Tillverkare av MP3-spelare i konkurs

Permalänk
Melding Plague

Tillverkare av MP3-spelare i konkurs

<font style="font-size: 10pt"><b>Tillverkare av MP3-spelare i konkurs</b></font> <small class="small">fredag 30 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Innan Apple började tillverka MP3-spelaren iPod Nano köpte de upp stora delar av Samsungs lager med flashminnen. Det stora köpet gav hög rabatt och är den största anledningen till att iPod Nano kan säljas billigt. Dessvärre orsakade detta något av en brist på flashminnen för alla andra tillverkare. Kombinerat med att det är svårt att konkurrera med ett väldigt stort företag som köpt minnen för att få mängdrabatt och resultatet är att ungefär 200 mindre tillverkare av MP3-spelare gått i konkurs under de senaste månaderna. Om detta är bra eller dåligt för konsumenterna kan man fundera på.
<br />
<br />Läs mer på <a href="http://www.nytimes.com/2005/09/29/technology/circuits/29flash...">NYTimes</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Helt otroligt! Vilken värld vi lever i.. Nu ska jag gå och pyssla om min Nano 4 gb.

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Medlem

200 företag??? Oj, vad många jobb som gått förlorade :S

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Så går det när dom stora elefanterna dansar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hehe helt sjukt :S

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Men tänk på hur många jobb iPoden skapar! Hur många tillverkare av kringutrustning finns det inte?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Kommer inte att sakna dom, mycket utav det var ju skit. Hoppas att vi får bättre spelare på marknaden, och det kommer nog lika många nya tillverkare som dom som går i konkurs.

Permalänk
Medlem

Garanterat var större delen av dessa 200 företags mp3-spelare enbart tillgängliga i Asien ändå, så jag ser det inte som någon stor förlust direkt.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem

Vadå så bara för att jobben itne går förlorade is verige så spelar det ingen roll?
Dessutom så generar Apples framgång knappast lika många jobb som kan tänkas försvinna nu.

Dock så är det alltid så att när en ny bransch blomstrar så skapas det otroligt många företag inom branschen, se biltillverkare i början på 1900-talet, IT-företag på 90-talet. Efter ett tag så är det bara en liten del kvar.

Så de flesta av dessa 200 hade nog inte klarat sig så många år till ändå. Men känns ändå lite tråkigt när det blir på detta sätte.

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem

Om feta jag slår ut de mindre konkurrenterna, kan jag smaska i mig även deras andel av kakan. Detta är ett praktexempel på det fina med pyramidspelet som vi kallar kapitalism.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Om feta jag slår ut de mindre konkurrenterna, kan jag smaska i mig även deras andel av kakan. Detta är ett praktexempel på det fina med pyramidspelet som vi kallar kapitalism.

I takt som du blir större skapar även du, Goliat, arbete.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Well.. jag ser heldre några stora företag än några stora och en miljon skitsmå.
Stora företag är enbart dåliga när det inte finns konkurrens.
Om dom 5 största tillverkarna av MP3-spelare i usa+europa hade precis lika stor inkomst, så hade det blivit klart mer intressant och det hade varit bättre för konsumenterna.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Undrar om det var av samma skäl JoS gick i konkurs.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joox
Undrar om det var av samma skäl JoS gick i konkurs.

JoS är nystartat, det har inte gått i konkurs. Det gjorde däremot Jens of Sweden.
Och anledningen att dom gick i konkurs var för att dom inte kunde reparera/byta ut spelarna fort nog, ett problem dom haft i åratal.
Fast självklart så blir det ju värre iom. att det blir svårare att få tag på flashkorten för reperationer i asien.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
JoS är nystartat, det har inte gått i konkurs. Det gjorde däremot Jens of Sweden.
Och anledningen att dom gick i konkurs var för att dom inte kunde reparera/byta ut spelarna fort nog, ett problem dom haft i åratal.
Fast självklart så blir det ju värre iom. att det blir svårare att få tag på flashkorten för reperationer i asien.

Gick inte JOS i KK för att han inte kunde/ville betala skatten han var skyldig?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viceman
Vadå så bara för att jobben itne går förlorade is verige så spelar det ingen roll?
Dessutom så generar Apples framgång knappast lika många jobb som kan tänkas försvinna nu.

Dock så är det alltid så att när en ny bransch blomstrar så skapas det otroligt många företag inom branschen, se biltillverkare i början på 1900-talet, IT-företag på 90-talet. Efter ett tag så är det bara en liten del kvar.

Så de flesta av dessa 200 hade nog inte klarat sig så många år till ändå. Men känns ändå lite tråkigt när det blir på detta sätte.

man får se det som självrensning. det är precis som it-bublan, värsta hypen i början, sen stabiliserar det sig. som du säger så skulle nog inte många av dessa företag ändå överleva särskilt länge till.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

det som slår mig mest är: om samsungs minnen skulle räcka till 200 mindre tillverkare ska då ipod tillverka fler spelare eller ska minnena ligga på hög tills dom är gamla och värdelösa (typ inom ett år)?

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Medlem

Heja Appel!
Eller detta kanske inte passade in i Appels gulligull attitud som den stora snälla multimillionjätten??

Permalänk
Medlem
Citat:

-fire a million! -but sir 500000 will do.. -one million I said, fire some from the cab companys. (Zorg, the Fifth element)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Haha otroligt vad folk är förlåtande mot apple.. haha jag gillar inte de där äpplet med en tugga på.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ju knappast detta är något apple kan lastas för...
De köpte en massa minnen, att det sen bliv för lite kvar är ju
i såna fall samsungs brist, inte apples... jag menar, skyller man på
köparna för att de köpt för många bilar om volvo inte kan spotta ut
tillräckligt många bilar till alla som vill ha en?

Samsung säljer minnen, då är det väl upp till samsung att se till att
det finns tillräckligt med minnen till de som vill ha. Att sen Apple fick
rabatt var ju på grund av mängden minnen de köpte, knappast för
att de skulle köpa så mycket så mindre företag inte fick några...
Skulle det vara så kan ju Samsung helt enkelt bara inte sälja till dessa
mindra företag istället, mycket smidigare och får samma resultat.

Dock är det ju synd. Mindre tillverkare är sällan en bra sak för oss
konsumenter, hur bra apple än är med sina spelare så ger ändå konkurens
oss köpare en fördel, även om den må vara liten ibland.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

DualCore: Håller med dig!

Permalänk
Medlem

Det börjar med dessa mindre kinesiska tillverkare. Detta handlar nästan uteslutande om fabriker i Shenzen (Kina)...

Problemet är att märken som iAudio, iRiver, i-Bead (Som tillverkat JoS spelare) mfl står jävligt surt till. Apple, Samsung, Sony och Panasonic kommer efektivt skapa en lockout här. Bara dessa företag kan köpa tillräckligt stora volymer, vilket i slutändan kommer leda till att de slår ut dessa företag. Vilket är just den effekt dom önskar.

Det enda större bolagen på marknaden idag som har ngn större ställning är Apple. Sony, Samsung och Panasonic har endast på senare tid börjat ta ikapp, tidigare har dom varit helt borta från marknaden och låtit små dominerande bolag regera istället. Det vill dom givetvis inte...

Samsung har som mål att bli störst, att på detta sätt rensa bland mindre tillverkare genom att slicka lite Apple är jävligt smart.

Det här bli dessvärre ganska trist för oss konsumenter... Antingen kommer vi se märken som iAudio, iRiver mfl bli tokdyra eller klappa igen.

Kolla bland annan hem-el... hur många mindre tillverkare finns det som gör bara TV apparater t ex? De större slår ut.

Nya tillverkare kommer ni inte se mkt av. Förändringens vind blåser i "DAP-Land"...

Importen av spelarna kommer att minska och mkt kommer stanna i Korea och aldrig nå Sverige.

Tycker detta är lite surt... då jag gillar dessa koreanska high-end spelare med bra ljud etc :). De stora bolagen har ingenting för mig... hitills. Men man kan ju hoppas

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

finns ju rätt många "noname" tv apparater. inte lika många som okända märken på mp3 spelare, men går man in på t.ex. onoff så kan man ju finna en 2-3 små "okända" tv-märken

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

sen skall man ju tänka lite på vart vi är också...
Europa, speciellt de norra delarna, är ju teknikmarknadens egna lilla bäbis...
inte i det att de tar hand om oss, utan i det att företagen gång på gång verkar tro att de vet precis vad vi vill ha utan att ens fråga... Så därför ser man mest Sony, panasonic, samsung m.m. när man går o shoppar TV, för att onoff, siba o resten av fjantkedjorna inte fattat att det finns folk som faktisk inte bara köper saker för att det står Sony på dem.

Jag var hos Thorn för någon vecka sen, skulle kolla på en TV som morsan skulle hyra. Rätt fin faktiskt, bra bild och allt det där o sen ser man märket... SONY står det stort o fint på tv:n... och där vände man, går fram till försäljaren och säger: "nej, köper ingen sony". Och han tittar på mig som om jag vore från mars, han kunde inte fatta att jag inte ville ha den. Och visst, 5 minuter senare hade jag hittat en exakt likadan TV från JVC (tror jag) för 2k mindre... fast med 2 år längre garanti...

men just den där minen han hade. Den där "Vad-nu? nån som tänker själv"-minen tycker jag är otroligt störande... det är som att försäljare och företag bara förutsätter att vi i europa är för dumma för att veta vad vi vill ha.

Jag kan ju inte säga att jag känner någon sorg äver mp3tillverkare från asien som läggs ner men det jag däremot känner mig lite grinig över är att precis som Hauk skriver, de större lär fortsätta tro att jag är en korkad icketänkande pengamaskin som bara köper saker för att de säger det... Jag vill ha min NanoX-spelare som har samma funktioner och stil som sonys, bara det att den inte kostar 200% extra p.g.a. namnet...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
Det börjar med dessa mindre kinesiska tillverkare. Detta handlar nästan uteslutande om fabriker i Shenzen (Kina)...

Problemet är att märken som iAudio, iRiver, i-Bead (Som tillverkat JoS spelare) mfl står jävligt surt till. Apple, Samsung, Sony och Panasonic kommer efektivt skapa en lockout här. Bara dessa företag kan köpa tillräckligt stora volymer, vilket i slutändan kommer leda till att de slår ut dessa företag. Vilket är just den effekt dom önskar.

Det enda större bolagen på marknaden idag som har ngn större ställning är Apple. Sony, Samsung och Panasonic har endast på senare tid börjat ta ikapp, tidigare har dom varit helt borta från marknaden och låtit små dominerande bolag regera istället. Det vill dom givetvis inte...

Samsung har som mål att bli störst, att på detta sätt rensa bland mindre tillverkare genom att slicka lite Apple är jävligt smart.

Det här bli dessvärre ganska trist för oss konsumenter... Antingen kommer vi se märken som iAudio, iRiver mfl bli tokdyra eller klappa igen.

Kolla bland annan hem-el... hur många mindre tillverkare finns det som gör bara TV apparater t ex? De större slår ut.

Nya tillverkare kommer ni inte se mkt av. Förändringens vind blåser i "DAP-Land"...

Importen av spelarna kommer att minska och mkt kommer stanna i Korea och aldrig nå Sverige.

Tycker detta är lite surt... då jag gillar dessa koreanska high-end spelare med bra ljud etc :). De stora bolagen har ingenting för mig... hitills. Men man kan ju hoppas

Du tycker inte redan nu att iAudio,iRiver är dyra? För spelare motsvarande t.ex. Ipod Nano så måste man betala mycket mer, och mervärdet blir? En dålig radio, en i vissas ögon snyggare design.

Det är ju inte Samsungs fel att de mindre bolagen går i konkurs, det beror väl mer på att de inte kan konkurrera med samma förutsättningar som de större, pga att de är små och har därför högre priser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
sen skall man ju tänka lite på vart vi är också...
Europa, speciellt de norra delarna, är ju teknikmarknadens egna lilla bäbis...
inte i det att de tar hand om oss, utan i det att företagen gång på gång verkar tro att de vet precis vad vi vill ha utan att ens fråga... Så därför ser man mest Sony, panasonic, samsung m.m. när man går o shoppar TV, för att onoff, siba o resten av fjantkedjorna inte fattat att det finns folk som faktisk inte bara köper saker för att det står Sony på dem.

