Permalänk
Medlem

Byte till Ubuntu!

Hej har haft suse 9.1(min första dist) en vecka nu men tröttnat lite, och tänkte köra ubuntu eventuellt men undrar vad dom stora skillnaderna är. E det mera pillande med ubuntu då jag vill få det lite svårare än med susen! Vet att det i grunden e debian men med gnome, även om det även går att köra till debian med. Kan ni ge fördelar samt nackdelar med ubuntu.

Visa signatur

Kunskap är inte gratis. Den kostar din tid!

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur Suse är men Ubuntu är tänkt att rikta sig till både nybörjare och avancerade användare.
Så om du vill ha något svårare så tycker jag du ska välja nåt annat, typ Gentoo eller Slackware.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

En intressant fråga. Brukar du ta på dig en sko bak-och-fram också, bara för att 'göra det svårare'?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

det fina med ubuntu är att allt fungerar (hyfsat) från början, men om man känner behov att ändra någon detalj så kan man göra det utan onödigt krångel.
man kan alltså själv välja vad man vill pilla med och vad man inte vill pilla med och det är bra tycker jag.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
En intressant fråga. Brukar du ta på dig en sko bak-och-fram också, bara för att 'göra det svårare'?

Joo, fast lär man sig nåt av att ha den bak-och-fram?
Lär man sig nåt av att göra allt text-baserat i Linux?

Gissar på att det är nåt sånt han menar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
det fina med ubuntu är att allt fungerar (hyfsat) från början, men om man känner behov att ändra någon detalj så kan man göra det utan onödigt krångel.
man kan alltså själv välja vad man vill pilla med och vad man inte vill pilla med och det är bra tycker jag.

Det var exakt det jag ville säga.

Man kan alltså välja om man vill ha det svårt eller inte.
Men om du nu bara vill ha svårt och lära dig mycket om linux, ska du ta någon annan dist.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

testa på arch linux vettja, helt göttigött

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

arch linux är den första dist som jag fastnat för. inte för krånglig men 25-tusen oförståeliga frågor vid installation, och ändå kan man confa det precis som man vill i början.
kör på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
arch linux är den första dist som jag fastnat för. inte för krånglig men 25-tusen oförståeliga frågor vid installation, och ändå kan man confa det precis som man vill i början.
kör på det.

Hoppas att du menar med och inte men. Arch Linux installation är väldigt bra och förstårlig, tycker jag.