Permalänk
Melding Plague

Crossfire recenserat

<font style="font-size: 10pt"><b>Crossfire recenserat</b></font> <small class="small">måndag 26 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.techreport.com/reviews/2005q3/ati-crossfire/index...." target="_blank">The Tech Report</a> har recenserat ATI Crossfire, som bekant är ATI:s svar på Nvidias SLI. The Tech Report testar två stycken Radeon X850 XT CrossFire Edition mot ett enkelt Radeon X850 XT samt GeForce 6800 Ultra och GeForce 7800 GT i SLI-konfiguration. Prestandatester inkluderar Doom III, FarCry och BattleFields 2 med flera. Även prestanda och bildkvalité hos höga nivåer av Anti Aliasing testas. En intressant recension om man är intresserad av vad Crossfire har att erbjuda.
<br />
<br /><i>In many respects, the first generation of CrossFire isn't as refined as NVIDIA's current implementation of SLI. Some of CrossFire's problems could be fixed in software given time, including the dearth of user control over load-balancing methods and the lack of any indicator of the load-distribution technique in use. ATI simply needs to decide to do the right thing and open up CrossFire for tweaking.</i>
<br />
<br />Läs hela testet hos <a href="http://www.techreport.com/reviews/2005q3/ati-crossfire/index...." target="_blank">The Tech Report</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Njaa, övertyger inte mig helt och hållet:)

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | ECS Elitegroup K8HT | 1024 mb PC3200 TwinMOS | Point Of View GeForce 6600GT | 2x Samsung Spinpoint | Chieftec Mesh Miditower | Tagan 420 | 3DMark 01 19400 | 03 = 9008 | 05 = 3795

Permalänk

Tycker det verkar helt okej, man får ju räkna med lägre prestanda då X850XT inte är lika bra som 7800GTX, men när de nya ATi korten kommer lär det hända andra grejor.

Fast varför måste man ha en sån där dongle?
Och om man äger ett "vanligt" X850XT går det att köpa ett masterkort bara? Och ett moderkort förstås!

Permalänk
Medlem

ingen aning med det där faktiskt..
Men som sagt detta var ju jämförelser med ATi:s förra generation grafikkort och man kan inte dra den slutsatsen att SLi är bättre än crossfire. Jag tycker det ser ut som att Crossfire har övertaget iaf=/
Men synd att ATi korten inte har den nya transparenta anisotopiska filtreringen, HDR och SM 3.0!

Permalänk
Medlem

hmmm, svårt att få en bra blick över vilket system som är bäst..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk

Tycker man fick en rätt bra inblick i hur CF presderar. Det är ju presdandareden mellan ett och två kort som är intressant. Ialla fall i detta testa.

Permalänk
Medlem

3bo, dom kör ju 6800 också så dom jämför förra generation också

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
hmmm, svårt att få en bra blick över vilket system som är bäst..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

tyckte crossfire presterade ungefär lika som SLI för det mesta. lite snabbare än 6800U SLI och lite långsammare än 7800GT SLI. samma på singel korten.

dock blev jag grymt besviken på radeon Xpress200 prestandan på USB och ethernet.

Permalänk

tror ni att man kan köra 2 master?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
tyckte crossfire presterade ungefär lika som SLI för det mesta. lite snabbare än 6800U SLI och lite långsammare än 7800GT SLI. samma på singel korten.

dock blev jag grymt besviken på radeon Xpress200 prestandan på USB och ethernet.

6800U var ju bättre än x850 i dom flesta tester vad jag läste..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Det med bäst drivrutiner o spelstöd kommer jag att välja vid en eventuell sli-övergång.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
6800U var ju bättre än x850 i dom flesta tester vad jag läste..

Då borde du läsa testen lite noggrannare i så fall...

Ganska väntat resultat. SLI är snabbare i de fall där 6800 presterar bäst och tvärtt om, med undantag för Guild Wars där Crossfire presterar sämre än ett singel X850.

Permalänk
Medlem

Nä, inte blir man imponerad, med tanke på hur mkt 6800 blev överkörd av x850 så borde x850 prestera avsevärt mkt bättre.
SLI eller singel, det enda rätta enligt mig.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big D@ddy
Nä, inte blir man imponerad, med tanke på hur mkt 6800 blev överkörd av x850 så borde x850 prestera avsevärt mkt bättre.
SLI eller singel, det enda rätta enligt mig.

Jag tycker likadant. Jag läste allting och är inte imponerad för fem öre. Way to go, ATI...

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big D@ddy
Nä, inte blir man imponerad, med tanke på hur mkt 6800 blev överkörd av x850 så borde x850 prestera avsevärt mkt bättre.
SLI eller singel, det enda rätta enligt mig.

Asså det där är ju rent skitsnack. Se hur det skalar från ett kort till två:

(Single/Dual)
Doom: 45/87
FarCry: 67/115
Riddick: 27/50
SC: 40/80

Det är väldigt bra siffror tycker jag, speciellt med tanke på att drivrutinerna fortfarande är "unga". Vad förväntar ni er egentligen? Att två kort i CF skall tredubbla hastigheten?!

