Permalänk
Melding Plague

Om Socket M2

<font style="font-size: 10pt"><b>Om Socket M2</b></font> <small class="small">tisdag 27 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Det har varit mycket prat om nya Intelprocessorer som Conroe på senare. Hos AMD har det inte hänt lika mycket. Nu har AMD dock bekräftat att processorer för den uppkommande sockeln Socket M2 lär lanseras andra kvartalet 2006, alltså samtidigt som Intel Conroe med flera. Planerade modeller är en dual core Athlon 64 X2 5000 med en klockfrekvens på 2,667 GHz och en Athlon 64 FX. Dessa kommer stödja DDR2-667 och har en HypterTransport-bus på 1 GHz.
<br />
<br />Dessa processorer stödjer även två tekniker som heter Pacifica och Presidio där den mer oroväckande är den sistnämnda. Pacifica är AMD:s svar på Intels "VT" för att förbättra funktionaliteten hos virtuella maskiner som VMWare. Presidio, å andra sidan, är en säkerhetsmekanism likt Intel LaGrande, allt i enlighet med TCPA och Trusted Computing. I dagsläget används Trusted Computing-teknologi bland annat för att låsa operativsystem som OS X ute från vanliga datorer.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aufan, lite trist det här med all antipiracy shit. Jag har svårt att se hur det på något vis underlättar/förbättrar för kunden :<

Permalänk

Det är inte till för att underlätta för kunden, det är till för att göra Bill rikare.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Det är inte till för att underlätta för kunden, det är till för att göra Bill rikare.

Jag kunde inte sagt det bättre själv

Visa signatur

Dator 1: Venice 3200+ | Asus A8N-e | X800XL | 1GB Pc3200 | Samsung 250GB Sata | Western Digital 250GB Sata | Seagate 200GB Sata | 400W FSP | SB X-Fi Xtrememusic | LG 40x12x12 | Antec SLK3000B
Dator 2: Intel P3 1GHz | Asus TUSC-2c | GF4 Ti4200 | 512MB PC133 | Samsung 80GB | SB Audigy | Coolermaster Cavalier 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Det är inte till för att underlätta för kunden, det är till för att göra Bill rikare.

Nej, det är till för att yrket som programmerare inte skall bli någon sorts obetald välgörarsysselsättning för att alla fattiga fjortisar bara måste ha ALLT på sina förbannat stora hårddiskar.

On T: Gillar att AMD kommer gå över till DDR2-667. Accesstider kommer minska något och bandbredden kommer att skjuta i höjden. Trevligt!

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det kommer gå för S-939? Kommer de tvärdöda den eller låta den leva kvar några år till tills intresset svalnar av sig själv? Det känns lite meningslöst att byta från socket a till socket 939 om det ändå inte kommer fler processorer efter A64 4000 och x2 4800.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Nej, det är till för att yrket som programmerare inte skall bli någon sorts obetald välgörarsysselsättning för att alla fattiga fjortisar bara måste ha ALLT på sina förbannat stora hårddiskar.

On T: Gillar att AMD kommer gå över till DDR2-667. Accesstider kommer minska något och bandbredden kommer att skjuta i höjden. Trevligt!

Som du säger så är det många fjortisar som bara vill ha ALLT som laddar ner mycket, tror du att dessa kommer att köpa mycket mer om man lyckas stoppa piratkopiering. Det tror inte jag för de har helt enkelt inte råd. Jag skulle vara mycket mer positivt inställd till den här typen av projekt om det även ingick att man skulle verka för att sänka priserna på diverse program samt musik och film. Inte för att alla behöver ha allt men för att annars så kommer eventuell ökning av försäljning endast att göra rikare människor rikare, och det är min åsikt att det inte behövs. Är inte så säker på att så mycket går tillbaks till programmeraren eller musikern direkt...

Jag köper själv mycket musik, spel och film men skulle definitivt köpa mer om priserna bättre speglade vad det faktiskt kostar att tillverka (och då menar jag inte bara den fysiska produkt som jag köper utan även inspelning etc.) det jag köper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Nej, det är till för att yrket som programmerare inte skall bli någon sorts obetald välgörarsysselsättning för att alla fattiga fjortisar bara måste ha ALLT på sina förbannat stora hårddiskar.

... som om fjortisarna magiskt skulle få pengar att tjacka grejorna bara för att de blir kopieringsskyddade ...

Är själv programutvecklare, men har väldigt svårt att se hur det där ska kunna bidra med något positivt. Det är som regionskodningen av DVD-skivor fast värre.

Om jag tjackar ett gäng spel i Indien och plockar hem och installerar på burchen hemma, så ska de funka. (Råkar vara ett real-life exempel. Bara för att förtydliga så var det originalspel, inga piratade, men de kostar bara typ 70-100 spänn ändå p.g.a. annan prissättning. *Ingen* i Indien skulle tjacka dem om de var lika dyra som i Europa & Amerika.)

Eller om jag chippar en XBox och kör den som webserver hemma ska Microsoft ge blanka f*n i det. Jag har köpt den. Om de fortfarande hävdar nån form av rättigheter så skall de uppvägas av skyldigheter - då ska de banne mig också ersätta den om jag häller cola i den eller om åskan bränner den till modern konst.

Samma sak för spelen. Om jag köpt dem ska de funka oavsett var spelet är köpt. Funkar de inte, så måste det banne mig finnas nån form av kompensation på annat sätt, typ prissänkning med 50% i Europa... Nån som tror på det? Inte jag i alla fall...

Slutligen.... Om kostnaden för certifiering är kännbar kommer det effektivt stoppa mindre företag från att slå sig in i programvarubranschen och konkurrera med de större. Givetvis bra för Microsoft och de andra redan etablerade.

Två tummar ner.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Just för små företag ser det inte ljust ut tycker jag, det är väl det värsta om nåt?
Nya idéer blir svårare att få igenom, man blir mer beroende av riskkapital investerare. Men vad vet jag det kanske redan är stort med sådana?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Någon som vet hur det kommer gå för S-939? Kommer de tvärdöda den eller låta den leva kvar några år till tills intresset svalnar av sig själv? Det känns lite meningslöst att byta från socket a till socket 939 om det ändå inte kommer fler processorer efter A64 4000 och x2 4800.

Det här är det som jag är mest oroad över... Jag vill inte köpa en ny dator idag om den är gammal om ett halvår... Vad kommer att hända med 939?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Dom programmerare i min bekantskapskrets som jobbar med yrket har det knappast speciellt knapert. Dessutom är program/spel en färskvara som lätt blir gammalt och måste förnyas.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Kommer att behålla Socket 939 och min X2-a väldigt länge.

Permalänk
Medlem

Jag undrar över en sak. Borde inte detta vara olagligt på något sätt? Det måste finnas någon lag någonstans i Europa som inte tillåter det här, det måste ju strida mot någonting eftersom det bland annat kommer stänga ute småföretag...

Permalänk
Medlem

Ingen M2 för min del då... investerar i en Turion eller X2 4800+ istället då...

Permalänk

De har genom sina metoder sett till att folk börjar leta efter alternativ. I M$ windows värld blev det linux som får mer och mer användare. I och med XBox 360 borde många gå över till linuxbaserad konsol med..

Synd bara att det inte kan bli samma sak med processorer då det inte finns någon större chans för småföretagen pga konkurensen, patenten och licenserna.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
De har genom sina metoder sett till att folk börjar leta efter alternativ. I M$ windows värld blev det linux som får mer och mer användare. I och med XBox 360 borde många gå över till linuxbaserad konsol med..

Synd bara att det inte kan bli samma sak med processorer då det inte finns någon större chans för småföretagen pga konkurensen, patenten och licenserna.

Agreed... enda alternativet till AMD o Intel är VIa.... eller om man nu kan kalla det ett alternativ

Permalänk
Medlem

Jag sagt det här flera gånger tidigare: TCPA är en öppen standard, och flera tillverkare planerar att släppa drivrutiner för chippen till Linux. Det är implementationen som är ond, inte tekniken i sig. Den kan användas till att få en mycket säkrare dator, utan att ens frihet inskränks, helt på ens egna villkor.
Akta er istället för ond mjukvara, som delarna av Vista som kommer att kräva Palladium (MS implementation av TCPA)

Denna är läsvärd: http://www.research.ibm.com/gsal/tcpa/tcpa_rebuttal.pdf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Jag sagt det här flera gånger tidigare: TCPA är en öppen standard, och flera tillverkare planerar att släppa drivrutiner för chippen till Linux. Det är implementationen som är ond, inte tekniken i sig. Den kan användas till att få en mycket säkrare dator, utan att ens frihet inskränks, helt på ens egna villkor.
Akta er istället för ond mjukvara, som delarna av Vista som kommer att kräva Palladium (MS implementation av TCPA)

