Hur gör jag mitt USB-minne bootbart?

Permalänk
Medlem

Hur gör jag mitt USB-minne bootbart?

jag skall installera Arch Linux på en dator utan cd-läsare.
jag behöver alltså boota från mitt usb-minne. jag har en iso-fil som får plats på minnet.

jag läer överallt om att hp har ett program som gör detta åt en:
http://h18007.www1.hp.com/support/files/hpcpqdt/us/download/2...
på typ 1 min, men det går inte att ladda ner från dom för tillfället, någon som vet om det finns att tanka nån annanstans?

Snabba svar uppskattas.

EDIT: hittade filen. hur gör jag sedan när jag gjort den bootbar? slänger jag bara på innehållet i iso-filen på minnet då?

Permalänk
Medlem

för att få mina minnen bootbara gör jag så här...

starta från floppy med minnet i

kolla minnets enhet (x)
format x: /q
x:
fdisk /mbr
a:
sys x:
copy *.* x:

starta om till windows och kontrollera så att alla filer från floppy är kopierade - är dom oftast inte så fixa det...

starta om datorn och boota från usb (ställ in usb-boot i bios eller tryck esc under upstart för att få upp bootmeny)

du kan starta igång en linux installation från minnet med hjälp av loadlin.exe

men om det fungerar till din arch - vet jag inte...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Nu bör nog skriva diskimagen (som jag antar att du har för att boota) med ett program som rawrite till usbminnet. Sedan ska du ställa in i bios så att datorn bootar från usb innan hårddisk.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

om man använder rawrite och skriver iso:n till usbminnet borde den inte bli bootbar på direkten då?
naturligtvis så räknar jag med att jag måste ställa in datorn att boota från usb;

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog inte skriva hela ISO:n utan snarare floppy-boot-imagen eller om distron har en egen USB-boot-image.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.