intresseklubben: xserver+wm=sant?

Permalänk
Medlem

intresseklubben: xserver+wm=sant?

vissa vill mena att xs server/klientuppbyggnad är en riktig prestandabov och att den strukturen är att skylla för att man kan uppleva guiet något segt ibalnd...

då undrar jag om det finns möjlighet att specialbygga ett mer integerat xserver&wm-/dte-paket (tex. xorg+gnome) med raka rör sas, där onödiga bitar och kompabilitetsåtgärder är borttagna...?

inte för att jag tänker starta något sådant mastodontprojekt, men jag är ändå lite nyfiken...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Finns ett projekt där man har försökt att göra just det du vill göra, www.directfb.org för Linux.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
Finns ett projekt där man har försökt att göra just det du vill göra, www.directfb.org för Linux.

Coolt Det där värkar vara ganska häftigt men funkar det bra tror ni?

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Det är alltid en djäkla massa tjafs om att det är så hemskt slött med X, och bu hu vad onödigt det är med nätverkstransparens osv. Faktum är att processerna måste kommunicera på något sätt, och sockets är en mycket bra IPC-mekanism. Dessutom är nätverkstransparensen X största fördel.

Den upplevda slöheten i vissa guin under X beror mycket på saker som att font cachar inte är optimerade (vilket precis verkar fixas) och att toolkiten har för många roundtrips till X och tillbaka.

Detta inlägg är förövrigt skrivet på en 167 MHz sparcstation som jag kör som tunn klient mot en server, tack vare X.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Detta inlägg är förövrigt skrivet på en 167 MHz sparcstation som jag kör som tunn klient mot en server, tack vare X.

du kör väl xservern på din egen burk och klienten annorstädes?
eller menar du att en serverdator kör klienten och din sparc xservern?
(jag blir alltid förvirrad när det kommer till denna bit...)

visst är nätverkstransparensen bra ibland, jag använder den en liten stund nästan varje dag, och inte har jag några prestandaproblem på den burk jag har just nu, men det finns ju situationer där det inte är nödvändigt, och om då kan 'bura in' en prestandabov så är det väl bra...?

min ursprungliga tanke var alltså att bunta ihop en xserver och en wm för att kunna 'fuska' lite och göra genvägar i anrop osv.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Detta inlägg är förövrigt skrivet på en 167 MHz sparcstation som jag kör som tunn klient mot en server, tack vare X.

So? Jag kan skriva samma inlägg på en 486'a med Win95 med 32MB i minne..

X11 är tyvär en lite gammal standard som inte tillåter dagens högprestanda low-latency workstations. Om MacOSX hade kört med någon X11-lösning, så hade det inte varit alls så populärt som det är idag...

Permalänk

Jag läste på ett annat forum, och någon där sa att denna kernelpatch skulle snabba upp X. Har inte provat själv, men kanske kan vara värt att testa.

http://members.optusnet.com.au/ckolivas/kernel/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farmor_gas
Jag läste på ett annat forum, och någon där sa att denna kernelpatch skulle snabba upp X. Har inte provat själv, men kanske kan vara värt att testa.

http://members.optusnet.com.au/ckolivas/kernel/

Kärna != X11.

Det där är en patch för att "snabba upp" kärnan. Kärnan är inte X11.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
So? Jag kan skriva samma inlägg på en 486'a med Win95 med 32MB i minne..

X11 är tyvär en lite gammal standard som inte tillåter dagens högprestanda low-latency workstations. Om MacOSX hade kört med någon X11-lösning, så hade det inte varit alls så populärt som det är idag...

Visst hade jag kunnat skriva det på en gammal 486:a med Win95, men det var inte det som var poängen. Poängen är att jag har min 167 MHz arbetsstation som min primära arbetsdator, och den kan fan så mycket mer än en 486:a med Win95. Jag kan arbeta utan problem eller vidare lag på den här burken, och jag sitter oftast med ett 10-tal xterms, mozilla, ett par emacs, gaim, xdvi och Acrobat reader igång. Det skulle jag inte vilja göra på en 486:a med Win95.

Jag tycker jämförelsen med OS X är lite underlig, det är ju knappast ett speciellt responsivt UI. De flesta jag känner som jobbar i OS X brukar klaga på att det är segt.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Jag tycker jämförelsen med OS X är lite underlig, det är ju knappast ett speciellt responsivt UI. De flesta jag känner som jobbar i OS X brukar klaga på att det är segt.

