Permalänk
Medlem

Funerar på en Mac mini

Jag funderar på att övergå till Mac. Anledningen är att jag sitter på Mac i skolan och arbetar i grafiska program, och det är ju bara så skönt att arbeta i Mac-miljö, tycker jag :).

Det jag använder min PC till idag är:

Surfa (Firefox)
Chatta (MSN / ICQ / IRC)
Titta på film
Lyssna på musik
Skolarbete (skrivarbeten)
Programmera (C++, Java, HTML, PHP)
Grafik (Gör layouter osv i Photoshop och In design)

Det är väl vad jag i huvudsak använder den till. Spelar inte spel, händer nån gång, men kan lika gärna spela på ps2:an. Dessutom finns alla program jag behöver till Mac, så där finns inga hinder för att byta.

Så, jag vill ha lite synpunkter på Mac mini från andra personer som själv använder eller har använt dessa. INTE några synpunkter som helt saknar argument från personer som hatar Mac utan att veta vad de pratar om.

Och som sagt, det är en Mac mini jag vill ha, alltså bara dessa jag vill ha synpunkter på, bra som dåliga.

Tacksam för hjälp, har beslutsångest.

Permalänk
Medlem

Jag gillar min mac mini, fast kör på 1GB minne, 512MB räcker inte länge.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Okay, då kanske man ska kosta på sig 1GB minne istället.
Vad använder du datorn till?

Permalänk
Medlem

I stort sett samma saker som du tänkt använda din till

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Okay.
Då låter ju det bra i alla fall.

Någon som har fler synpunkter?
Är det någon skillnad på minnesanvändning i Mac OSX och i Windows XP? För just nu klarar jag mig utmärkt med 512MB DDR.

Permalänk
Medlem

Det är väll alltid bra att förbereda sig på framtiden. 1GB är mer eller mindre standard idag.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Helt sant.
Men frågan är vad min plånbok klarar idag, man kan ju alltid uppgradera senare, eller är det svårt att uppgradera minnet i en Mac mini själv?

Permalänk
Medlem

Nepp, inte det minsta, bara av med "locket" och i med nya minnet..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Då kör jag nog på 512 till att börja med, tills jag har mer pengar. Ska nämligen sälja PCn snart, så lär köpa en ny snart om jag inte vill sitta på min 600Mhz laptop ett par månader.

Permalänk
Medlem

Jag kör 512 MB i min mini, tycker det funkar bra för det mesta. Dock blir den märkbart slöare om man kickar Safari och Firefox samtidigt, minnesslukande svin båda två... men jag tycker helt klart du ska köpa en Mac mini, det är den trevligaste stationära dator jag någonsin haft.
Sålde en Athlon XP 2600+-burk med 512 MB ram och köpte minin istället, har inte ångrat det en sekund.

Permalänk

Tjänar man inte på att ha en snabbare extern disk?
Den interna är väl en 2.5" på 5400 varv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triumphtiger
Tjänar man inte på att ha en snabbare extern disk?
Den interna är väl en 2.5" på 5400 varv?

2,5" stämmer, men hårddiskarna som sitter i minin idag är 4200 rpm:are. Men rykten säger att efter uppgraderingen av minin som troligtvis kommer snart, så kommer den ha 5400 rpm:are.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Håkan
Men rykten säger att efter uppgraderingen av minin som troligtvis kommer snart, så kommer den ha 5400 rpm:are.

Du menar < http://www.appleinsider.com/article.php?id=1290 >?
Sådana rykten snurrar ta mig tusan jämt
Skall man vänta på nästa "som är i pipen" så får man vänta… …och vänta… …och vänta…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Håkan
2,5" stämmer, men hårddiskarna som sitter i minin idag är 4200 rpm:are. Men rykten säger att efter uppgraderingen av minin som troligtvis kommer snart, så kommer den ha 5400 rpm:are.

Vissa minis leverades/levereras faktiskt med 5400RPM redan när dom kom vad det verkade som..

Antagligen kanske apple som fick köpa in extra-diskar alldeles när dom kom för att täcka efterfrågan

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

ofta är de som säljs med 80 Gb 5400 varvare, ibland även 40 Gb, emn då äre inte lika vanligt.

har själv en mini, 1,25 Ghz. 1 Gb ram. vad jag läst mig till så ger 1 Gb till 1,25 Ghz:aren merän om man väljer 1,42 Ghz o 512 mb ram istället, rent prestanda mässigt, 1,42 Ghz med 1 Gb ram är ju självklart bäst det man oxå ska lägga på minnet är att minin bara har en minnsesplats, så köper du den med 512 mb nu, så äre en 512 sticka som blir över när du byter till 1024. om du nu inte lyckas sälja den

måste säga att flaskhalsen i systemet är hårddisken, ofta den man får sitta o vänta på, inte resten av datorn, funderar på att uppgradera min till en 7200 varvare på typ 60-100 gb då 40gb disken inte direkt räcker till för mig :D. jag köpte till en extern hårddisk till min en som ser exakt ut som minin. så man kan ställa den under, passar fint. måste dock ha små distanser då minin blir ruskigt varm under.

Är ruskigt nöjd med mitt byte, o undrar, varför har ja inte bytt tidigare!? :D:D

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jens...skulle inte min 1.5GHz mini med 1GB ram vara snabbast (har bara 512MB nu, men om jag hade haft 1GB)

eller ja, finns ju folk som överklockat till 1.58GHz också

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
ofta är de som säljs med 80 Gb 5400 varvare, ibland även 40 Gb, emn då äre inte lika vanligt.

40-gigs-diskarna är 5400-varvare från Seagate, dessa har dock endast 2MB cache. 80-giggarna är på 4200 RPM men med 8MB cache.

Permalänk
Medlem

Daaaaamn you!
Inser ni vilket köpsug ni skapar hos mig när ni pratar så gott om era minis?
Iofs är jag ute efter en bärbar, men ändå..
Powerbook eller iBook beroende på när uppdateringen på pb:n kommer.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-

Iofs är jag ute efter en bärbar, men ändå..

är den ju iof, står man ut med en TV som monitor kan man ju slänga ner den i väskan och ha på hotellet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk
Medlem

Kan inte apple förstå att vi vill ha en mini som stöder Core Image? Är ändå pengar vi talar om och det är surt att köpa en dator som inte stöder det senaste oset har att erbjuda.

Förmodligen kommer jag få mothugg nu... "Du får vad du betalar för, bla bla bla..." men det är som sagt bara en önskan.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peth
40-gigs-diskarna är 5400-varvare från Seagate, dessa har dock endast 2MB cache. 80-giggarna är på 4200 RPM men med 8MB cache.

jaha, konstigt då att jag ahr en 4200 varvare 40 Gb. som jag sa så har en del 4200 varvare, en del 5400 varvare. väljer man 80 Gb disken är det större chans att få en 5400 varvare, det är i alla fall vad jag läst mig till, men har kanske läst på fel sidor. att min 40 Gb disk är en 4200 varvare är dock faktum har en TOSHIBA MK4025GAS.

Bogg: hur har du klockat din, som jag förstått det så måste man in o löda i minin för att klocka, stämmer det?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
Bogg: hur har du klockat din, som jag förstått det så måste man in o löda i minin för att klocka, stämmer det?

Ja det stämmer

http://www.lbodnar.dsl.pipex.com/macmini/

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Är det "vanliga" minnen som sitter i minin?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Ja det stämmer

http://www.lbodnar.dsl.pipex.com/macmini/

misstänkte det vill inte göra det i min, ännu i alla fall speciellt då det är hårddisken som är största flaskhalsen. men va ja ville säga med mitt inlägg var att vad jag läst mig till så måste man välja mellan 1,42 Ghz o 512 mb minne eller 1,25 Ghz och 1024 mb minne är det senare bättre, då det ändå är hårddisken som begränsar.

har du upplevt att det går snabbare efter klock?

Fräd: vet inte vad för sorts minne det är, mer än att det är DDR, det får nån annan svara på men det är inte "minnen", utan minne, då minin bara har en minnesplats

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
har du upplevt att det går snabbare efter klock?

Hann inte testa den i 1.42GHz så mycket

spillde 3.5dl trocadero över den efter 2.5-3 veckor och torkade/fixade ur den och passade samtidigt på att överklocka.

Så jag gick från 1.42GHz till inget alls i 4-5 dagar till 1.5GHz

Inte så mycket skillnad i daglig användning, däremot måste jag skaffa 1GB minne SNART

(kollar priser nu och funderar på att beställa)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Hedersmedlem

Såg en mini idag för första gången (bara sett på bild innan) JÖSSES den är liiiten. Coolare dator får man leta efter

Måste sälja lillebrorsan eller nått för att ha råd dock

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant om någon som har en macmini kunde ta några bilder bredvid objekt man vet hur stora de är, snusdosa, tändsticksask eller nåt annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens

Fräd: vet inte vad för sorts minne det är, mer än att det är DDR, det får nån annan svara på men det är inte "minnen", utan minne, då minin bara har en minnesplats

Förlåt mig store allsmäktige jens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fräd
Förlåt mig store allsmäktige jens

haha, menade inte så men många tänker inte på att det bara är en minnesplats. jag tror att det är vanligt ddr ram, dock lite långsammare sort, 226? inte 333 i alla fall. men eftersom ja inte är säker vill ja inte lova nått

bogg: ja men då vare ju ett lätt val, hade ja hamnat i samma sits som dig så hade ja nog agerat lika själv funderar ja på att trycka i snabbare hårddisk, lite sugen är man på dual layer brännare i den oxå, men det behövs nog inte, inte ännu i alla fall kostar ju ändå 1000 kr kan användas till mycket ;D

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive