ATi minskar garantitiden

Permalänk
Melding Plague

ATi minskar garantitiden

<font style="font-size: 10pt"><b>ATi minskar garantitiden</b></font> <small class="small">fredag 30 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&tas..." target="_blank" >ATi</a> tillkännagav för cirka en månad sedan att de har sänkt garantiperioden för Radeon-baserade grafikkort från tre år till ett år. Detta gäller produkter som är inköpta efter 31 augusti 2005. Produkten måste också registreras högst 30 dagar efter inköpet. ATi:s andra grafikkort, exempelvis FireGL-serien kommer fortfarande ha en garanti på tre år.
<br />
<br />Denna garanti som ATi utfäster påverkar inte den butiksgaranti som normalt finns i våra Svenska butiker. Det skall också sägas att det bara gäller ATi-orginal grafikkort, och inte från andra grafikkortstillverkare så som Sapphire, PowerColor eller Asus. Det är dock mycket tråkigt att se att ATi minskar sin garantiperiod medan de flesta tillverkare ökar garantitiden på grafikkort som kan kosta upp till 6 000 kronor.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men det var ju nödvändigt =/ Jag som ville köpa ett ati nästa nång

Permalänk
Medlem

äh spela roll, man köper ju ändå oftast inte ATI, utan typ Sapphire, Club3d, HIS osv..då får man den garantin som du har om jag fattat det rätt.

Fast ändå dåligt av ATI som sagt..man kan ju undra varför..? spara pengar antagligen.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Detta är ett tecken på att de själva inte litar på att deras produkter håller riktigt i längden. Värdelöst.

Betalar man 3-6 tusen kronor för något ska man även känna sig trygg med den i burken efter ett år.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk

Okej, det här sänkte ATi-ryktet för mig rätt rejält... för helvette! sänka garantitid betyder ENBART att dom gör sämre kort.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

ATI's egna kort säljs endast i USA och har gjort det ett bra tag. Kan iallafall inte komma på någon affär i Sverige som säljer ATI's egna kort.

Så vi här i EU lär inte märka någon skillnad.

Personligen så kvittar det för min del då min garanti brukar försvinna nån vecka efter jag köpt ett kort då jag oftast inte gillar standard kylningen.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Ähhh...3år garanti på grafikkort som blir helt omodern vid den åldern? Så om den går sönder efter tex 2,5år får man alltså ersättningskort? Det låter lite löjligt då dessa komponenter åldras väldigt snabbt och priset faller väldigt mycket. Helt ny grafikkort som kostar 5000 nu lär kosta 300-500 om 3 år. Så jag förstår att ATi inte vill ha 3 års garanti...

Permalänk
Medlem

Lär ej påverka oss så mkt, vad jag vet så har vi i Sverige rätt till minst 2 år på elektronik enligt konsumentlagarna. Det tvingar t ex datorbutiken att lämna minst 2 år, även om tillverkaren lämnar kortare garanti.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Håller med ArtMan, det är inte rimmligt med så lång garantitid.

Permalänk
Inaktiv

ja tre år är lite mycket, sällan man har ett kort så länge. men ett år är fan riktigt snålt, skriker verkligen "våra kort är skit", även om jag är nöjd med de ati kort jag haft, bara ett som har gått sönder och det var fläkten som pajade, ett powercolor kort så budgetvariant..då kan man ju räkna ut hur det kan gå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Lär ej påverka oss så mkt, vad jag vet så har vi i Sverige rätt till minst 2 år på elektronik enligt konsumentlagarna. Det tvingar t ex datorbutiken att lämna minst 2 år, även om tillverkaren lämnar kortare garanti.

Fel.
Citat från http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel...

"En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier."

Reklamationsrätten är en helt annan sak (citat från samma sida):

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Reklamationstiden förlängdes den 1 april 2005 från två till tre år. Det gäller varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.
Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen."

Permalänk
Medlem

Det påverkar inte mig, eller ATI som företag i mina ögon. Om det hjälper ATI att spara pengar så är jag helt för det.

Slutsats: I couldn't care less.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå att dom garanterat 3år innan, 1år låter vettigare.
Men att sänka den redan antagna garantitiden låter GRYMT illa i mina öron.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Känns lite snålt men BBA (Built By ATI) korten säljs ändå knappt i sverige, några finns det dock, jag tror dock att SBS data sålde några ATI orginal kort och även DB hade några X800Pro PCIe från ATI ett tag.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Måste ju bara säga att det är inte sånt man gör innan en viktig release om inte någonting är allvarligt (troligtvis tester på deras kommande high end produkter)
För det kommer sannolikt att minska deras försäljning pga den psykologiska effekten ett sånt uttalande har oavsett hur bra produkten är och det vet dom, så frågan är what´s up?
Jag har varit Ati fan sen matrox slutade göra spel grafikkort så detta är inte kul.

Visa signatur

Det är mycket nedslående att leva i en tid då det är lättare att spränga en atom än en fördom.A. Einstein

Öh en dag närmare döden:)

Permalänk
Medlem

jag förstår inte riktig här : minskas garantitiden på ALLA radeon kort eller bara på de som ATI gjort själva ? Finns väl knappt några "made by Ati" utan mest sapphire och liknande.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Okej, det här sänkte ATi-ryktet för mig rätt rejält... för helvette! sänka garantitid betyder ENBART att dom gör sämre kort.

Helt kocko i pallet eller? Betyder väl för fan inte ett jävla skvatt att de tillverkar sämre kort. De kanske inte har råd helt enkelt att ha kvar 3års garanti.

Permalänk

Vare sig det påverkar folk i sverige elle inte så är detta en nyhet så ger negativa vibbar för ett företag som behöver komma ifatt nu när Nvidia ligger före, osmart av dem tycker jag, och borde inte ge speciellt stora besparingar för dem heller, det kan inte kosta dem många kronor att ersätta de få kort som kommer in för byte när det gått ett år, antingen har man väl redan klockat sönder det, eller så bryr man sig inte om att klocka och då lever det säkert ett bra tag till även efter första året tagit slut, fast många köper väl mya då rätt snart.

Slutsats: Liten besparing för mycket negativ publicitet.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
jag förstår inte riktig här : minskas garantitiden på ALLA radeon kort eller bara på de som ATI gjort själva ? Finns väl knappt några "made by Ati" utan mest sapphire och liknande.

det stämmer, mest Powercolor, Club3d, HIS osv som säljs i Sverige. läs igenom tråden.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Vare sig det påverkar folk i sverige elle inte så är detta en nyhet så ger negativa vibbar för ett företag som behöver komma ifatt nu när Nvidia ligger före, osmart av dem tycker jag, och borde inte ge speciellt stora besparingar för dem heller, det kan inte kosta dem många kronor att ersätta de få kort som kommer in för byte när det gått ett år, antingen har man väl redan klockat sönder det, eller så bryr man sig inte om att klocka och då lever det säkert ett bra tag till även efter första året tagit slut, fast många köper väl mya då rätt snart.

Slutsats: Liten besparing för mycket negativ publicitet.

Du verkar ha koll på kostnaderna för deras garanti/retur-avdelning, vart hittade du dem?

Permalänk

Alltså, ATI? Jag har aldrig sett ett "rent" Ati kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Du verkar ha koll på kostnaderna för deras garanti/retur-avdelning, vart hittade du dem?

Jag sa aldrig att jag vet kostnaderna för deras garanti/retur-avdelning, men om man kan tänka lite själv så kan man räkna ut, att om man jämför antalet sålda kort med hur många som antagligen skickas in, så bör den avdelningens kostnad vara en liten liten del av vad företaget omsätter i övrigt. och tänk på att om du skickar in ett kort du köpt för 5000kr och får ett nytt, så blir det knappast en förlust på 5000kr för företaget, produktionskostnaden är inte så hög på ett sånt kort och dom har ju som inga mellanhänder dom måste betala, dom gör korten själv.

Sen är det inte så stor procent av kunderna som behöver få ett nytt kort på garantin. Jag har hållt på med datorer sen -85, konstant, och har behövt byta ett kort på garanti, ett i en bärbar, jag både klockar och pillar själv i datorerna, har säkert ägd 30-40 kort. Jag kan inte tänka mig att jag haft SÅ mycke tur med alla mina kort, och att dom går sönder så mycket mer för andra så att dom får in SÅ många kort per år procentuellt sett, jämfört med vad dom säljer.

Men som jag sa, jag vet itne deras kostnader, baserar bara på egen erfarenhet, och sunt förnuft. Och första intrycket av att när man sänker garantitiden, då är det något skumt på G. Vilket, i MINA ögon iaf, sänker företagets status. Och genom att läsa här, är det inte bara jag som för den känslan.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Hela grejen är att dom SÄNKER garantin, inte att 3år är oerhört långt. Hade dom redan haft 1år så hade iaf. inte jag brytt mig.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
ATI's egna kort säljs endast i USA och har gjort det ett bra tag. Kan iallafall inte komma på någon affär i Sverige som säljer ATI's egna kort.

Så vi här i EU lär inte märka någon skillnad.

Personligen så kvittar det för min del då min garanti brukar försvinna nån vecka efter jag köpt ett kort då jag oftast inte gillar standard kylningen.

Dustin är den enda butiken jag kunde hitta som sålde korten

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med folket i största allmänhet? Förut så hyllades tillverkarna av hårddiskar när vissa höjde garantin för det skulle vara så o gud så bra bla.bla o det var bättre att skaffa en sådan istället för dom andra med mindre garanti. Nu verkar vissa trivas med att dom sänker garanti "antar" att dom vill hoppa upp o försvara något dom håller kärt :/ tyvär är inte detta bra i längden.

Om du köper ett grafikkort i 3,år o det går sönder efter 2,år så spelar det ingen roll om kortet är värt mindre eller om det finns snabbare kort o då är det kortet så dåligt mot dom nya. Många byter inte ut grafikkorten som vissa gör varje år utan många behåller dom länge, själv behållde jag mitt TI4600 till det gick sönder "länge" samt har jag kvar mitt Geforce 256 Pro fortfarande i en dator.

Att dom sänker garantitiden har en orsak om någon förnekar det så ljuger dom för sig själva och för andra. Antingen har dom fått ersätta många grafikkort som gått sönder efter 1 eller 2,år då dessa har lidit av sviktande kvalite m.m Dom spottar ut så mycket grafikkort/snabbt att kvaliten blir lidande eller så har dom inte så bra superkoll eller väljer billigare kretsar.
------------------------------

Som någon tidigare sa så spelar det ingen roll om detta påverkar oss eller inte, detta visar oss hur stora eller haft stora problem med deras linje dom sålt som tydligen slutat i för många defekta kort.

Det går att diskutera sådant här o inte diskutera sådant här med vissa människor, vissa är seriösa och vissa är inte det helt enkelt.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Du säger det så bra Camridge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aew-man
Fel.
Citat från http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel...

"En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier."

Reklamationsrätten är en helt annan sak (citat från samma sida):

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Reklamationstiden förlängdes den 1 april 2005 från två till tre år. Det gäller varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.
Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen."

Okej. Tack.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Vad har hänt med folket i största allmänhet? Förut så hyllades tillverkarna av hårddiskar när vissa höjde garantin för det skulle vara så o gud så bra bla.bla o det var bättre att skaffa en sådan istället för dom andra med mindre garanti. Nu verkar vissa trivas med att dom sänker garanti "antar" att dom vill hoppa upp o försvara något dom håller kärt :/ tyvär är inte detta bra i längden.

Om du köper ett grafikkort i 3,år o det går sönder efter 2,år så spelar det ingen roll om kortet är värt mindre eller om det finns snabbare kort o då är det kortet så dåligt mot dom nya. Många byter inte ut grafikkorten som vissa gör varje år utan många behåller dom länge, själv behållde jag mitt TI4600 till det gick sönder "länge" samt har jag kvar mitt Geforce 256 Pro fortfarande i en dator.

Att dom sänker garantitiden har en orsak om någon förnekar det så ljuger dom för sig själva och för andra. Antingen har dom fått ersätta många grafikkort som gått sönder efter 1 eller 2,år då dessa har lidit av sviktande kvalite m.m Dom spottar ut så mycket grafikkort/snabbt att kvaliten blir lidande eller så har dom inte så bra superkoll eller väljer billigare kretsar.
------------------------------

Som någon tidigare sa så spelar det ingen roll om detta påverkar oss eller inte, detta visar oss hur stora eller haft stora problem med deras linje dom sålt som tydligen slutat i för många defekta kort.

Det går att diskutera sådant här o inte diskutera sådant här med vissa människor, vissa är seriösa och vissa är inte det helt enkelt.

"Build by ATi" har då inte haft några problem med kvaliten utan snarare tvärt om. Man använde bättre komponenter än många andra tvillverkare som "snålade" för att få ner priset. Så jag tror inte du har rätt där. Man har helt enkelt insett att 3 års garanti för grafikkort är onödig och framför allt icke försvarbart ekonomiskt. Klart det spelar roll att grafikkortet är mindre värd! De måste ersätta dig för ett sketet grafikkort som kostar typ 300kr med en ny som säkert kostar många gånger det priset. Att du har gamla grafikkort i dina säkundera burkar är inte konstigt. Många som har det men det betyder inte att vi ska skicka in dessa när de är så gamla och få nya kort som sedan håller i kanske 3 år till eller mer. Tänk efter själv. Voodoo2 tex. De var populära för länge sedan. Tänk om nån faktiskt köpte kortet när de redan var på väg ut ur marknaden och skulle då ändå få garanti som höll ända upp till idag? Lite löjligt eller hur! Tänk om tillverkaren skulle ersätta nån. Vilket kort skulle man få? Inte kunde du få tillverkarens sämsta nuvarande kort för då skulle folk klaga att man köpte hi-end produkt innan men får skitprodukt nu som inte alls representerar det gamla kortet prestandamässigt när den var populär. Det är du som verkar ljuga för dig själv. Inte vi. "Build by ATi" har alltid stått för kvalite och så lär det förbli.

Att garantin på hårddiskar är längre beror helt enkelt på att det är helt olika produkter. Hårddiskar går sönder oftare och används mycket längre än grafikkort. Dvs diskar åldras knappast så fort som grafikkort men slitts fortare än dessa. Därför är det viktigare med längre garantier där.

"...detta visar oss hur stora eller haft stora problem med deras linje dom sålt som tydligen slutat i för många defekta kort."

Du tror inte man hade hört om det isf?

Permalänk
Medlem

Förmodligen beror det delvis på att det är svårt att byta ut ett icke fungerande kort mot ett likvärdigt efter upp till tre år. Vad skulle jag få för ersättning för mitt gf4 4400 om det gick sönder idag till exempel?

Sen så verkar det ju lite misstänksamt också, förstås, att de sänker så mycket. Högre frekvenser kanske stressar korten mer vilket gör att man inte kan förvänta sej att de håller lika länge möjligtvis.

Att det är ati och inte club3d, sapphire osv som sänker garantitiden kan visst ha betydelse för oss här i eu. Troligtvis kommer dessa tillverkare att följa ati och sänka de med.

Permalänk
Medlem

ArtMan

Ska jag ens bry mig om att orka besvara ditt inlägg?

Nog för sent att skriva nu så det kan bli mycke tankefel.
----
Angående hårddiskar så var det många delade meningar då och fortfarande, då många ansåg då i den debatten att efter 2-3,år har bytt ut deras nuvarande diskar mot bättre. Det spottas ut nya diskar med jämna mellanrum nu o det har blevit en tävling att få ut dom snabbaste och största diskarna. Ajja denna tävling finns om exakt allt nu för tiden i alla fall
roligt bara när den delen förespråkar denna sak o den delen den saken o så vidare.

Du tror inte man hade hört om det isf?

Tror du helt seriöst att allmänheten får veta allt om allt? Och att inget hålls bakom stängda dörrar. Ajja vi får väl tro det vi vill anser jag

Jag tycker inte vi ska förlöjliga detta för mycket då du gör detta med att dra in voodoo2 kort skulle ha garanti till dagens läge

----------------

Är delade meningar som alltid här då vissa tycker det är en dålig sak som dom gör och sedan finns det dom som skiter i det totalt helt enkelt.

El_Ak
Du skulle få ett dagens grafikkort som motsvarar prestandan av ett TI 4400 om det inte finns några 4400 kort alls på lager.

Vi får hoppas att dom andra inte följer efter här i eu för oss som konsument är det bättre med längre garanti än kortare i alla fall.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge