Nybörjare: Linux/WinXP på laptop

Permalänk
Medlem

Nybörjare: Linux/WinXP på laptop

Hej,
jag är långt ifrån nybörjare på datorer men aldrig riktigt brytt mig om linux. Dock så är det dags att installera det nu men vill ha kvar XP.

Frågan är hur jag gör det lättast/bäst.

Idag ser min laptopkonfig ut följande:
C:\ 30GB FAT32 WinXP-installation, programinstal lationer
D:\ 30GB NTFS Lagring av musik

Idiotkonfigen är tack vare acers idioti att leverera WinXP på restoreskivor som partionerar som ovan men med FAT32 på båda.

så jag måste arbeta med det jag har vilket är fakta att WinXP endast vill "installeras" som ovan och därifrån får jag använda partition magic eller nått för att kunna installera linux också.

Hur bör jag partitionera för att lösa det? Tips på distar etc för nybörjare tas också gärna emot.

Ser gärna att Windows får 15gb, linux 5 och resten går till lagring eller något i den stilen.

Tack på förhand...

Permalänk
Medlem

se till att partitionera allting först, lagring ska du helst ha i FAT32 då Linux inte kan läsa NTFS. Sen är det bara att installera lämplig dist (www.ubuntu-linux.org rekommenderas) och välja var det ska installeras, om du väljer att lägga det på den du vill så kommer den fatta att du har Windows på datorn också. (du kommer att få välja vilket operativsystem som ska startas vid boot)

Permalänk
Medlem

Då återstår problemet med hur jag ska kunna partionera om utan att ta bort XP från C-disken. Som sagt kan jag endast installera på detta sättet, är det möjligt att partionera om denna 30Gigs-, OS- och FAT32-partition till flera partitioner utan att förlora innehållet (windowsXP) så att jag kan köra linux på det utrymmet (men ny partiton).

Förstår knappt själv vad jag skriver längre *trött*

Permalänk
Medlem

Linux kan läsa NTFS, skrivning till nämda filsystem är/var däremot inte helt stabilt.

Visa signatur

Ett lurvigt skägg döljer inte bristande
intelligens.

Permalänk
Medlem

Det ska gå att ändra storleken på OS partitionen med Partition magic. Dock har jag inga goda erfarenheter va det programet så jag rekomenderar backup av viktig data innan du använder det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Det ska gå att ändra storleken på OS partitionen med Partition magic. Dock har jag inga goda erfarenheter va det programet så jag rekomenderar backup av viktig data innan du använder det.

Låter som vi har samma källor =(

Men det måste ju vara möjligt för mig att få med min WinXP-installation till en ny partition som är lite vettigare än 30GB FAT32 för windows :-s