men där strår de endast nått om ~/xsession typ...Har kikat i den filen men hittar inte nått om vad som ska start i den heller. förstår inte riktigt hur jag ska göra. Tacksam för hjälp

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem

~/.xinitrc är inte bara xorg som använder sig av, utan i princip alla X-miljöer sedan urminnes tider...
Nåja

Kolla _exakt_ vad det står, annars kan vi inte hjälpa dig. Att säga "att det stod något" i en fil är som att referera en facklitterär bok som "att det stod en massa saker i den".

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Prova skriva startx evilwm i terminalen (när inte xorg är igång). Kolla i loggfilerna (/var/log), borde heta nått med x.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

i min xinitrc står det:

#!/bin/sh
# $Xorg: xinitrc.cpp, v 1.3 2000/08/17 19:54:30 cpqbld Exp $

# /etc/X11/xinit/xinitrc
#
# global xinitrc file, used by all X sessions started by xinit (startx)

# invoke global X session script
. /etc/X11/Xsession

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem

skriv bara:
echo evilwm > .xinitrc; startx

det borde lösa allt

Permalänk
Medlem

men så fort jag startar min burk så startar en ruta (grafisk) som man loggar in i. Kan man inte få bort den? så den fönsterhanteraren man valt startar ist? för när jag skriver echo evilwm > .xinitrc; startx så kommer jag fortfarande till dendär inloggningsrutan där jag väljer användarnamn och lösenord och sen vilken fönsterhanterare men där finns inte evilwm med... hoppas ni förstår

Visa signatur

MVH