Rätt/fel, kalla free/net/openBSD för unix-klon?

Permalänk
Medlem

Rätt/fel, kalla free/net/openBSD för unix-klon?

Topic säger det mesta.

Gemene man vet vad unix är, dock inte BSD.
Kan man utan att dumgöra sig själv totalt kalla
BSD'arna för unix-kloner?
Om det nu är helt fel, vad skall man kalla det så majoriteten av befolkningen förstår vad det riktigt är.

(Om jag säger Operativsystem till exempelvis min mamma så säger hon windows)

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem

bsd = unix, linux brukar gå under beteckningen unix kon.
Operativsystem är nog det bästa ordet för "gemene man"

http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/articles/explainin...

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre? - Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
If we not supposed to eat animals, then why are they made out of MEAT?

Permalänk
Medlem

GNU/Linux är en UNIX-klon. BSD:erna härrör från "riktig" UNIX och även om man inte får kalla dem UNIX, kan man kanske kalla dem för UNIX-lika operativsystem.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

När folk frågar mig, så säger jag: Precis som Linux, fast bättre.

Allvarligt talat, vilket bajsämne. Vad jag än säger här så kommer Robban att hugga fötterna av mig. BSD är Unix. FreeBSD[*] härstammar från BSD, och mycket kod (eller iallafall copyrights) finns kvar, så för mig så är FreeBSD så nära Unix man kan komma, utan att för den delen bryta mot the Open Groups äckliga licenser och skit. Jag ser absolut inte FreeBSD som någon klon, utan snarare som något som växt fram ur Unix.

Hur Linux passar in har jag inte längre någon åsikt om. Ryktet säger att det skrevs från scratch. Bedöm själva skillnaden.

[*] Jag pratar om FreeBSD för det är det enda jag har insyn i, men jag antar att Open och Net har precis lika starka band med BSD.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
När folk frågar mig, så säger jag: Precis som Linux, fast bättre.

Allvarligt talat, vilket bajsämne. Vad jag än säger här så kommer Robban att hugga fötterna av mig. BSD är Unix. FreeBSD[*] härstammar från BSD, och mycket kod (eller iallafall copyrights) finns kvar, så för mig så är FreeBSD så nära Unix man kan komma, utan att för den delen bryta mot the Open Groups äckliga licenser och skit. Jag ser absolut inte FreeBSD som någon klon, utan snarare som något som växt fram ur Unix.

Hur Linux passar in har jag inte längre någon åsikt om. Ryktet säger att det skrevs från scratch. Bedöm själva skillnaden.

[*] Jag pratar om FreeBSD för det är det enda jag har insyn i, men jag antar att Open och Net har precis lika starka band med BSD.

Bajsämne?
Ingen tvingar dig att läsa eller skriva svar.
Men jag tackar dig för dina tankar och åsikter.

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem

Det mesta har redan tagits upp

BSD är UNIX, dock är BSD dött sedan tidigt 90tal.

*BSD är en *nix eller unix-like system som man kallar det.
All unixkod i *BSD är borttagen/omkodade för att slippa alla juridiska svårigheter som 386BSD fick lida utav.

Men *BSD ha sina rötter i UNIX-familjen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoterNet
Bajsämne?
Ingen tvingar dig att läsa eller skriva svar.
Men jag tackar dig för dina tankar och åsikter.

Du vet väl att:
1. Detta har diskuterats tidigare.
2. Det hela brukar urarta till pajkastning, a'la "Linux är ingen klon", "BSD är lika lite Unix som Linux", "Free/Open/NetBSD har inget gemensamt med BSD längre" och fan och hans moster.

För övrigt har jag en annan erfarenhet än din om att gemene man vet vad Unix är, snarare upplever jag det så att gemene man har hört talas om Linux, medan både Unix och BSD är främmande saker.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Du vet väl att:
1. Detta har diskuterats tidigare.
2. Det hela brukar urarta till pajkastning, a'la "Linux är ingen klon", "BSD är lika lite Unix som Linux", "Free/Open/NetBSD har inget gemensamt med BSD längre" och fan och hans moster.

För övrigt har jag en annan erfarenhet än din om att gemene man vet vad Unix är, snarare upplever jag det så att gemene man har hört talas om Linux, medan både Unix och BSD är främmande saker.

1. Det har du helt rätt i, påstår heller inget annat. Önskade bara lite mer "kött på benen" i ämnet.

2. Tyvärr, men bara för att diverse individer inte kan hålla sig till en vettig diskussion utan måste börja med pajkastning, så tycker jag inte att mitt ämne skall klassas som bajsämne.
Isåfall bör pajkastarna kallas bajsfolk.

No hard feelings Kent-Mustafa, hoppas jag.

Till dem jag förargat, ber jag om ursäkt.

Samtidigt vill jag tacka alla för goda tankar och åsikter.

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoterNet
No hard feelings Kent-Mustafa, hoppas jag.

Heh, det är lugnt. Min bajskommentar förtjänade det.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Vad är det här för jävla skitsnack om bajs? Jag trodde att vi diskuterade BSD, men det kanske är samma sak som bajs i vissa personers ögon. Så är dock icke fallet, ty bajs är bajs och BSD är fina grejer. Förvisso finns det dagar då jag tycker att DATA == BAJS, men det kan man ju inte säga högt. Hur skulle det se ut om någon frågade mig om vad jag sysslar med mest hela dagarna och jag svarade att jag leker mest med bajs? Jaja, tänker ni, tre folköl och så går den knäppa finnen igång, men jag är minsann i form att fixa lite ports till FreeBSD. Bara jag lyckas att fixa den förbaskade pkg-plist och hitta mitt tangentbord så ska ni få se på fan!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Du vet väl att:
1. Detta har diskuterats tidigare.
2. Det hela brukar urarta till pajkastning, a'la "Linux är ingen klon", "BSD är lika lite Unix som Linux", "Free/Open/NetBSD har inget gemensamt med BSD längre" och fan och hans moster.

Ja vadådå? Finns väl inget roligare än att läsa sådana diskussioner :D:D(Samma sak som om att fluxbox "bara" är en fönsterhanterare, vi vs emacs, lilo vs grub )

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

BSD är egentligen inte mer UNIX än Linux är. Dock är målet med BSD att det ska vara närmare ett UNIX-system än vad GNU och Linux är. GNU har sina rötter i UNIX-aktiga system medan BSD är en direkt arvtagare till de klassiska UNIX-systemen.

Men ska man vara krass så är ingen av dem UNIX, de är båda UNIX-aktiga system

(men UNIX som så är så urvattnat så det är egentligen inget system som är UNIX idag. Alla är UNIX-aktiga system, inklusive "riktiga" UNIX som t.ex. Solaris eller IRIX)

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Vad jag än säger här så kommer Robban att hugga fötterna av mig.

Närå. Det gör jag bara när du far med osanning och skriver att *BSD är UNIX. Du får ha fötterna kvar.

Sedan håller jag som bekant inte med dig om att *BSD skulle vara mer likt dagens UNIX än vad Linux är, men den diskussionen finns det ju ingen anledning att dra upp igen. Tror ingen lär ändra uppfattning.

Permalänk
Medlem

BSD är mer UNIX-aktigt än Linux, helt klart...

Men var finns den egentliga orginal koden idag? Den AT&T börja skriva för 30 år sen. vad jag vet så har den skeppats runder hela tiden och bytt ägare. men vem har den egentligen idag, och finns den med i någon utgåva från ett företag?

För annars är inte UNIX mer än ett trademark man får betala en massa för att ha.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
BSD är mer UNIX-aktigt än Linux, helt klart...

Vilka erfarenheter har du av UNIX?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
För annars är inte UNIX mer än ett trademark man får betala en massa för att ha.

Finns kriterier som skall uppfyllas, men i princip så är det ju så. Finns flera operativsystem som nog inte skulle vara omöjliga att certifiera, men där man valt att inte göra det kanske framför allt av kostnadsskäl.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja komma med en fånig liten analogi, om jag får. I Sverige är det ju populärt att klä ut sig till vikingar vid t.ex. sportevenemang. Vissa bär vikingaattribut till vardags, i form av smycken och tatuerningar. Detta trots att det inte finns några vikingar längre (om det någonsin funnits några på riktigt) och vikingablodet sedan långt tillbaka är utblandat med valloners, polackers, finnars och Gud vet vilkas blod. Ändå anses det mer legitimt för en svensk att tala om sitt vikingaarv, än för t.ex. mig som är är finsk. Jag kan få sitta med en "patalakki" på huvudet, spela "kantele" och recitera "Kalevala", men inte tala om mitt vikingablod, trots att jag förmodligen är lika mycket - eller rättare sagt, lika lite - vikning som någon godtycklig svensk.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Det är rätt roligt det här... "Mitt OS är mer UNIX än ditt!", ungefär som "Min pappa är starkare än din". Men egentligen, vad tusan spelar det för roll hur mycket UNIX ett OS är egentligen? Blir det per automatik ett bättre OS för att det är mer likt UNIX (och vilken variant av UNIX snackar vi då om? Tex. så skiljer sig väl Solaris, AIX och IRIX rätt mycket trots att alla är "riktiga" UNIX-system?)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Det är rätt roligt det här... "Mitt OS är mer UNIX än ditt!", ungefär som "Min pappa är starkare än din". Men egentligen, vad tusan spelar det för roll hur mycket UNIX ett OS är egentligen? Blir det per automatik ett bättre OS för att det är mer likt UNIX (och vilken variant av UNIX snackar vi då om? Tex. så skiljer sig väl Solaris, AIX och IRIX rätt mycket trots att alla är "riktiga" UNIX-system?)?

Det är väl ingen (eller åtminstone väldigt få) som hävdar att det skulle vara bättre med ett operativsystem som är "mer UNIX" än nåt annat operativsystem. Jag konstaterar bara det faktum att *BSD har sina rötter i "riktig" UNIX och därmed är mer UNIX än t.ex. GNU/Linux som är en direkt klon av UNIX. Sen må kodbasen vara utbytt flera gånger om.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag konstaterar bara det faktum att *BSD har sina rötter i "riktig" UNIX och därmed är mer UNIX än t.ex. GNU/Linux som är en direkt klon av UNIX. Sen må kodbasen vara utbytt flera gånger om.

Och det trots att du i din lilla analogi ovan själv kommit fram till att det är ett direkt felaktigt konstaterande?

Ja, ja. Du får naturligtvis kalla det vad du vill, om du nu blir lyckligare av det.

Faktum kvarstår. *BSD har inte mycket gemensamt med dagens moderna UNIX:ar (och det vet nog var och en som jobbar med moderna UNIX-operativ). Lika lite som en packad, skrålande fotbollssupporter med plasthorn på skallen har någonting med de riktiga vikingarna (som f.ö. inte alls hade horn på hjälmarna) att göra. Men drömma kan man ju alltid göra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
*BSD har inte mycket gemensamt med dagens moderna UNIX:ar

*BSD tog en annan väg än dagens "moderna UNIX:ar", men betyder det att de är mindre UNIX, trots att de föddes ur samma sköte? Jag är fortfarande min pappas son, precis som att min syster är min pappas dotter, trots att vi valt olika vägar här i livet, eller hur?

Nu har jag inget adoptivsyskon, men om jag hade haft ett så hade han/hon inte varit genetiskt släkt med oss, vilket kan liknas med att Linux borde vara adoptivbarnet om det skrevs från scratch, och att *BSD är den egentliga genetiskt korrekta avkomman från Unix.

edit. Pang! Där drog jag in mig själv i leken. Förbannad vare den som uppfann forumet.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
*BSD tog en annan väg än dagens "moderna UNIX:ar", men betyder det att de är mindre UNIX, trots att de föddes ur samma sköte? Jag är fortfarande min pappas son, precis som att min syster är min pappas dotter, trots att vi valt olika vägar här i livet, eller hur?

Om vi fortsätter på spåret löjliga analogier. Om du donerar en njure till någon, gör det den personen till din pappas son också? Njuren härstammar ju faktiskt från honom.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Svantesson, dela med dig lite

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Om vi fortsätter med löjliga analogier, vem bryr sig om ens brorsa är ens halvbror, styvbror eller riktiga bror bara han är sjysst och man trivs i hans sällskap?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Och det trots att du i din lilla analogi ovan själv kommit fram till att det är ett direkt felaktigt konstaterande?

Poängen med min analogi var att det finns olika sätt att se på saken. Inget av dem nödvändigtvis mer rätt än något annat. Vissa kanske tycker att svenskar är vikingar och andra tycker att de inte är det, men de flesta enas nog om att finnar åtminstone inte är vikingar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Inaktiv

Detta är UNIX idag. Det kostar att certifiera sig har jag för mig, men det hindrar en inte från att uppfylla specifikationen för ett UNIX-system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Poängen med min analogi var att det finns olika sätt att se på saken. Inget av dem nödvändigtvis mer rätt än något annat. Vissa kanske tycker att svenskar är vikingar och andra tycker att de inte är det, men de flesta enas nog om att finnar åtminstone inte är vikingar.

Finnar vikingar?

Nejdu, finnar är ölhävande tjockisar som bara har ett syfte i livet, att göra livet surt för stackars flygpassagerare som får översätta svenska texter till engelska åt dom.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Vissa kanske tycker att svenskar är vikingar och andra tycker att de inte är det ...

Och vissa anser att det finns små gröna varelser på Mars. Man kan ju alltid försöka övertyga dem om motsatsen, men det är oftast ett helt lönlöst projekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Vilka erfarenheter har du av UNIX?

FreeBSD såklart, lite OpenBSD, Solaris. Även sett lite AIX.

Men från dokumentet (http://www.unix.org/what_is_unix.html) så som jag förstår så är det antingen Novell eller SCO som sitter på den riktiga heliga orginal UNIX-koden. Varav SCO har rättigheten idag till det numera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
FreeBSD såklart, lite OpenBSD, Solaris. Även sett lite AIX.

Men från dokumentet (http://www.unix.org/what_is_unix.html) så som jag förstår så är det antingen Novell eller SCO som sitter på den riktiga heliga orginal UNIX-koden. Varav SCO har rättigheten idag till det numera.

Om du jobbar med Solaris så kan du kanske hålla med om att *BSD inte är speciellt likt det operativsystemet? Om inte annat för att Solaris, liksom många andra moderna UNIX:ar, är SysV. *BSD är det inte (de flesta Linux-distar är det dock)?

Så på vilket sätt menar du att *BSD är "UNIX-aktigt"?