Permalänk
Medlem

ext2 i windows

Jag tänkte precis formatera om mina två ntfs-partitioner på 100 resp. 220Gb till ext2 då jag ska dualboota linux o windows. Har testat ext2ifs (http://www.fs-driver.org/) och det verkar oerhört smidigt.

Nu är det så att jag hört vissa rykten om att det inte fungerar på stora (100+Gb) diskar. Stämmer detta? Nån som provat? Vill gärna veta innan jag springer och lånar polarens usb-disk.

Permalänk
Medlem

Ehrm...
Nej, det var nog fat32 du tänkte på.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

EXT-2 funkar galant på stora diskar. Kör det själv på flera diskar över 160 gig utan problem.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Jag var nog lite otydlig så jag formulerar om frågan lite. Jag är medveten om att ext2 funkar bra med stora diskar MEN det jag undrade över var ext2ifs förmåga att läsa stora ext2-partitioner i windows. Har som sagt hört att det kan bli problem när man går över 100Gb ungefär. Någon som vet mer?

Permalänk
Medlem

Kan passa på att säga att jag själv har konverterat en partition på ~80GB och får blåskärm om jag väljer att extrakta en komprimerad fil direkt till den partitionen :S

iofs så var det inte på minst 100GB så har väl inget med det att göra-..

EDIT: använde den altså i Windows med programmet som nämndes i någon föregående post..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Jag provade att köra med programmet som du nämner. Och för mig blev det väldigt buggigt.

Jag kunde t.ex. inte se film eller musik direkt från ext2-disken i windows.

Utan jag var tvungen att kopiera över det jag ville använda till windowspartitionen.

Men prova ändå. Det kanske funkar bättre för dig.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

eller så kan man väl helt enkelt köra med fat32?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Ja det kör jag med nu, det funkar bra. Det enda problemet som kan uppstå då är ju att man inte kan ha jättestora filer.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

just det ja, glömde helt bort det

Så jävla irriterande att den spärren ska finnas, annars hade det ju varit perfekt..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Det är väl bara i windows som filerna inte kan vara över 4(?) GB?
I linux kan en fil vara mycket större. Om du har FAT32 alltså.
Tror jag läste det nånstans.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

men om man nu ska köra dualboot så är det ju onödigt att ha det på det sättet och om man nu bara körde linux så skulle man ju lika gärna köra på ext2..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
men om man nu ska köra dualboot så är det ju onödigt att ha det på det sättet och om man nu bara körde linux så skulle man ju lika gärna köra på ext2..

Jo, det har du fan rätt i. Lite småtrött idag

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

gaah..
Jasså ni säger att fs-driver inte klarar så stora partitioner? har bara testat lite på en 8GB partiton... hmm..

Att det aldrig kommer en vettig och gratis lösning på detta, ska det vara så jädra svårt, de synd att man inte kan koda sånt själv...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Att det aldrig kommer en vettig och gratis lösning på detta, ska det vara så jädra svårt, de synd att man inte kan koda sånt själv...

Visst, om du först betalar Microsoft för att få API-specsen som krävs för att skriva egna filsystem i Windows så...

Permalänk
Medlem

men det skulle ju vara så skönt om det kunde komma något filsystem eller stöd så man kan använda i båda operativsystemen, ha större filer än 4gb och inget precis gräns på partitionsstorlek....

*drömmer*

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Visst, om du först betalar Microsoft för att få API-specsen som krävs för att skriva egna filsystem i Windows så...

Tro mej, dom finns ute där nånstans.. Jag tror det är lobbyism/hot om stämming som håller tillbaka det..

Med undantag för skälla på utvecklarna av fs-driver.. Men hur jäkla svårt ska det vara att göra en komplett fungerande driver för ext2 till windows.. specs, sdk's och allt finns...

Detta filsystemskrig mellan windows och linux är ett rikigt svart moln

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
[...]Men hur jäkla svårt ska det vara att göra en komplett fungerande driver för ext2 till windows.. specs, sdk's och allt finns...[...]

För mig fungerade iaf ext2ifs alldeles perfekt.

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Medlem

du kan ju alltid titta på http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/ext2ifs.htm
iofs är det read-only, men ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shibuya-Kei
För mig fungerade iaf ext2ifs alldeles perfekt.

Hur stora partitioner hade du då?

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre du kört Ext3 istället då du får journal,dessa går sedan att mounta som Ext2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zanta
Hur stora partitioner hade du då?

den största är 200gig

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Medlem

Funkar perfekt för mig. Partitionen ligger på ~50Gb och har ext3 som filsystem. Har inte märkt av några buggar, kollade tom på en film i windows som låg på ext3-partitionen häromkvällen (bara för att jag klantat mig under Gentoo-installationen, vilken nu är uppe och rullar, bara så ni vet )

Permalänk
Medlem

Nu har jag då äntligen fått tummen ur och testat ext2ifs (http://www.fs-driver.org/) på min 100Gb-partition och det fungerar perfekt. Har inte märkt av blåskärmar eller andra knasigheter efter en veckas hårt testande.

Vill också passa på att varna för LaCies externa hårddiskar. Lånade nämligen en sådan för att mellanlagra alla 100Gb så att jag kunde byta filsystem från NTFS till ext2. Allt gick jättebra tills jag skulle skriva tillbaka allt på min disk. LaCien gav upp helt och ger bara ifrån sig klickande ljud, den kommer liksom inte "upp i varv" ordentligt. Helt omöjligt att få kontakt med den över huvud taget.

Jag lyckades få tillbaka ganska mycket från min disk efter att ha kört något undelete-program men en fruktansvärd massa foton är helt borta. Visst borde jag naturligtvis gjort backup på så viktiga saker men jag kan ju säga att hårdvara från LaCie kommer jag aldrig någonsin att köpa.

Permalänk
Medlem

hur funkar det med filer som är större än 4GiB?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är inga problem alls

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zanta
Vill också passa på att varna för LaCies externa hårddiskar. Lånade nämligen en sådan för att mellanlagra alla 100Gb så att jag kunde byta filsystem från NTFS till ext2. Allt gick jättebra tills jag skulle skriva tillbaka allt på min disk. LaCien gav upp helt och ger bara ifrån sig klickande ljud, den kommer liksom inte "upp i varv" ordentligt. Helt omöjligt att få kontakt med den över huvud taget.

Låter himla tråkigt. Tror dock inte att ditt problem är representativt - jag har kört LaCie-grejjer i flera olika sammanhang och aldrig haft några problem. För närvarande har jag bara en LaCie-disk som jag använder, en 80-gigare som har varit igång åtminstone 12 timmar om dagen i strax över 3 år, men den tickar på bra och utan problem. Så visst är det förjävligt, men jag tror som sagt inte att det är ett vanligt fel.

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbez
du kan ju alltid titta på http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/ext2ifs.htm
iofs är det read-only, men ändå

Captain Obvious!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbez
du kan ju alltid titta på http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/ext2ifs.htm
iofs är det read-only, men ändå

Ohh fan? Jag kör på det i windows och jag har fan skrivit till de partitionerna en hel del gånger utan några som helst problem

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Det är väl bara i windows som filerna inte kan vara över 4(?) GB?
I linux kan en fil vara mycket större. Om du har FAT32 alltså.
Tror jag läste det nånstans.

Nej det funkar inte. Inte på mitt debian, linux 2.6-system iallafall.