Permalänk
Medlem

Ethtool 10 Full Duplex

Hej!

Har precis installerat Linux (SUSE) och fått det mesta att funka.
Dock har jag ett problem kvar. Jag får riktigt kass uppkopplingshastighet. Sitter på 10/10 lina emot internet men får bara cirka 4-500Kbps.

Grejen är att jag har en fiberkonverterare modell äldre som max klarar 10Mbps full duplex.

I Windows måste jag manuellt ändra så att mitt nätverkskort kör 10Mbps full duplex, för när den autoneg:ar med fiberkonverteraren så blir det samma problem som jag har nu, dvs att det går grymt segt.
Alltså misstänker jag att min fiberdosa är lite konstig. Men hur som helst så går ju detta fixa i Windows... men jag får det inte att funka i Linux.

Har, via ethtool, försöka sätta mitt nätverkskort på 10 full duplex (dels ethtool -A eth0 autoneg off, vilket inte funkar då det står "Cannot get device puase settings, operation not supported. Har också kört ethtool -s eth0 speed 10 och ethtool -s eth0 duplex full). Men det funkar inte.

Någon som har någon idé på vad felet kan vara? Funkar i Windows så problemet ligger i mjukvaran.
Har letat lite i SUSE:s egna konfig-progg YaST2 men hittar inte någon inställning för detta.

Tacksam för idéer och förslag.

MVH
Badcash

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätverkskort? Kolla vilka parametrar man kan skicka till modulen när den laddas (modinfo <modulnamn>) och se om du kan forcera full duplex på det viset.

Håkan