Denna är läsvärd: http://www.research.ibm.com/gsal/tcpa/tcpa_rebuttal.pdf

Tack för en läsvärd länk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Jag sagt det här flera gånger tidigare: TCPA är en öppen standard, och flera tillverkare planerar att släppa drivrutiner för chippen till Linux. Det är implementationen som är ond, inte tekniken i sig. Den kan användas till att få en mycket säkrare dator, utan att ens frihet inskränks, helt på ens egna villkor.
Akta er istället för ond mjukvara, som delarna av Vista som kommer att kräva Palladium (MS implementation av TCPA)

Denna är läsvärd: http://www.research.ibm.com/gsal/tcpa/tcpa_rebuttal.pdf

medhåll!

om man inte litar på eller gillar det ms/adobe/apple/linus/whoever gör så använd inte produkterna då!
själv har jag ganska högt förtroende för opensourcesamhället i allmänhet och söker mig därmed mer och mer däråt.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

så har man gått o blivit fjortis för man vill tank hem en massa... bättre o använda friheten innan storebror är här.

Permalänk
Medlem

Att stoppa piratkopieringen kommer också att stoppa utvecklingen av datorkunninga personer.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Jag sagt det här flera gånger tidigare: TCPA är en öppen standard, och flera tillverkare planerar att släppa drivrutiner för chippen till Linux. Det är implementationen som är ond, inte tekniken i sig. Den kan användas till att få en mycket säkrare dator, utan att ens frihet inskränks, helt på ens egna villkor.
Akta er istället för ond mjukvara, som delarna av Vista som kommer att kräva Palladium (MS implementation av TCPA)

Denna är läsvärd: http://www.research.ibm.com/gsal/tcpa/tcpa_rebuttal.pdf

Tyvärr är det så att de flesta av sweclockers medlemmar fått sina "kunskaper" om TCPA från against tcpa. Flera gånger har det till och med länkats till against tcpa från nyhetssidan med uppmaningen att läsa deras progaganda för att lära sig mer.

"Vi föreslår att ni läser mer hos Against TCPA om dessa säkerhetsfunktioner."

"TCPA är ett stort orosmoment i datorvärlden enligt oss, som fram tills ett par år sedan var väldigt fri när det till exempel gäller mjukvara. Mer intresserad av TCPA?
Läs mer hos AgainstTCPA.com. "

"Against TCPA har skrivit en översatt FAQ om just TCPA och Palladium. För er som inte vet står TCPA för Trusted Computing Platform Alliance och är ett sammarbete mellan i princip alla stora datorföretag för att skapa framför allt en säkrare PC-plattform. Många har reagerat på detta då det ger till exempel cencur en helt ny mening, och illegal kopiering kan bli mycket svårare i framtiden. Denna FAQ rekomenderas för alla som använder PC-plattformen."

"Enligt artikeln hos MarketWatch kan vi får en försmak om vad TCG (Palladium) är i Microsoft:s kommande operativsystem till Athlon64-plattformen. Många har reagerat kraftigt mot TCG och mer information om TCG finns att läsa här. (Tack Tommy för tipset)"

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Tyvärr är det så att de flesta av sweclockers medlemmar fått sina "kunskaper" om TCPA från against tcpa. Flera gånger har det till och med länkats till against tcpa från nyhetssidan med uppmaningen att läsa deras progaganda för att lära sig mer.

"Vi föreslår att ni läser mer hos Against TCPA om dessa säkerhetsfunktioner."

"TCPA är ett stort orosmoment i datorvärlden enligt oss, som fram tills ett par år sedan var väldigt fri när det till exempel gäller mjukvara. Mer intresserad av TCPA?
Läs mer hos AgainstTCPA.com. "

"Against TCPA har skrivit en översatt FAQ om just TCPA och Palladium. För er som inte vet står TCPA för Trusted Computing Platform Alliance och är ett sammarbete mellan i princip alla stora datorföretag för att skapa framför allt en säkrare PC-plattform. Många har reagerat på detta då det ger till exempel cencur en helt ny mening, och illegal kopiering kan bli mycket svårare i framtiden. Denna FAQ rekomenderas för alla som använder PC-plattformen."

"Enligt artikeln hos MarketWatch kan vi får en försmak om vad TCG (Palladium) är i Microsoft:s kommande operativsystem till Athlon64-plattformen. Många har reagerat kraftigt mot TCG och mer information om TCG finns att läsa här. (Tack Tommy för tipset)"

Precis, detta verkar vara ett väldigt oklart för många (jag är inte 100% säker på alla aspekter av det heller). Det är ju svårt att veta om TCPA i den här artikeln betyder TCPA- eller Palladium-kompatibla chip. SweC är dock inte de enda som gör fel, osnews hade en artikel om att Intel-macar hade DRM för ett tag sen. DRM kan betyda en miljon olika saker, alltifrån pdf-dokument som man inte får skriva ut till till möjligheten att ta bort programmen på användarnas datorer.
Som sagt, det är skillnad på DRM, TCPA och Palladium.

Permalänk
Medlem

Tänk om det vore så att all sprit i europa hade ett gift i flaskan som aktiverades via gps. Tar hem det till Sverige o vips så är det inte drickbart. Allt för att hålla priserna i Sverige uppe....

Hur som helst så planerar jag att sammanställa ett informationsmaterial och delge bland annat konkurrensverket.
Om ni har debattinlägg med källor så mottages de gärna.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Jag sagt det här flera gånger tidigare: TCPA är en öppen standard, och flera tillverkare planerar att släppa drivrutiner för chippen till Linux. Det är implementationen som är ond, inte tekniken i sig. Den kan användas till att få en mycket säkrare dator, utan att ens frihet inskränks, helt på ens egna villkor.
Akta er istället för ond mjukvara, som delarna av Vista som kommer att kräva Palladium (MS implementation av TCPA)

Denna är läsvärd: http://www.research.ibm.com/gsal/tcpa/tcpa_rebuttal.pdf

Jag tycker dock att man bör ta den där länken med en stor nypa salt, då han som skrivit den garanterat är subjektiv i sin bedömming. Han talar väldigt gott om TCPA och glömmer absolut inte att nämna att IBM används sig av samma teknik som TCPA fast då inte som industri standard. Sedan att dessutom "glömmer" bort att skriva att IBM har utvecklat/utvecklar DRM system, skapar inte något förtroende hos mig. Dessutom så är artikeln från 2002, så det som står det är ju inte så lika relevant längre.
Så ta inte den artikeln som objektiv, för det lär den knappast när den är skriven för IBM av en IBM anställd.

För mig står det lika mycket BS i den artikeln som på www.againsttcpa.com.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk

TCPA är enbart en funktion, en teknologi som i sig på intet sätt är bra eller dåligt, utan liksom andra teknologier är helt neutralt i sig. Frågan är vem som har kontrollen över nycklarna till den och det är där hela knäckfrågan ligger. GNU/Linux har i dagsläget stöd för TCPA och det är inget fel i det, snarare det motsatta då användaren får möjlighet att använda något om denne vill.
Vad som är ren ondska och monopolbeteende däremot är när nycklarna inte kontrolleras av ägaren av datorn (som vad DRM oftast handlar om) då användaren hamnar i en sits där h*n inte kan använda sin egna maskin som denne vill utan sitter i skiten där vad som är tillåtet kontrolleras av något storföretag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Jag tycker dock att man bör ta den där länken med en stor nypa salt, då han som skrivit den garanterat är subjektiv i sin bedömming. Han talar väldigt gott om TCPA och glömmer absolut inte att nämna att IBM används sig av samma teknik som TCPA fast då inte som industri standard. Sedan att dessutom "glömmer" bort att skriva att IBM har utvecklat/utvecklar DRM system, skapar inte något förtroende hos mig. Dessutom så är artikeln från 2002, så det som står det är ju inte så lika relevant längre.
Så ta inte den artikeln som objektiv, för det lär den knappast när den är skriven för IBM av en IBM anställd.

För mig står det lika mycket BS i den artikeln som på www.againsttcpa.com.

IBM-tomtarnas personliga åsikter om TCPA är rätt värdelösa, ja. Poängen med artikeln är att den föklarar skillnaderna mellan TCPA, Palladium och DRM. Ja, den är gammal. Det gör den dock inte fullkomligt irrelevant.
Varesig IBM tillverkar DRM-produkter eller inte så ÄR TCPA inte samma sak som Palladium eller DRM.
Det är som om internet skulle lanseras idag av MS och de skulle kräva att få total insyn i männsikors datorer, samt rätten att ta bort "illegala" filer. Man skulle använda ethernetkort samt TCP/IP för detta.
Skulle detta göra ethernet-kort och TCP/IP till onda saker? Självklart inte, det är ju vad man gör med tekniken som är bra eller dåligt.