Alltså ledsen att behöva använda ordet "fanboy" igen men den där kommentaren kan inte tolkas som nåt annat. Visst, man behöver inte bli imponerad av detta, jag är själv ingen fan av dual-kort lösningar men då skall man inte heller påstå att SLI är något att hänga i julgranen...

Permalänk

Skalar väl typ som SLI rent procentuellt i de spel som stöder det? Tycker SLI/Crossfire känns meningslöst överhuvudtaget. Jag menar... kolla på 7800GTX, slår ju x850 CF i vissa tester. Och jag anser att ett 7800GTX är snudd på overkill idag

SLI/CF är bara för extremprestandajagarna. Iaf vad gäller High End-kort.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Lite konstigt att dom inte testade HL2

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som såg fel.. eller testade de bara mot 7800GT o inte GTX ? ... Hur som helst så var jag inte de minsta imponerad.. så lång utveckling och så många föresningar så tycker jag att dom skulle ha kunnat prestera bättre.. näh de blir ett SLI system med GTX istället

Permalänk
Hedersmedlem

Ser inte helt fel ut men det är inte som ATI sa det skulle vara och så får man leva med ett dåligt chipset.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nallz0r
Lite konstigt att dom inte testade HL2

Gjorde de i sin AA-graf. Jävligt flummigt att de inte strukturerade en egen bench för HL2.
De testade dessutom alla möjliga AA-lägen i HL2.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Asså det där är ju rent skitsnack. Se hur det skalar från ett kort till två:

(Single/Dual)
Doom: 45/87
FarCry: 67/115
Riddick: 27/50
SC: 40/80

Det är väldigt bra siffror tycker jag, speciellt med tanke på att drivrutinerna fortfarande är "unga". Vad förväntar ni er egentligen? Att två kort i CF skall tredubbla hastigheten?!

Alltså ledsen att behöva använda ordet "fanboy" igen men den där kommentaren kan inte tolkas som nåt annat. Visst, man behöver inte bli imponerad av detta, jag är själv ingen fan av dual-kort lösningar men då skall man inte heller påstå att SLI är något att hänga i julgranen...

Skitsnack?
STFU!
För det första så åsyftar jag på 6800 vs x850, inte Singel eller CF.[läs innan du postar]

Dessutom, så många gånger jag har fått höra att x850 ÄGER 6800 ultra i singel ,då borde väl det resultatet stå sig även i CF/SLI?
Men så är inte fallet tycker jag alls.
Om du kollar testen så presterar inte x850 CF hejdlöst mkt bättre än SLI 6800, snarare tvärtom i ett fåtal tester.
Procentuellt är det faktiskt ingen eller knapp skillnad.
SÅ nej, jag är INTE imponerad, för att bli imponerad måste det åtminstånde prestera bättre än sin rivals motsvarighet.

..å du... snacka inte om fanboyism...du verkar ju jämt ta ATI under vingarna...

Jag är skeptisk mot CF/SLI av många anledningar, men om man nu är tvungen att välja så blir det onekligen nvida/3dfx expertis som jag litar på.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Avstängd

klart fall av arne anka

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big D@ddy
Skitsnack?
STFU!
För det första så åsyftar jag på 6800 vs x850, inte Singel eller CF.[läs innan du postar]

ehh?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big D@ddy
Dessutom, så många gånger jag har fått höra att x850 ÄGER 6800 ultra i singel ,då borde väl det resultatet stå sig även i CF/SLI?
Men så är inte fallet tycker jag alls.
Om du kollar testen så presterar inte x850 CF hejdlöst mkt bättre än SLI 6800, snarare tvärtom i ett fåtal tester.

Nej det är inte "hejdlöst" mycket bättre, X850 är inte "hejdlöst" mycket bättre än ett 6800 så hur skulle 2xX850 vara hejdlöst mycket snabbare än 2x6800?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big D@ddy
..Jag är skeptisk mot CF/SLI av många anledningar, men om man nu är tvungen att välja så blir det onekligen nvida/3dfx expertis som jag litar på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big D@ddy
Procentuellt är det faktiskt ingen eller knapp skillnad.
SÅ nej, jag är INTE imponerad, för att bli imponerad måste det åtminstånde prestera bättre än sin rivals motsvarighet.

Jag säger inte på något sätt att CF är bättre än SLI men jag kan inte begripa hur du inte tycker att CF presterar bra när den i flera testfall ger i princip dubbla hastigheten. Mer än dubbla hastigheten går inte att begära...det handlar inte om magi här. Att säga att SLI är bra men inte CF är helt obegripligt när de presterar i princip lika bra och det fast drivrutinerna för CF som sagt fortfarande är nya.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big D@ddy
..å du... snacka inte om fanboyism...du verkar ju jämt ta ATI under vingarna....

