Permalänk
Inaktiv

Linux dist på ett USB minne

Tjena, jag undrar om någon har något på förslag på vilken linux dist jag ska installera på mitt USB minne. Jag vill ha Linux på mitt usb minne, jag vill alltså att det ska fungera som en startskiva. Jag har läst att detta ska gå att fixa, men jag har själv inga erfarenheter av Linux. Sitter bakom en mac, så disten måste kunna fungera på en datorn med en PPC processor

Eftersom jag inte är så van vid linux, jag har bara lekt runt lite i Terminalen i Mac OS X. Tror ni det är bra att välja en dist som endast startar upp i console läge, på så sätt kanske jag lär mig grunderna i Linux.

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Kör med DSL(Damn Small Linux), har det själv inlaggt på mitt usb-minne ifal jag skulle vilja använda det
Själva operativet tar 50MB, men om du kör embedded på ~120MB så kan du starta det genom Qemu i Windows, altså Linux i Windows

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Inaktiv

Ok, men kan man endast dra igång DSL via Windows?
Om det är så kommer det inte gå för mig, eftersom jag använder Mac.

Permalänk
Medlem

nepp, det jag menar är att om du fixar embedded-versionen av DSL så kan du emulera det genom windows, men eftersom du altså kör mac så är det ju bara att strunta i
Så fixa vanliga DSL bara, sen bränner du ut det på skiva, bootar den och väljer att installera till usb-minne (någonstans i huvudmenyn)...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Inaktiv

Okej, så jag laddar ner DSL ifrån deras hemsida. Bränner ner installationsfilen på en cd-skiva. Sedan installerar jag DSL på mitt USB Minne via cd-skivan som jag brände. Har jag förstått det rätt, och är det så lätt som det låter?

Är du helt säker på att DSL fungerar på mac datorer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .mp3
Okej, så jag laddar ner DSL ifrån deras hemsida. Bränner ner installationsfilen på en cd-skiva. Sedan installerar jag DSL på mitt USB Minne via cd-skivan som jag brände. Har jag förstått det rätt, och är det så lätt som det låter?

Är du helt säker på att DSL fungerar på mac datorer?

Om DSL inte har kommit med någon speciell powerpc-version kommer det fungera ungefär lika bra som windows på en mac.
Inte alls.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Inaktiv

Några andra förslag på en dist som fungerar med PPC, glöm inte heller att det ska gå in på ett USB minne också.

Permalänk
Medlem

När man forskar på sånt här börjar man alltid på distrowatch.
Jag gjorde ingen direkt djupdykning, men jag hittade ingenting.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk

knoppix som är en live-cd kanske går att köra från ett usb-minne istället?
jag har ingen aning men här finns knoppix för ppc; http://www.bouissou.net/knoppix-mib/doc-html/knoppix-mib.html

Visa signatur
Permalänk
Medlem

oj, sorry, tänkte inte på att DSL inte funkar på PPC.....

Kan du inte fixa en ubuntu-livecd eller så då? Kanske kan få plats att kopiera in skivan direkt på usb-minne bara..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Inaktiv

Skulle någon kunna skriva ner alla Linux distar som fungerar på PPC datorer?

Permalänk
Medlem

börjar väl med ubuntu

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .mp3
Skulle någon kunna skriva ner alla Linux distar som fungerar på PPC datorer?

distrowatch.com

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Inaktiv

Jag har kollat in Ubuntu idag, såg att det fanns en installation som endast är 50MB stor, tror ni att det kommer att fungera att installera den installationen på ett USB Minne?

Edit: Tack för länken monotux!
Edit 2: Och så har jag självklart slarvat bort den där länken till hemsidan där jag läste om Ubuntu disten som låg på 50MB för PPC datorer. Någon som vet vart jag kan hitta den igen?

Permalänk

följande fungerar under PPC:

Yellowdog linux (enbart ppc)
fedora core 4
Gentoo
debian
Ubuntu
Slackintosh
SUSE
Knoppix

är de jag kan komma på just nu

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

oavsett vad du väljer så skall du se till att din linux körs i ramminnet och inte från usb-minnet

om du kör från usb-minnet kommer du köra sönder det relativt snabbt pga begränsade antal skrivcykler

boota från usb -> ramminnet
spara info på usb-minnet för att det skall finnas kvar vid omstart

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...