Permalänk
Melding Plague

AMD Fab36 utökar

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD Fab36 utökar</b></font> <small class="small">fredag 30 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/other/display/20050929042449.htm..." target="_blank" >X-Bit Labs</a> rapporterar att AMD har beställt utrustning till sin Fabrik kallad Fab36 i Dresden, Tyskland för att kunna producera processorer med en 0,065 och 0,045 mikromters tillverkningsprocess. Det är företaget Axcelis Technologies som fått en stor order på minst 3 miljoner amerikanska dollar.
<br />
<br />Hur detta kommer att påverka den normala 0,09 mikrometers tillverkningsprocess återstår att se.
<br />
<br /><I>"With a broad energy range of 500eV to 750keV, the system supports a wide array of low energy, mid-dose implant applications, especially HALO processes. The Optima MD also enables customers to cover evolving well and channel implants while still achieving high levels of productivity for more traditional implant applications, according to the maker."</I>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

HOPPAS at det börjar med 45nm processorerna , å slänger in 20 kärnor på dem så vi kan få lite mer speed i våra burkar , annars kan man ju fixa trevliga små bärbara datorer då 45nm prollarna borde dra mindre ström

Visa signatur
Permalänk
Medlem

3 miljoner låter lite lite med tanke på att grejorna är rätt dyra eller?
Men låter bra annars. Häger säkert i hop med att AMD börjat sälja bättre på senaste åren och behövber öka produktiviteten.

Keep going AMD!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
3 miljoner låter lite lite med tanke på att grejorna är rätt dyra eller?
Men låter bra annars. Häger säkert i hop med att AMD börjat sälja bättre på senaste åren och behövber öka produktiviteten.

Keep going AMD!

Tycker också det låter jättelite.. 30 miljoner $ borde kännas mer rimligt?

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem

Det är ju bara en uppgradering, inte en ny fabrik.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Haha det handlar ju bara om en upgradering, på över 20miljoner svenska kronor. Det är inte så pjåkigt ändå?

45nm?! JAG VILL HA! GE MIG EN!

Permalänk
Medlem

Kommer Venice och San Diego gå över till 45nm? Isf Någon som vågar sig på en gissning om hur lång tid det kommer att ta innan jag kan köpa en sådan?

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Kommer Venice och San Diego gå över till 45nm? Isf Någon som vågar sig på en gissning om hur lång tid det kommer att ta innan jag kan köpa en sådan?

Tror inte att du kommer att få se Venice och San Diego med med 45nm utan blir snarare en ny kärna med nytt namn.
Kanske Socket 939 får en 65nm serie men tror att AMD kommer att satsa på Socket M2 med både 65/45nm.

Få ta mig en titt på AMD-s roadmap.

Här ser du att 1Q2006 så är det fortfarande 90nm tillverknings teknink men med den nya Socket M2. Så jag tvivlar att det kommer 65nm till socket 939.

-Singel CPU (Venice, SanDiego) Byter namn till Orleans.
-DualCore byter från Toledo/Manchester till Windsor. Vet ej hur dom gör här med 1mb/512kb kärna.
-Sempron byter från Palermo till Manila.

Passa på och köp 939 för M2 blir inte rolig med Presidio.

Permalänk
Medlem

Låter som väldigt lite pengar.. men detta är kanske bara en av många beställningar.

Permalänk
Medlem

Dags att börja lära sig tyska då... Klart man ska ha jobb på världens coolaste fabrik!

Jag hittade precis ett par gamla böcker när jag städade rummet. Hallo! Ich heiße Franz Weber. Ich wohne in Innsbruck, in Österreich.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Dags att börja lära sig tyska då... Klart man ska ha jobb på världens coolaste fabrik!

Jag hittade precis ett par gamla böcker när jag städade rummet. Hallo! Ich heiße Franz Weber. Ich wohne in Innsbruck, in Österreich.

ucshh.. låter precis som dom böckerna vi hade på högstadiet för 7-8 år sedan.. oroande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
ucshh.. låter precis som dom böckerna vi hade på högstadiet för 7-8 år sedan.. oroande

Inte så konstigt... Jag gick på högstadiet för 7-8 år sen.

Nä, men ärligt talat tror jag nog det kan vara en fördel att kunna lite språk om man utbildar sig till ingenjör. I Tyskland tjänar de t ex mycket mer än vad vi gör här i Sverige.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Sant... har för mej att en del kurser som lärs ut på högskolan är på tyska också... så var det åtminstonde när min far läste till flyggingenjör.. vet inte hur de är numera dock