Varför Microsoft stödjer HD DVD

Permalänk
Medlem

Mikael.. tror det helt enkelt är en feltolkning av:

Citat:

Ohh, nej. Jag pratar om folk i allmänhet. De allra flesta jag känner och stöter på (bland annat på forum som detta) laddar ner mer eller mindre allt som över huvud taget går att ladda ner. Den enda gången de tar en paus är när de behöver skaffa en ny/större hårddisk, sedan är det "business as usual". Jag måste dock säga att jag är rätt ensam om att tycka att detta är ganska förkastligt...

...

Kanske sågs lite riktad ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Mikael.. tror det helt enkelt är en feltolkning av:

...

Kanske sågs lite riktad ..

Ja, jag antog att det fanns folk jag kommer i kontakt med, bl.a. på detta forum, som piratkopierar. Jag har dock inte försökt att få Haffes argument att framstå som mindre värda genom att rikta detta mot honom. Det var verkligen, helt ärligt, inte min tanke med det jag skrev och jag ber än en gång om ursäkt om Haffe tolkade det så. Hoppas att vi nu kan lägga det bakom oss.

Den här diskussionen blev en enda röra, så nu accepterar jag helt enkelt att vi har olika åsikter och går vidare.

Permalänk
Medlem

Mikael... du har din åsikt jag har min.. så enkelt är det....

Vi kan väl åtminstonde komma överens om att en av HD-DVD`s få fördelar är större lagringsutrymme

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Mikael... du har din åsikt jag har min.. så enkelt är det....

Vi kan väl åtminstonde komma överens om att en av HD-DVD`s få fördelar är större lagringsutrymme

Trodde det var BD största fördel... 25gig per lager...

Permalänk
Medlem
Citat:

HD-DVD kommer sluta som med DVD-skivorna, dvs att alla brännbara skivor har 15 och alla filmer man köper har 30gb. Suuupersunk.
Med BD vet man att man får 25gb som minst, mer än tillräckligt för att bränna en 1080-film, dual layer eller inte.

Tycker valet(BD) är självklart ur lagringssynpunkt i alla fall.

Där håller jag med. Blu-ray kommer bli bättre, och det enorma stöd Sony har gör att formatet kommer ut iallafall. Så det är upp till konsumenterna att välja kvalitet före pris denna gång.

Tror också du har rätt.. ur en ren lagringsmässigt synvikel är Blu-Ray bästa alternativet. Men det som alltid avgör är kostnaden. Det som folk finner är biligaste i förhållande till vad de behöver kommer bli det vinnande formatet

Permalänk
Medlem

Lagringsutrymmet är ju en nackdel hos HD-DVD. Ingen tror väl på deras snack bara för att HD-DVD just nu är först med 2 lager. Det kommer iallafall bli så att det bara går att bränna 1 lager, som DVD, så då är det plötsligt 15 vs 25 GB det gäller och då vinner ju Blu-Ray stort. Sen filmerna som släpps med 50 vs 30GB, där dessutom HD-DVD ska skicka med en lågupplöst variant som tar ännu mera plats av det begränsade utrymmet så blir det ju solklart att man väljer Blu-Ray till filmsamlingen. Vem vill se sönderkomprimerad film i M$-format?

Skillnaden kommer bli märkbar, och jag hoppas att alla väljer kvalitet för några kronor extra...

Blu-ray Disc's capacity is 50GB. This will be available at
launch for BD-ROM, BD-R, and BD-RE. This is 67% more than HD-DVD's 30GB
ROM capacity and 150% more than its recordable storage capacity -- a
critical issue for computer users.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Ja, jag antog att det fanns folk jag kommer i kontakt med, bl.a. på detta forum, som piratkopierar. Jag har dock inte försökt att få Haffes argument att framstå som mindre värda genom att rikta detta mot honom. Det var verkligen, helt ärligt, inte min tanke med det jag skrev och jag ber än en gång om ursäkt om Haffe tolkade det så. Hoppas att vi nu kan lägga det bakom oss.

Den här diskussionen blev en enda röra, så nu accepterar jag helt enkelt att vi har olika åsikter och går vidare.

Nehej, vad är det då du anför? Hittils har du i stort sett hävdat att alla som vill ha rätten att kopiera det de ärligt har köpt är pirater som bara vill distribuera det vidare. Dessutom har du högljut skyllt DRM på piratkopieringen och inte på företagen som faktiskt har tagit beslutet att implementera det.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Problemet med DRM är ju att jag som kund blir KRAFTIGT begränsad med vad jag kan göra med skivan.

Att dra en kopia av en musikskiva trodde jag var en rättighet.
Vet inte om det fortfarande är lagligt att kopiera musik till närmsta familjekretsen?

Isåfall så begränsar det ju mig att göra det.
Och lagen begränsar mig numer att gå runt kopieringsskyddet ens för saker som jag har rätt att göra.

Sen om jag vill ha filmen på min mp3-spelare (som kan spela upp filmer) så måste jag kopiera filmen och konvertera filmen till ett annat format - hur många drm skydd låter mig göra det? Och som samtidigt hämmar piratkopieringen.

Det är lätt att säga att det är piratkopieringens fel men är det verkligen det?
Hur många av kopiorna som flyter omkring på nätet kommer från svenssons och hur många kommer från grupper (som garanterat kommer att ta sig förbi HD-DVD och Blu-Rays skydd)?

Ta itunes som exempel. Har jag ingen mp3 spelare från apple så får jag problem, inte så stora med tanke på hur drm fungerar med itunes och dess filer men ett mer restriktivt format (som de allra flesta är) skulle inte tillåta mig att göra det överhuvud taget. Och det är med musik som jag själv köpt.

Kopieringsskydden på musikskivor är ett skämt men ett bra exempel som visar hur lite företagen bryr sig om hurvida det de säljer faktiskt fungerar för kunden.
(hade någon tidigare sagt att så skulle vara fallet så skulle jag _aldrig_ tro på det, men nu vet man ju inte vad man har att vänta).

Men visst. Om DRM ger mig möjlighet att kunna bränna hur många skivor jag vill (ingen dator ska få bestämma hurvida jag varigt orimligt klantig eller ej) ger mig möjligheten att kopiera musiken till datorn och konvertera den till ett format (utan förlust) till icke-DRM format som fungerar i min mp3 spelare (eller video spelare) så är jag nöjd. Synd bara att det är jusst dessa LAGLIGA saker som jag vill göra som DRM förhindrar.

Sen tycker jag att ni lägger för stort krut på MS. MS har ju inget med det hela att göra egentligen. Även om även de verkar ha stora DRM planer så är det här inte deras verk.