Permalänk
Medlem

Byta till windows?

Har använt linux nu i snart 2år och har trivts med det väldigt bra. Började lite smått med mandrake för att sedan klättra på stegen. Just nu sitter jag med gentoo. Fungerar hur fint som helst. Deras portage är enligt mig helt underbart.
Men nu börjar jag få mardrömmar om nätterna och det är windows som är boven.
Jag har inga problem med att sitta i console för att fixa saker men jag känner att det är något som drar mig åt windows hållet.
Er uppgift blir att rädda mig med argument varför jag inte ska byta bort linux mot windows.

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk
Medlem

Re: Byta till windows?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr bulle

Er uppgift blir att rädda mig med argument varför jag inte ska byta bort linux mot windows.

bästa tipset jag kan komma på är att du faktiskt byter tillbaka till Windows och återupplever varför du nu bytte till Linux för 2 år sedan.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

kan du inte själv se anledingar nog till att använda linux är det kanske lika bra att prova windows...

(antingen blir du nöjd, eller så kommer du ha många anledningar till att återgå till linux igen..)

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem

Varför hålla sig från att använda ett os som man tycker är bra?
Varför byta ut det fungerande?

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Byta till windows?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
bästa tipset jag kan komma på är att du faktiskt byter tillbaka till Windows och återupplever varför du nu bytte till Linux för 2 år sedan.

Håller helt med där.
Är nog det bästa sättet.

Permalänk
Medlem

Antingen byter du, eller så byter du inte. Det är ingen av oss som kommer märka någon skillnad av vilket OS du har, så varför ska vi sitta och övertala dig att inte byta? Om du tycker Windows verkar bättre, kör windows liksom.

Permalänk
Medlem

Du får välja själv hur du vill använda din dator istället för att låta några tomtar i Redmond gör det åt dig

Permalänk
Medlem

If it's not broken, don't fix it.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

jag har brottats med försvinnande (/icke existerande?!) användarinställningar i winxp hela denna förmiddag...

önskas vettigt multianvändarsystem? jatacksnälla!

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Jag spenderade gårdagen med att ladda ner servicepack 2 från Microsoft. Tog faktiskt bara elva timmar. Sen vill den inte använda nForce-nätet utan jag fick, efter ytterligare CD-RW bollande igång RTL-nätet.

Men, det var i alla fall bättre än dagen innan, då var jag illa tvungen att tömma partitionstabellen helt för att Windows installationsmiljö skulle gå igång, alls.

Mycket krånglande för att spela lite dataspel.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

För att winxp är typ 3 år gammalt och mitt Ubuntu (vilket jag iförövrigt rekomenderar starkt!) är typ några dagar gammalt?

Visa signatur

AMD

Permalänk

För att Windows XP inte är fri mjukvara?
För att XP:s standardblåa färg är hemsk?

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige
<--- Doryserver!

Permalänk
Medlem

Använd rätt verktyg för jobbet. Prova Windows igen och se om det funkar bäst, annars kan du fortsätta med Linux. Ingen idé att låta sig bindas av OSS-fanatism.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

de bästa med linux är att man knappt kan få virus, så man kan porrsurfa hur mkt som helst :D:D

Visa signatur

mvh Joxxe.com

Permalänk
Medlem

Kan säga att båda har sina fördelar och nackdelar.
Fick in windows på burken och har haft ganska mycket strul med usb2 och firewire. Kan iof vara lite klydd med linux med men jag hade räknat med att installera windows och sen skulle allt rulla på bra. Funderar om man inte skulle lagt in ubuntu 5.10 när det blir stabilt för där fungerade grejorna.

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk
Medlem

varför inte en dualboot?
jag kör dualboot(windows/archlinux) på min workstation, och bootar det operativ systemet som jag tycker är lättast att hantera det problemmet jag vill lösa. tex för mig finns det bara stöd för att updatera mobilen i windows, det går säker att fixa detta i linux med men det är ju enklast att gör detta i windows eller hur?

du kan ju mounta ntfs/fat partioner i linux och hämta saker från din windows partion om det skulle vara så, har du ext2 på din linux installation så kan du installera program så att du kan mounta dessa i windows. vet inte om det finns stöd för ext3.

Mitt råd är: välj båda

Permalänk
Medlem

Testa BSD!

Permalänk

Testa en Mac istället och se om det är något för dig. Jag har i stort sett bara testat linux lite på skrivbordssidan, men det har resulterat i en dualboot där jag kör windows i 90% av fallen.

För 6 veckor sen köpte jag en iBook och nu är jag helt frälst på Mac OS X. Jag får väl se om det är övergående eller om jag släpper M$ hårda grepp för alltid och svävar över till Äpplet istället. Det är framtiden (Apples inteldatorer och Win Vista) som får avgöra.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Vafan, har du gentoo är det inte konsigt. Även om portage är trevligt att använda, så är det det som är felet: en pakethanterare ska användas så lite som möjligt, och resten av tiden bara finnas där någonstans. En kille i min klass tycker om Gentoo, och alla som skaffar en ny dator slänger han bort från datorn i fråga och mer eller mindre tvångsinstallerar Gentoo. Problemet är att ingen av dem tycker att Gentoo är det minsta smidigt - för det är det inte - så de slänger ut linux direkt, och spenderar resten av livet med att berätta hur värdelöst linux är. Gentoo är kraftfullt, men inte ett dugg smidigt.

Jag tror att problemet är att ditt system känns väldigt klippa-och-klistra, i alla fall var det så jag kände det när jag hade gentoo. Ubuntu/Kubuntu (och andra "färdigpaketerade" distar för den delen) ger dig en väl integrerad miljö. Jag tänker inte säga att Ubuntu är som Windows, men de saker Windows gör rätt gör också Ubuntu rätt - men Ubuntu gör så mycket mer rätt.

Jag tycker att du ska sitta och titta på alla läckra gui-verktyg i Ubuntu och känna att du kan göra saker lika smidigt som i windows. När du är klar med det ska du ändra i valfri konfigurationsfil med nano, och känna att du kan göra saker mycket smidigare än i windows.

Slutsatsen är att om det är det jag tror det är som är problemet så är det inte windowsbrist, utan gentoo-överskott, som är boven. Är det något annat så får du berätta det här.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

vad ska du med en massa skumma gui verktyg till när man sedan måste ändra i konfigfilerna efteråt? (du sa det själv...)

gentoo är smidigt bara man kan med det.

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whoracle
vad ska du med en massa skumma gui verktyg till när man sedan måste ändra i konfigfilerna efteråt? (du sa det själv...)

för att uppleva skillnaden mellan de två metoderna? (han sa det själv...)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!