Köpte en mac idag, lite frågor om installationer osv...

Permalänk
Medlem

Köpte en mac idag, lite frågor om installationer osv...

Jo, i dag nände min spillrans nya (nåja, för mig iaf) G4 och ja, den är väll trevlig att greja med, men några frågor har jag allt änndå.

Första frågan: Installation av program.
Det verkar som att vissa program bara behöver laddas hem så är det klara att använda sen, vissa är det bar att dubbelklicka på så startar installationsprogrammet, så var fallet för quicktime iaf.

Andra fråga: får inte iChat eller liknande att funka.
jo då, det funkade fint, bara jag som försökte pressa systemet på windowskommandon i princip Detta är löst iaf.

Tredje frågan: filfromat.
Vilka är de olika filformaten för mac? Windows har ju tex *.exe för installationsfiler eller program. Hur är det i OS X, vilka ändelser är det som gäller där?

Fjärde frågan: Allänt om snabbkommandon och liknande.
Bra snabbkommandon för olika program skulle vara trevligt, har kollat i inställningarna för tagentbordet, men inte hittat för att starta tex finder, internet explorer och liknande.
När man markerar en fil så går det inte att använda "delete" för att ta bort dem, utan det måste dras till papperskorgen. Går det på nått sätt att få delete knappen att funka till just den funktionen, nämligen att ta bort program. Vill helst att de tas bort direkt och inte lägger sig i papperskorgen, bara jobbigt att gå in i papperskorgen och radera program för att frigöra utrymme på disken.

Hoppas på bra hjälp, för jag har hört att macfolket ska vara revliga

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Alltså, jag har knappt rört en mac någonsin mer än en enstaka gång men om jag inte misminner mig så installerar man program man tankat hem genom att "dra det" till hårddisken och vipps så är det installerat och klart : >

Fungerade smidigt den gången jag gjorde det iaf.

Förövrigt vet jag inget om filändelser men när det handlar om arkiv är det väl stuffit som gäller still?

Nu får ni hata mig för min insolens om allt är fel men det är det lilla jag kan bidra med mina små små små kunskaper om mac ;D

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

1. Du verkar ha greppat detta. Dra dem till Applications dock om de inte kräver särskilld installation.

3. sit är stuffit-filer. Packade filer alltså.
app är program. Dessa har en biblioteksherarki som man kan blädra i om du "högerklickar" på dem och väljer att bläddra.

4. Hmm.. äpple-i visar filinfo, äpple-backspace tar bort en fil. En bra ide kan nog vara att installera Quicksilver. Detta underbara program förenklar mycket. Du trycker bara ctrl-space och skriver in första bokstaven/bokstäverna på det program du vill köra. Tryck enter och vipps så är det igång. Mycket smidigt.

Macfolk är förövrigt en mycket trevlig ras och jag får gratulera till din nya livskamrat.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem

Några snabbknappar jag använder:

kringla-Q = stäng av aktivt program
kringla-shift-Q = logga ut
kringla-H = göm aktivt program
kringla-K i Finder = koppla upp mot server (t.ex. smb://datornamn för windowsshares)

Sedan om du har en hyfsat ny version av OSX tycker jag du bör testa Exposé. ligger oftast på F9-F11 och ger dig enkelt överblick på fönster och skrivbord.

Mycket nöje med den nya datorn

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Enter döper för övrigt om en fil, väldigt smidigt.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Re: Köpte en mac idag, lite frågor om installationer osv...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
Första frågan: Installation av program.
Det verkar som att vissa program bara behöver laddas hem så är det klara att använda sen, vissa är det bar att dubbelklicka på så startar installationsprogrammet, så var fallet för quicktime iaf.
Tredje frågan: filfromat.
Vilka är de olika filformaten för mac? Windows har ju tex *.exe för installationsfiler eller program. Hur är det i OS X, vilka ändelser är det som gäller där?

Dom som är "självhållande" är ett paket med ändelsen .app (något man sällan ser då ändelserna normalt är avstängda, eller?).
Sådana kan i vissa fall köras direkt från "skivavbilden" men bör dras över till mappen 'program' (om man nu prompt inte vill ha det någon annan stans).
Andra program innehåller ett installationsmanus (dvs. de sprider filer lite här och var) och sådan brukar bestå av en installerare eller använder den som finsn i OS X.
Program som kräver att man anger passordet gör detta för att genom sudo lägga filer i systemet (eller i vart fall utanför delarna av filsystemet som användaren är ägare till). Dessa program avinstalleras inte fullt om man bara drar det i mappen 'program' till papperskorgen, utan det kan finnas skit på andra ställen. Är det skit som skiter sig om applikationen i programmappen inte finns så finns det alltid (jag har aldrig sett annat) ett manus för att avinstallera.

Detaa lät lite rörigt, och så rörigt är det inte i verkligheten

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Re: Köpte en mac idag, lite frågor om installationer osv...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
Tredje frågan: filfromat.
Vilka är de olika filformaten för mac? Windows har ju tex *.exe för installationsfiler eller program. Hur är det i OS X, vilka ändelser är det som gäller där?

Det är inga ändelser alls, faktiskt.

OSX använder metainformation i filerna för att tala om för OS'et vad det är för sorts fil, till skillnad från Windows som förlitar sig på filändelsen. Detta innebär att du kan ta ett word-dokument och döpa om det till precis vad du vill, det kommer ändå att identifieras som ett word-dokument.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Köpte en mac idag, lite frågor om installationer osv...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Det är inga ändelser alls, faktiskt.

OSX använder metainformation i filerna för att tala om för OS'et vad det är för sorts fil, till skillnad från Windows som förlitar sig på filändelsen. Detta innebär att du kan ta ett word-dokument och döpa om det till precis vad du vill, det kommer ändå att identifieras som ett word-dokument.

Det stämmer. En fördel med det är att du kan ställa in så att just en fil öppnas med ett program medans alla andra filer med samma "filtyp" öppnas med ett annat program. OS X använder filändelsen när filen är nu och med hjälp av den skapar metadatainformationen.

Du kan kolla www.mactuellt.se. Där är det ett forum, guider och tips och trix.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Köpte en mac idag, lite frågor om installationer osv...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Det stämmer. En fördel med det är att du kan ställa in så att just en fil öppnas med ett program medans alla andra filer med samma "filtyp" öppnas med ett annat program. OS X använder filändelsen när filen är nu och med hjälp av den skapar metadatainformationen.

Du kan kolla www.mactuellt.se. Där är det ett forum, guider och tips och trix.

vilken skön plug du fick med där du

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Lite kortkommandon:

För att flytta ett objekt till papperskorgen: Kringla+backsteg
För att tömma papperskorgen: Kringla+shift+backsteg
För att tömma papperskorgen utan att få en dialogruta som frågar dig om du verkligen vill tömma papperskorgen: Kringla+alt+shift+backsteg
Gömma program: kringla+h ELLER alternativ+klicka på skrivbordet
Stänga fönster: kringla+W /För att stänga alla fönster: kringla+alt+W
Scrolla i sidled: Håll ner shift samtidigt som du scrollar (om du nu inte sitter med Apples enknappsmus då... )
Navigera i fönster: Kringla+piltangenterna ELLER kringla+vänsterklicka i namnlisten
Ändra fönstervy: kringla+1/2/3
Kopiera dokument med drag'n'drop: Håll ner alt och dra objektet dit du vill ha det
Skärmdumpar: kringla+shift+3 (hela skärmen) k+s+4 (klicka, dra och släpp över det området du vill ha dump på) Resultatet blir en rar liten PDF som hamnar på skrivbordet "Bild1".

För de olika programmen kan man ju räkna upp otroligt många olika kortkommandon. Bästa är ju att kolla i menyerna och se vad de har för olika kommandon. De grundläggande (öppna, spara, sök etc) är samma för alla program. Sen finns det varianter i oändlighet.

Permalänk
Medlem

Notera att man itne behöver kunna alla kommandon. Högerklicka eller använda menyerna längst upp går det med.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miptex
4. Hmm.. äpple-i visar filinfo, äpple-backspace tar bort en fil. En bra ide kan nog vara att installera Quicksilver. Detta underbara program förenklar mycket. Du trycker bara ctrl-space och skriver in första bokstaven/bokstäverna på det program du vill köra. Tryck enter och vipps så är det igång. Mycket smidigt.

Quicksilver behövs knappast i Tiger. Jag är också en ny Macanvändare och jag har upptäckt smidigheten med Spotlight. Tryck bara Äpple+mellanslag så kommer spotlight upp och du kan söka efter programmet. På så sätt behöver man inte ha en massa genvägar i Dock.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Jasså? Har inte Tiger själv, men det låter lovande.

edit: Efter lite efterforskningar verkar quicksilver skillja sig en hel del dock och programmen verkar komplettera varrandra.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.