Permalänk

Mandrake

Intallerade Mandrake med deras ”Mini Install CD”. Finns det någon fiffig guide hur man från detta terminal liknade elände tar sig vidare till ett system med KDE eller gnome som fönsterhanterare?

Vad jag förstår så är Mini Install CD bara kärnan, men jag hittar inte ens igen ett konsoll-läge. Har jag missuppfattat vad Mini Install betyder i detta fall eller?

Varför jag valde Mini Install när jag ända vill köra X? Jo, jag hade helt enkelt inte 3 tomma CD-skivor och trodde att man skulle på detta sätt kunna ta hem resterade direkt via Internet i installationsprocessen.

Permalänk

Om du inte har ett konsolläge, vad händer då när du startar det?

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk

Man loggar in, sedan kommer man till ett rött fönster med en klocka i övre högra hörnet "X-Clock" and thats it, om man höger klickar med musen på denna yta frå man fram en lite meny där "Xtrem" finns dock går det inte att starta Xterm.

Permalänk

Nu har jag aldrig provat Mandrake, men kan det tänkas att X-servern är installerad utan fönsterhanterare? Vad händer om du trycker Ctrl-Alt-F1, Ctrl-Alt-F2 osv?

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Nu har jag aldrig provat Mandrake, men kan det tänkas att X-servern är installerad utan fönsterhanterare? Vad händer om du trycker Ctrl-Alt-F1, Ctrl-Alt-F2 osv?

AH! Mulligt! Nu fick jag en vanlig kommandorad att skriva i. Det är precis som du säger, X-servern installeras utan fönsterhanterare. Danke så länge.

Permalänk

Ingen orsak, roligt att jag faktiskt lyckades hjälpa någon med Linux ;).

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.