Du har du inte följt mina inlägg speciellt noga. Tycker ATI har gjort en väldig massa misstag den senaste tiden... CF är ett av dom

Permalänk
Medlem

Anandtech

"The problem is that ATI is currently fixing maximum CrossFire resolution to 1600x1200@60Hz. While they have stated that it is technically possible for them to run resolutions at a similar pixel clock, they will not allow asymmetric timings between the TMDS receiver and the final output. In general, this means that any resolution larger than 1600x1200 will require a lower refresh rate than 60Hz. While this may be ok at HDTV resolutions or on a digital flat panel, CRT owners may elect to drop resolution even lower than 1600x1200 in order to play their games with a decent refresh rate. For an expensive, high end solution, a 1600x1200 60Hz limit is simply unacceptable. "

"Despite exceptional performance at its target resolutions, we have to strongly recommend against the purchase of an X800/X850 series CrossFire card. We have a hard time recommending all but the absolute top end NVIDIA 7800 GTX SLI as a viable solution. As an upgrade path, it makes generally much more sense to buy the next single card solution that comes out instead of spending money on older technology that won't scale as well, takes up a lot of space, eats up a lot of power, and likely incorporates fewer features. The only way we truly say that multi-GPU technology is a better solution than a similarly classed single card solution (even when upgrading from one card to two) is at the absolute highest end where there is no competition from a single card. And right now the king of the mountain is still a 7800 GTX SLI. But just how long will that last? Only time can tell. "

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z

Jag säger inte på något sätt att CF är bättre än SLI men jag kan inte begripa hur du inte tycker att CF presterar bra när den i flera testfall ger i princip dubbla hastigheten. Mer än dubbla hastigheten går inte att begära...det handlar inte om magi här. Att säga att SLI är bra men inte CF är helt obegripligt när de presterar i princip lika bra och det fast drivrutinerna för CF som sagt fortfarande är nya.

Jag sa bara att jag inte var imponerad, jag sa inte att CF presterar dålig om du jämför mot ett singel kort.
Hela grejjen med singel vs cf har du nog missupfattat.
Läs min post igen... Nämner jag nått om hur dålig prestandan är jämförelsevis mellan singel/CF?
Nä, just det.

Avslutningsvis citerar jag Techreport: "Ultimately, these things shake down to a few essential truths. As a whole platform or solution, CrossFire isn't as good as SLI, but it's probably good enough."

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big D@ddy
Jag sa bara att jag inte var imponerad, jag sa inte att CF presterar dålig om du jämför mot ett singel kort.
Hela grejjen med singel vs cf har du nog missupfattat.
Läs min post igen... Nämner jag nått om hur dålig prestandan är jämförelsevis mellan singel/CF?
Nä, just det.

Avslutningsvis citerar jag Techreport: "Ultimately, these things shake down to a few essential truths. As a whole platform or solution, CrossFire isn't as good as SLI, but it's probably good enough."

När du först skriver "Nä, inte blir man imponerad, med tanke på hur mkt 6800 blev överkörd av x850 så borde x850 prestera avsevärt mkt bättre." och sen "SLI eller singel, det enda rätta enligt mig" så kan jag bara tolka det att du inte blev imponerad av hur CF presterade det är det jag inte förstår när det presterar lika bra som SLI.

Prestandamässigt ser det väldigt bra ut men jag håller fullkomligt med Techreport ATIs lösing inte riktigt bra. Det största problemet tycker jag är det här med att man skall ha ett master card. Jag hade trott att det bara var något som behövdes med X8x0 korten men de verkar som även nästa generation kommer kräva detta. Förövrigt tycker jag inte ATI skulle lagt någon energi på att fixa CF stöd för X8x0 korten över huvudtaget.

Jag tycker det Hardware guy citerar från Anandtech är det mest vettiga jag läst :

"As an upgrade path, it makes generally much more sense to buy the next single card solution that comes out instead of spending money on older technology that won't scale as well, takes up a lot of space, eats up a lot of power, and likely incorporates fewer features."

Permalänk
Hedersmedlem

60Hz på en CRT gör att man vill spy...nä fy!!!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

CF=skräp (hittills), 60Hz i 1600x1200... härligt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
CF=skräp (hittills), 60Hz i 1600x1200... härligt

Tror nog att det mer är tänkt på LCD spelarna där faktiskt.Du förstår att dom skärmarna brukar inte ha så pass bra MS att dom klarar av något bättre än den uppdaterings frekvens det blir på 60hz ändå.

Sen vill jag gärna se den som spelar i 1600x1200 med full AA och AF igång.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FilleMang
Tror nog att det mer är tänkt på LCD spelarna där faktiskt.Du förstår att dom skärmarna brukar inte ha så pass bra MS att dom klarar av något bättre än den uppdaterings frekvens det blir på 60hz ändå.

Sen vill jag gärna se den som spelar i 1600x1200 med full AA och AF igång.

Anledning man kör med SLi eller crossfire är ju just för att man vill sitta och köra i 1600*1200 full AA och AF annars är det ingen vits med det hela.
Då kan man ju lika gärna använda ett kort då sli/Cf inte ger direkt mycket i låga upplösningar:D
Personligen tycker jag att både Sli och Cf är värdelöst..dyrt och onödigt...tex dyrt som fan att uppgradera 2 kort istället för bara 1 när en ny grafikkortsgeneration kommit.
När DX10(?) kommer så lär man ju vilja ha ett kort som stödjer allt mumma som finns i det.

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]