GeForce 7800 GTX med 512 MB minne

Permalänk
Melding Plague

GeForce 7800 GTX med 512 MB minne

<font style="font-size: 10pt"><b>GeForce 7800 GTX med 512 MB minne</b></font> <small class="small">fredag 30 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.theinquirer.net/?article=26595" target="_blank">The Inquirer</a> skriver att Nvidia kommer att släppa ett GeForce 7800 GTX med 512 MB minne. Övriga specifikationer lär vara samma som originalversionen med 256 MB förutom att minnesklockfrekvensen kanske kommer att vara lite högre, beroende på vilka moduler som används. Detta för att kontra ATI:s lansering av Radeon X1800 XT och Radeon X1800 XL som har så mycket minne.
<br />
<br />Nvidia måste skapa ett nytt referenskort med en uppdaterad PCB för att alla nya minnesmoduler ska få rum på grafikkort men när det är klart lär tillverkare kunna skapa många exemplar. Frågorna är hur mycket det här grafikkortet kommer att kosta och om 512 MB verkligen är nödvändigt.
<br />
<br />Läs mer på <a href="http://www.theinquirer.net/?article=26595" target="_blank">The Inquirer</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Doom 3 på Ultra var väl skapat för 512 MB?

Permalänk
Inaktiv

ATI är doomed!

Permalänk
Medlem

Call of duty 2 verkar vara ett spel som gillar mer minne på grafikkortet.

Läs hela testet här: http://www.amdzone.com/modules.php?op=modload&name=Sections&f...

Permalänk
Medlem

Här ser ni hur roliga priser det kommer att bli på 512mb kort.
Som ett ex. bara.
http://www.inet.se/index_main.asp?p=5407317
Pris 7500.

Permalänk
Medlem

Ifall priset går ner så vore det önskvärt med ett sådant kort .. Men för att ha nytta av dem krävs som sagt en monitor som klarar 1600x1200, och det betyder mer investeringar

Permalänk
Medlem

fördel: möjligtvis lägre priser på 256MB's korten
nackdel: Troligen nytt högsta-pris rekord för grafikkort

Jag personlgen tycker nog det är dags att de lägger ner denna sjukligt
maniska jakt på galet feta graffar... I nuläget är det ju graffet som kostar
mest i ett system, och det tycker jag känns fel, för att inte säga helt vrickat.
ATI vs nVidia fighten verkar ha nån konstig skruv på sig... istället för att
sänka sina priser på korten för att få en fördel över motståndet på samma
sätt som görs inom marknaden för andra komponenter så verkar det gå ut
på att sätta högre pris för att framstå som bättre... Ju mer nått kostar desto
bättre är det!?! Trodde att man var förbi sånt hjärndött tänkande för längesen...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Så sant!!

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem

SLI på två styckna 7800GTX, med 512mb minne var. Fy helvete!

Nåja, på pappret är det i alla fall overkill. När det kommer till kritan är det väl inte mycket som kommer till nytta ändå.

Visa signatur

AMD 2500+ Barton | 512mb x 2 pc2700 | Radeon 9800 Pro | Gigabyte GA-7VA | Aopen 350W @13012p i 3Dmark01

Permalänk
Medlem

Tror inte att Nvidia kan lägga sitt 7800GTX 512MB-kort mycket över X1800XT-priset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
fördel: möjligtvis lägre priser på 256MB's korten
nackdel: Troligen nytt högsta-pris rekord för grafikkort

Jag personlgen tycker nog det är dags att de lägger ner denna sjukligt
maniska jakt på galet feta graffar... I nuläget är det ju graffet som kostar
mest i ett system, och det tycker jag känns fel, för att inte säga helt vrickat.
ATI vs nVidia fighten verkar ha nån konstig skruv på sig... istället för att
sänka sina priser på korten för att få en fördel över motståndet på samma
sätt som görs inom marknaden för andra komponenter så verkar det gå ut
på att sätta högre pris för att framstå som bättre... Ju mer nått kostar desto
bättre är det!?! Trodde att man var förbi sånt hjärndött tänkande för längesen...

Vem bryr sig om ett 6800kort med 512mb minne? Om man kikar på vad de riktigt highend-korten kostar idag så är det fan billigt jämfört med förrut. Det är snarare cpu:erna som tokstigit i pris, 10000kr för en processor? Jo tjena. Kommer du ihåg priserna på t.ex. Geforce 3 när det kom? I princip samma som idag för ett 7800gtx.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Vem bryr sig om ett 6800kort med 512mb minne? Om man kikar på vad de riktigt highend-korten kostar idag så är det fan billigt jämfört med förrut. Det är snarare cpu:erna som tokstigit i pris, 10000kr för en processor? Jo tjena. Kommer du ihåg priserna på t.ex. Geforce 3 när det kom? I princip samma som idag för ett 7800gtx.

jämfört med förut?
Jag köpte mitt första ordentliga graffe för knappa 1500kr... och då var det bara 2 veckor efter
lanseringen. Nu kostar samma motsvarighet 5-6000 istället... hur får du det till billigare?
Och angående propparna så kostar ju inte en normal propp några 10k.
visst, nya X2or och FX i all ära men de är fortfarande antingen någorlunda nyutvecklade
eller på annat sätt speciella och inte ännu nästa mainstream-prylar även om iallafall x2orna är på god väg.
Ett graffe däremot är just det, ett grafikkort... det skall visa saker på skärmen i duglig kvalité
och helst med bra fart, det enda riktiga utvecklingssteget var väl när man gick från 2D till 3D,
resten är ju mer eller mindre vidareutvecklingar på befintlig teori...
Men det är ju vad jag tycker, Att jag sen inte är någon idealkund för graffetillverkare är ju ingen
hemlighet
Fast jag måste ju säga att jag inte ogillar utvecklingen som de är. Det jag ogillar är det faktum att
detta fanatiska kollektiva icketänkande hos köparna i jakten på det tillverkarna säger är bäst gör
att vi som faktiskt inte är maniskt beroende på att sjukliga upplösningar och aa upp till öronen
också får betala för att dessa nötter inte har vett nog att itne köpa saker som egentligen inte är värt pengarna.

Lite mer OnT:
Kan säkert bli ett fint kort, men precis som alla kort ur 7800serien tvivlar jag på att det kommer vara värt pengarna,
för det kommer troligen vara prissatt som om det vore byggt av rent guld med en gpu av diamant...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

undra när en gigg kommer?
ska bli kul och se atis nya kort!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
jämfört med förut?
Jag köpte mitt första ordentliga graffe för knappa 1500kr... och då var det bara 2 veckor efter
lanseringen. Nu kostar samma motsvarighet 5-6000 istället... hur får du det till billigare?
Och angående propparna så kostar ju inte en normal propp några 10k.
visst, nya X2or och FX i all ära men de är fortfarande antingen någorlunda nyutvecklade
eller på annat sätt speciella och inte ännu nästa mainstream-prylar även om iallafall x2orna är på god väg.
Ett graffe däremot är just det, ett grafikkort... det skall visa saker på skärmen i duglig kvalité
och helst med bra fart, det enda riktiga utvecklingssteget var väl när man gick från 2D till 3D,
resten är ju mer eller mindre vidareutvecklingar på befintlig teori...
Men det är ju vad jag tycker, Att jag sen inte är någon idealkund för graffetillverkare är ju ingen
hemlighet
Fast jag måste ju säga att jag inte ogillar utvecklingen som de är. Det jag ogillar är det faktum att
detta fanatiska kollektiva icketänkande hos köparna i jakten på det tillverkarna säger är bäst gör
att vi som faktiskt inte är maniskt beroende på att sjukliga upplösningar och aa upp till öronen
också får betala för att dessa nötter inte har vett nog att itne köpa saker som egentligen inte är värt pengarna.

Lite mer OnT:
Kan säkert bli ett fint kort, men precis som alla kort ur 7800serien tvivlar jag på att det kommer vara värt pengarna,
för det kommer troligen vara prissatt som om det vore byggt av rent guld med en gpu av diamant...

kostar inte en normal prolle det ? håller med dig,
men GTX är väl inget normalt g.kort heller .

samma sak :/

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..