installera linux på UltraSparcII 300 Mhz

Permalänk
Medlem

installera linux på UltraSparcII 300 Mhz

Jepp en sådan kom jag över i dag med 512 Mb ram och 10 gig hdd, borde la vara utmärkt att installera linux på eller?

Har dock ingen aning om hur en sådan här maskin funkar

Hade tänkt att slänga in mandrake/redhat

Tacksam för hjälp

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

Re: installera linux på UltraSparcII 300 Mhz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeefy
Jepp en sådan kom jag över i dag med 512 Mb ram och 10 gig hdd, borde la vara utmärkt att installera linux på eller?

Har dock ingen aning om hur en sådan här maskin funkar

Hade tänkt att slänga in mandrake/redhat

Tacksam för hjälp

Tjo

Det är inga problem att installera Linux på en sån maskin.
Dock vill jag slå ett slag för Slackware eller Debian. Redhat finns inte längre till SPARC.
Men mandrake funkar nog om du föredrar det. Sen bara till att du laddar hem rätt isofiler.

När du ska boota maskinen från en CD så får du först trycka Avbryt (knappen längst upp till vänster) + A. Nu får du en såkallad "ok-prompt".
där skriver du helt enkelt:
boot cd

Lycka till

//doj

Permalänk
Medlem

Problemt är väl att hitta en Linux dist för sparc CPU'n.

Här är några:

http://www.ultralinux.org/
http://www.debian.org/ports/sparc/

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Trevligaste sättet att installera. Ta en nullmodemkabel, plugga in mellan en fungerande dator och denna.
Då kan du installera allt sittandes vid din vanliga dator.

Rekommenderar OpenBSD eller NetBSD på maskinen, de är väl fungerande och alla paket fungerar bra.
Aldrig testat linux på en sparc, vet inte hur kompletta paketsystemet för tex debian är på sparcsidan.

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för hjälpen

Över till nästa problem nu ;D

Försöker att installera Debian Linux nu men den gnäller över att jag måste formatera om hårdisken, hur fasen gör jag detta?

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeefy
Försöker att installera Debian Linux nu men den gnäller över att jag måste formatera om hårdisken, hur fasen gör jag detta?

Hur försöker du installera det?

De bootbara isofilerna innehåller mjukvara för att formatera och partitionera hårddiskar (de är en del av installationen...).

Debian stable SPARC netinstall: http://cdimage.debian.org/debian-cd/3.1_r0a/sparc/iso-cd/debi...

EDIT: isolänk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Rekommenderar OpenBSD eller NetBSD på maskinen, de är väl fungerande och alla paket fungerar bra.
Aldrig testat linux på en sparc, vet inte hur kompletta paketsystemet för tex debian är på sparcsidan.

Om jag inte är helt ute och cyklar så byggs alla officiella debian-paket för samtliga plattformar som debian stödjer, så det ska nog knappast vara något problem...
"Debian SPARC is officially released and known to be stable." säger debian.org, så det lär nog flyta på fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Hur försöker du installera det?

De bootbara isofilerna innehåller mjukvara för att formatera och partitionera hårddiskar (de är en del av installationen...).

Debian stable SPARC netinstall: http://cdimage.debian.org/debian-cd/3.1_r0a/sparc/iso-cd/debi...

EDIT: isolänk

,

1. stoppar in cd skivan
2. trycker avbryt + a
3. skriver boot cdrom
4. Sedan så händer det inte mycket, Boot:

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Hur försöker du installera det?

De bootbara isofilerna innehåller mjukvara för att formatera och partitionera hårddiskar (de är en del av installationen...).

Debian stable SPARC netinstall: http://cdimage.debian.org/debian-cd/3.1_r0a/sparc/iso-cd/debi...

EDIT: isolänk

,

1. stoppar in cd skivan
2. trycker avbryt + a
3. skriver boot cdrom
4. Sedan så händer det inte mycket, Det står enbart "boot:" och jag kan skriva om jag vill.

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeefy
,

1. stoppar in cd skivan
2. trycker avbryt + a
3. skriver boot cdrom
4. Sedan så händer det inte mycket, Boot:

Hoppar den till ok-prompt igen eller stårt det bara boot?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dojtoll
Hoppar den till ok-prompt igen eller stårt det bara boot?

Står enbart boot:

Misstänker att det är något fel på iso filen, ska ladda ner den övre.

Hmm, den övre iso:n va på 113,6 och min som jag laddade ner i går va på 110, där har vi ju svaret

Samma fel med denna :/

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeefy
Står enbart boot:

Misstänker att det är något fel på iso filen, ska ladda ner den övre.

Hmm, den övre iso:n va på 113,6 och min som jag laddade ner i går va på 110, där har vi ju svaret

Samma fel med denna :/

Det va ju inte bra. =/
Jag ladade ner och provade denna:
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/debian-cd/3.1_r0a/...

Lyckades boota på en Ultra 10. Vad är det för maskin du har?

//doj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dojtoll
Det va ju inte bra. =/
Jag ladade ner och provade denna:
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/debian-cd/3.1_r0a/...

Lyckades boota på en Ultra 10. Vad är det för maskin du har?

//doj

det är en ultra 10 med Ultra Sparc2 300 Mhz 512 mb ram och 10 gb hdd.

Det går dock utan problem att installera Solaris 7 men vill hellre använda Debian.

Börjar nu tro att det är något vajsing med Imagebränningen i Nero6 men jag väljer ju "bränn image till skiva" så där ska det inte vara någora problem.

Tappar snart allt hår på huvudet

EDIT: Kan skriva allt som står på skärmen:

Rebooting with command: boot cdrom
Boot device: /pci@1f,0/pci@1,1/ide@3/cdrom@2,0:f file and args:
SILO version 1.4.9
\
Boot:

Jag har nu kommit fram till att den står och väntar här en stund innan debian kommer igång, när det väl kommer igång så klagar debian:

Could not find ramdisk något säger den, kom nyss på att jag har ett speciellt instickskort komplett med en AMD k6 400 Mhz, 256 mb pc100 samt nord och syd brygga, börjar tro att det kan vara den som spökar, ska testa att ta ut den ur burken, återkommer strax.

Wee det funkar nu ) Fyfan va gött :D:D:D:D:D

Har fått in Debian nu men det är inte grafiskt, hur löser jag detta?

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

Lägger in X
apt-get install xserver-xfree86

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Lägger in X
apt-get install xserver-xfree86

har gjort detta nu, borde den inte automatiskt gå in i det grafiska direkt? Har testat att startat om.

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeefy
har gjort detta nu, borde den inte automatiskt gå in i det grafiska direkt? Har testat att startat om.

kör 'startx' det borde lösa ditt problem.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

För att gå in i det grafiska direkt får du lägga in en login-manager.. tex GDM eller XDM
apt-get install gdm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
För att gå in i det grafiska direkt får du lägga in en login-manager.. tex GDM eller XDM
apt-get install gdm

okejs, gött tack, ska bli gött att se vad sparcen går för =P

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W