Permalänk
Medlem

proftpd genväg?

Hej, kan man skapa en genväg till en annan mapp, för det är så att jag har vissa saker i en mapp på ett helt annat ställe, så jag tänkte göra en genväg på stället dit alla connectar så kan man gå dit via den, testade att göra en vanlig genväg i linux, men det funkade inte.. tackam för svar!

Visa signatur

| AMD Ryzen 1700 @ 3950Mhz | Corsair Vengeance 32GB 3200mhz | Asus ROG Crosshair IV Hero | Asus GTX 1080 Strix | Samsung 960 Evo 250GB | Corsair H115i Extreme | Corsair RM1000X |

Permalänk
Medlem

Re: proftpd genväg?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gambl3r
Hej, kan man skapa en genväg till en annan mapp, för det är så att jag har vissa saker i en mapp på ett helt annat ställe, så jag tänkte göra en genväg på stället dit alla connectar så kan man gå dit via den, testade att göra en vanlig genväg i linux, men det funkade inte.. tackam för svar!

Du kan använda dig av hårda länkar för det. Läs manualen för mount om bind för hur man gör det.

Permalänk
Medlem

Re: Re: proftpd genväg?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dcg
Du kan använda dig av hårda länkar för det. Läs manualen för mount om bind för hur man gör det.

Var finns det manualer för det då?

Visa signatur

| AMD Ryzen 1700 @ 3950Mhz | Corsair Vengeance 32GB 3200mhz | Asus ROG Crosshair IV Hero | Asus GTX 1080 Strix | Samsung 960 Evo 250GB | Corsair H115i Extreme | Corsair RM1000X |

Permalänk
Medlem

"man programnamn"

men den informationen är oftast helt överdriven och i fackspråk så..

symlink:
ln -s /mapp1/fil /mapp2/genväg

bind: (mapp2 måste finnas, men va tom)
mount --bind /mapp1 /mapp2

Permalänk
Medlem

man "vad du vill" är ju det bästa som FINNS! undrar man något om ett program så finns med största sannolikhet allt där

Permalänk
Medlem

Tack för allt men löste det på egen hand..

Visa signatur

| AMD Ryzen 1700 @ 3950Mhz | Corsair Vengeance 32GB 3200mhz | Asus ROG Crosshair IV Hero | Asus GTX 1080 Strix | Samsung 960 Evo 250GB | Corsair H115i Extreme | Corsair RM1000X |