Jag var hos Thorn för någon vecka sen, skulle kolla på en TV som morsan skulle hyra. Rätt fin faktiskt, bra bild och allt det där o sen ser man märket... SONY står det stort o fint på tv:n... och där vände man, går fram till försäljaren och säger: "nej, köper ingen sony". Och han tittar på mig som om jag vore från mars, han kunde inte fatta att jag inte ville ha den. Och visst, 5 minuter senare hade jag hittat en exakt likadan TV från JVC (tror jag) för 2k mindre... fast med 2 år längre garanti...

men just den där minen han hade. Den där "Vad-nu? nån som tänker själv"-minen tycker jag är otroligt störande... det är som att försäljare och företag bara förutsätter att vi i europa är för dumma för att veta vad vi vill ha.

Jag kan ju inte säga att jag känner någon sorg äver mp3tillverkare från asien som läggs ner men det jag däremot känner mig lite grinig över är att precis som Hauk skriver, de större lär fortsätta tro att jag är en korkad icketänkande pengamaskin som bara köper saker för att de säger det... Jag vill ha min NanoX-spelare som har samma funktioner och stil som sonys, bara det att den inte kostar 200% extra p.g.a. namnet...

Håller med dig helt. Märket spelar ingen roll, funktioner/pris är viktigare. Om jag vill ha en "billig" flashminnesspelare, med kapacitet på minst 4GB så finns det inte så många att välja på? Har bara sett Nanon billigare än 2500:-

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Jag var hos Thorn för någon vecka sen, skulle kolla på en TV som morsan skulle hyra. Rätt fin faktiskt, bra bild och allt det där o sen ser man märket... SONY står det stort o fint på tv:n... och där vände man, går fram till försäljaren och säger: "nej, köper ingen sony". Och han tittar på mig som om jag vore från mars, han kunde inte fatta att jag inte ville ha den. Och visst, 5 minuter senare hade jag hittat en exakt likadan TV från JVC (tror jag) för 2k mindre... fast med 2 år längre garanti...

ehu..? men Sony är väll hyfsat ensamma om att tillverka sina rör själva. tror iaf inte Sony och JVC (Phillips rör?) har samma delar i större utsträckning.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag är mer intresserad av vem som betalar för all denna bad will-information som sprids om Apples mp3-spelare. Det är väl aldrig konkurrenterna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag tycker ju knappast detta är något apple kan lastas för...
De köpte en massa minnen, att det sen bliv för lite kvar är ju
i såna fall samsungs brist, inte apples... jag menar, skyller man på
köparna för att de köpt för många bilar om volvo inte kan spotta ut
tillräckligt många bilar till alla som vill ha en?

Samsung säljer minnen, då är det väl upp till samsung att se till att
det finns tillräckligt med minnen till de som vill ha. Att sen Apple fick
rabatt var ju på grund av mängden minnen de köpte, knappast för
att de skulle köpa så mycket så mindre företag inte fick några...
Skulle det vara så kan ju Samsung helt enkelt bara inte sälja till dessa
mindra företag istället, mycket smidigare och får samma resultat.

Dock är det ju synd. Mindre tillverkare är sällan en bra sak för oss
konsumenter, hur bra apple än är med sina spelare så ger ändå konkurens
oss köpare en fördel, även om den må vara liten ibland.

Så sant som det är skrivet. Du tog orden ur munnen på mig och förfinade dem.

Visa signatur

Nil volentibus arduum

Permalänk
Medlem

exempel på mp3 företag som gick i konkurs :/

Visa signatur

AMD Athlon64 Venice 3000+ LBBLE 0520CPAW | MSI K8N Neo4 PLatinium | A-data cl2.5 512mb | 250GB 7200.8 Seagate S-ata | Sapphire X800XL 256mb PCI-E | Antec SLK3700BQE 350W
[color="red"]www.ac-at.com breaking <3[/color]