Permalänk
Medlem

V och W (halvofftopic :P )

Ja, det är nog inte bara unix detta rör utan mer eller mindre alla datorer(tror jag).

Jag har vid flera tillfällen lagt märke till att när man använder en filhanterare eller liknande och kollar på sina filer
och har alfabetisk ordning på dem, så blandas V och W.
Och jag har alltid undrat varför. Det måste ju vara nån anledning till att det är så.

Både Nautilus och Konqueror har jag provat på linuxsidan och samma sak i båda.
På windowssidan har jag provat Explorer och Total Commander. Samma sak där.

Är det nån som vet varför det är så?

Sorry alla mods för lite offtopic.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

haha, det var ju lite lustigt. olika standareer för alfabetets ordning kanske? eller menar du att de blandas v w vv w v v ..?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Nej jag menade att om man har sina filer i en lista så blandas V och W som om de vore samma bokstav.
Har du aldrig varit med om det?

EDIT: En bild på "fenomenet" :

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/wtf123.jpg

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Nej jag menade att om man har sina filer i en lista så blandas V och W som om de vore samma bokstav.
Har du aldrig varit med om det?

EDIT: En bild på "fenomenet" :

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/wtf123.jpg

udda, har inte tänkt på det faktiskt.. får börja ha mer filer på w helt enkelt..

behövs det nått extra för att spela SID eller klarar nån musikspelar det ändå?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det finns XSidplay till linux. Jag använder det och tycker det är kanon.
Man kan även stänga av "Sid filtret" så man får lite vassare ljud. Tycker det låter bättre då.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

Re: V och W (halvofftopic :P )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Ja, det är nog inte bara unix detta rör utan mer eller mindre alla datorer(tror jag).

Jag har vid flera tillfällen lagt märke till att när man använder en filhanterare eller liknande och kollar på sina filer
och har alfabetisk ordning på dem, så blandas V och W.
Och jag har alltid undrat varför. Det måste ju vara nån anledning till att det är så.

Både Nautilus och Konqueror har jag provat på linuxsidan och samma sak i båda.
På windowssidan har jag provat Explorer och Total Commander. Samma sak där.

Jag har inte det problemet som du beskriver (förutsatt att jag har förstått dig rätt...)
Däremot så upptäckte jag nyss att å och ä sorteras före a...
Det har jag inte lagt märke till tidigare.

Jag misstänker att båda problemen är relaterade till locales.
Jag använder en_US-ISO-8859-1.

För egen del så orkar jag nog inte bry mig eftersom allt jag har är i en_US-ISO-8859-1 och när jag tidigare kikat på att byta till UTF-8 så har det inte varit värt besväret.

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Permalänk
Medlem

På svenska skiljs inte V och W åt, så att sortera dem tillsammans är korrekt med svensk locale.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem

Ja det kan kanske stämma.
Fast W finns ju egentligen inte ens i det svenska alfabetet så det kan vara därför också.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
På svenska skiljs inte V och W åt, så att sortera dem tillsammans är korrekt med svensk locale.

Är det inte bara på gula sidorna och när det gäller namn (för att stavningen är så varierande för namn)?

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apeekaboo
Är det inte bara på gula sidorna och när det gäller namn (för att stavningen är så varierande för namn)?

I Svenska Akademiens Ordlista blandas v och w som om de vore samma bokstav.

Permalänk
Medlem

Det är helt enkelt så att V och W inte anses som individuella bokstäver i svenskan, och ska sådeles inte skiljas på.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Det finns XSidplay till linux. Jag använder det och tycker det är kanon.
Man kan även stänga av "Sid filtret" så man får lite vassare ljud. Tycker det låter bättre då.

tackar, nu ska man bara gräva fram skivan med SIDar då..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
tackar, nu ska man bara gräva fram skivan med SIDar då..


Kan tipsa om High Voltage Sid Collection på http://www.hvsc.c64.org/

Där har dom i princip ALLA kända SID låtar från både spel och diverse c64 demos.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

har märkt detta också, troligtvis är det för att v och w är så pass lika så man lika gärna kan köra dem som samma bokstav

Jag tycker inte det är någon dum idé iaf

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Nä det är ju inget man stör sig på direkt. Men jag har alltid undrat

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt