Brist på 3000 , X2 3800

Permalänk
Melding Plague

Brist på 3000 , X2 3800

<font style="font-size: 10pt"><b>Brist på 3000 , X2 3800 </b></font> <small class="small">torsdag 29 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.digitimes.com/mobos/a20050929A8027.html" target="_blank">DigiTimes</a> skriver att det råder brist på vissa AMD-processorer i Asien. De utsatta modellerna är Athlon 64 3000+ och Athlon 64 X2 3800+ som båda är introduktionsmodellerna i deras segment. Efterfrågan på dessa processorer har varit högre än AMD väntat och lagret är alltså slutsålt. Datorbutiker i norden verkar ha gott om processorer och bristen gäller enbart i Asien för närvarande. AMD är säkra på att bristen ska vara över inom några veckor. Detta är inte helt negativt för AMD utan kan ses som en indikator att processortillverkaren är större än vad de själva anade.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Datorbutiker i norden verkar ha gott om processorer och bristen gäller enbart i Asien för närvarande.

Haha pwnd

Vi tog alla AMD CPUer så det blev inga över för er

Citat:

Detta är inte helt negativt för AMD utan kan ses som en indikator att processortillverkaren är större än vad de själva anade.

Det är ju bra det, huvudsaken att vi i Europa har processorer så det räcker annars är det ofta vi som har brist på olika nya komponenter.

edit: först!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Go go AMD ... trevligt med positiva nyheter.. kanske inte för dem som inte fick någon processor.. men det är bra för AMDs ekonomi :

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Go go AMD ... trevligt med positiva nyheter.. kanske inte för dem som inte fick någon processor.. men det är bra för AMDs ekonomi :

Riktigt bra för ekonomin hade varit "just in time" Men de är bara att hurra, nu har AMD reklam överallt också vilket kanske får människor lite mer medveten om att det finns fler alternativ än " med Pentium fyra processor" då de ska köpa en färdig dator.

Permalänk
Medlem

En anledning kan ju vara att 3000+ går såpass bra att överklocka, samtidigt som 3500+ är väldigt mkt dyrare. 3000+ är ju den mest prisvärda av processorerna.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller låter inte det här konstigt -> "Detta är inte helt negativt för AMD utan kan ses som en indikator att processortillverkaren är större än vad de själva anade."
Borde det inte vara nått i stil med att marknaden var större än de själva anade? Låter annars skitflummigt i mina ögon (öh).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Är det bara jag eller låter inte det här konstigt -> "Detta är inte helt negativt för AMD utan kan ses som en indikator att processortillverkaren är större än vad de själva anade."
Borde det inte vara nått i stil med att marknaden var större än de själva anade? Låter annars skitflummigt i mina ögon (öh).

Kan ligga något i det med. Asien och speciellt Kina har haft en explosiv ekonomisk utvigning och det är kanske inte så konstigt att det nu börjar råda brist på en del komponenter

Permalänk

men frågan är väl när priserna ska gå ner på AMD X2 4200+, jag skulle vilja ha en sån, men den är ju 1100kr dyrare än 3800+, för bara 200MHz mera, är det värt det?

eller kan man klocka upp 3800+ lite kanske så den blir nästan lika bra som en 4200+?

Visa signatur

bla bla bla... :P

Permalänk
Medlem

Hdae nog klockat istället.. en zalman kylare för 3-400kr kan du lätt klockat upp 3800+ till 4200+

Permalänk
Medlem

ska man köpa en dyrare x2 kan man ju lika gärna köpa 4400+ då man får 1 mb mer chache då. Själv planerar jag att köpa 3800+ och klocka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Live
ska man köpa en dyrare x2 kan man ju lika gärna köpa 4400+ då man får 1 mb mer chache då. Själv planerar jag att köpa 3800+ och klocka.

Jag har dock läst på många ställen att dom med 1MB cache har en annan kärna som blir rätt mycket varmare och därmed inte går att klocka lika mycket utan problem. Men jag vetefan om jag ska köpa en 3800+ eller 4200+ hehe, 10% prestanda men 30% i pengar hehe.... jag kan inte bestämma mig

btw: jag har inte tänkt å uppgradera senare, utan den här cpu'n kommer jag köra på ett antal år hehe, det är därför jag funderar på om det är lika bra å satsa på den här lite snabbare processorn när man ändå är igång och köper...

Visa signatur

bla bla bla... :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebigcookie
Jag har dock läst på många ställen att dom med 1MB cache har en annan kärna som blir rätt mycket varmare och därmed inte går att klocka lika mycket utan problem. Men jag vetefan om jag ska köpa en 3800+ eller 4200+ hehe, 10% prestanda men 30% i pengar hehe.... jag kan inte bestämma mig

btw: jag har inte tänkt å uppgradera senare, utan den här cpu'n kommer jag köra på ett antal år hehe, det är därför jag funderar på om det är lika bra å satsa på den här lite snabbare processorn när man ändå är igång och köper...

Jupp X2 med 2x512Kb använder Manchester kärnan och de med 2x1MB har Toledo

Permalänk
Avstängd

3000+ den har ju funnits skitlänge.