Det var sant i de första versionerna av OS X, men från och med Panther flyter GUI:t hur smidigt som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
du kör väl xservern på din egen burk och klienten annorstädes?
eller menar du att en serverdator kör klienten och din sparc xservern?
(jag blir alltid förvirrad när det kommer till denna bit...)

visst är nätverkstransparensen bra ibland, jag använder den en liten stund nästan varje dag, och inte har jag några prestandaproblem på den burk jag har just nu, men det finns ju situationer där det inte är nödvändigt, och om då kan 'bura in' en prestandabov så är det väl bra...?

min ursprungliga tanke var alltså att bunta ihop en xserver och en wm för att kunna 'fuska' lite och göra genvägar i anrop osv.

Sorry, missade att se detta inlägg tidigare. Jovisst är det så att det är Xservern som kör på den lokala burken och klienten som kör på servern, så egentligen är det en "fat-client" arkitektur. Men, från min synvinkel som användare av arbetsstationen så kör jag en tunn klient. Det är X arkitektur som möjliggör detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
Kärna != X11.

Det där är en patch för att "snabba upp" kärnan. Kärnan är inte X11.

Ni har båda rätt. Kärna != X11, men -ck patchsetet har bland annat en annan schedulerare som prioriterar interaktiva processer => X blir snabbare.

För att återupprepa något som folk inte verkar förstå. Det är inte något större fel på X-protokollet (även om det inte är perfekt på något sätt, men det är inte alternativen heller), problemet ligger i att implementationen laggat efter utvecklingen av snabba grafikkort. Redan i X.org 7.0 kommer EXA arkitekturen som kommer att accelerera en hel del, och det finns flera X-servrar i OpenGL som håller på att utvecklas.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk

Det verkar ju vara en hel del på gång på Linux GUI-front. Dels ska X.org 7.0 komma som väl redan borde förbättra (eller införa) hårdvaruaccelerationen av användargränssnittet med hjälp av EXA, sedan har vi XGL och Cairo och KDE 4 och... Dessutom påstår en del att modulariseringen av X.org kommer att leda till bättre drivrutiner från ATI, vet inte hur det skulle gå till men jag hoppas att det stämmer :).

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Det verkar ju vara en hel del på gång på Linux GUI-front. Dels ska X.org 7.0 komma som väl redan borde förbättra (eller införa) hårdvaruaccelerationen av användargränssnittet med hjälp av EXA, sedan har vi XGL och Cairo och KDE 4 och... Dessutom påstår en del att modulariseringen av X.org kommer att leda till bättre drivrutiner från ATI, vet inte hur det skulle gå till men jag hoppas att det stämmer :).

Hoppet komme i alla fall inte försvinna.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Det verkar ju vara en hel del på gång på Linux GUI-front. Dels ska X.org 7.0 komma som väl redan borde förbättra (eller införa) hårdvaruaccelerationen av användargränssnittet med hjälp av EXA, sedan har vi XGL och Cairo och KDE 4 och... Dessutom påstår en del att modulariseringen av X.org kommer att leda till bättre drivrutiner från ATI, vet inte hur det skulle gå till men jag hoppas att det stämmer :).

Många mycket trevliga saker är onekligen pågång till *nix. Ska bli skönt att äntligen få låta grafikkortet göra lite jobb också (mmm... dropshadow)
Bättre drivrutiner från ATi lär ju inträffa ungefär samtidigt som temperaturen i underjorden sjunker drastiskt (men det har en tendens att hända ibland )
Jag hoppas istället på r300-projektet: http://r300.sourceforge.net/
Enligt nån tomte på Gentoos forum så får man änsålänge bara ut 60% av prestandan (jämfört med ATis egna drivrutiner) men jag skulle gärna offra det för att få en drivrutin som *FUNGERAR* då jag inte spelar under Linux.
Orkar dock inte fiffla med detta då det lär innebära en hel del jobb.

Permalänk

Jepp, jag tror hur som helst att vi småningom kommer att få hårdvaruaccelererat skrivbord i Linux, men det kan ta sin tid. Det ger ju inte bara en massa roliga effekter, prestandan blir bättre och man kan faktiskt göra användbara saker också, titta på Exposé till exempel.

Och du har rätt, den dagen som ATI fixar bra drivrutiner så sjunker underjordstemperaturen, Microsoft släpper Windows Vistas source under GPL samt skippar DirectX till förmån för Open GL och vi finnar vinner Eurovision :D.

Tack för länken förresten, den var intressant.

Edit: ni har väl sett den här?

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.