Söker tutorial Apache+PHP+MySQL

Permalänk
Medlem

Söker tutorial Apache+PHP+MySQL

Hej

Söker detaljerad text på hur man installerar från början apache med php & mysql. Är ny börjare på freebsd och kan inte så mycket om hur man installerar och ställer in så apache fungerar med php & mysql.Behöver alltså nåt i stil med steg för steg...

Permalänk
Permalänk
Medlem

www.php.net <--- finns en steg för steg guide där för php, möjligt att den innefatta mysql också, kommer ej ihåg.

www.mysql.org
www.apache.org

Jag hittade all info jag behövde där, om det är nått som är oklar av den informationen så får man googla.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem

Jag behöver lite hjälp till...

Ok, nu har jag i alla fall fått Apache_1.3.33 & PHP_5.0.5 att fungera ihop. Det jag undrar är om jag kan i efterhand nu installera MYSQL 4.1.14 ???

Fungerar Apache1.3.33 - PHP5.0.5 - MySQL4.1.14 bra ihop??

EDIT Installerade MYSQL nu på servern men när jag ska starta mysql kommer det upp nån meddelande sen när jag kollar i error logg hittar jag följande:

050925 17:07:16 mysqld started
050925 17:07:16 InnoDB: Operating system error number 13 in a file operation.
InnoDB: The error means mysqld does not have the access rights to
InnoDB: the directory.
InnoDB: File name ./ibdata1
InnoDB: File operation call: 'create'.
InnoDB: Cannot continue operation.
050925 17:07:17 mysqld ended

Någon som kan hjälpa mig med det här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av etnica
www.php.net <--- finns en steg för steg guide där för php, möjligt att den innefatta mysql också, kommer ej ihåg.

www.mysql.org
www.apache.org

Jag hittade all info jag behövde där, om det är nått som är oklar av den informationen så får man googla.

Eller så frågar man på ett forum.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warty

InnoDB: The error means mysqld does not have the access rights to
InnoDB: the directory.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warty
Jag behöver lite hjälp till...

Ok, nu har jag i alla fall fått Apache_1.3.33 & PHP_5.0.5 att fungera ihop. Det jag undrar är om jag kan i efterhand nu installera MYSQL 4.1.14 ???

Fungerar Apache1.3.33 - PHP5.0.5 - MySQL4.1.14 bra ihop??

EDIT Installerade MYSQL nu på servern men när jag ska starta mysql kommer det upp nån meddelande sen när jag kollar i error logg hittar jag följande:

050925 17:07:16 mysqld started
050925 17:07:16 InnoDB: Operating system error number 13 in a file operation.
InnoDB: The error means mysqld does not have the access rights to
InnoDB: the directory.
InnoDB: File name ./ibdata1
InnoDB: File operation call: 'create'.
InnoDB: Cannot continue operation.
050925 17:07:17 mysqld ended

Någon som kan hjälpa mig med det här?

Användaren mysql är inte ägare till databasen i /var/lib/mysql. Hoppas att den här sidan kan lösa dina problem.
http://www.unixfool.com/mysql-slack.shtml

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

det måste finnas en miljooon sidor om just det ämnet... annars så finns det rätt bra INSTALL eller README filer med sourcen...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler