Tillverkare av MP3-spelare i konkurs

Permalänk
Medlem

För en gångs skull var det hög nivå i tråden

Permalänk
Medlem

Men vad leder det till för de som finns kvar?
Apple pressar priserna och de andra tvingas hänga på

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressesant att se hur kommentarerna hade varit om det hade handlat om Microsoft istället för Apple.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Du tycker inte redan nu att iAudio,iRiver är dyra? För spelare motsvarande t.ex. Ipod Nano så måste man betala mycket mer, och mervärdet blir? En dålig radio, en i vissas ögon snyggare design.

Det är ju inte Samsungs fel att de mindre bolagen går i konkurs, det beror väl mer på att de inte kan konkurrera med samma förutsättningar som de större, pga att de är små och har därför högre priser.

Håller med dig helt. Märket spelar ingen roll, funktioner/pris är viktigare. Om jag vill ha en "billig" flashminnesspelare, med kapacitet på minst 4GB så finns det inte så många att välja på? Har bara sett Nanon billigare än 2500:-

Deras spelare är i dagsläget inte allt för dyra, då det är fler faktorer än endast minnesmängd som spelar in. Men, Apple har faktiskt fått ett rabatt på runda 50% av Samsung.

Problemet är att ingen annan får den rabatten. Iaf iAudio, iRiver osv även dom fick lika fina priser hade dom kunnat konkurrera utan problem. Det sura, för oss konsumenter, är att dom inte får det. Och därför står vi bara med ett alternativ; iPod Nano. Du sa det själv, det finns inte så många spelare att välja på...

Jag skulle gärna vilja ha en flash spelare med mycket minne och alla trevliga funktioner samt fin ljudkvalitet. Det finns inte till ett skäligt pris och därför anser jag inte det vara värt det. Närmaste du kommer är en iAdudio U2 för 2500:-... det är ganska blodigt.

iAudio kommer inte sälja särskilt bra nu och förmodligen har de ganska bistra tider framför sig. De kommer få ännu sämre flashpriser då de säljer ännu färre spelare. Dom kommer heller inte ha råd med lika mycket produktuvecking etc.

Resultatet; Färre bra spelare att välja mellan till skyhöga priser.

Ok, att säga att Nano idag är "det enda alternativet" är väl inte helt sant, finns mkt bra alternativ bland 1gig spelare fortfarande, men hur länge?

Nu har bara en jävla massa kinesiska bolag rensats som ingen bryr sig om, men hur länge dröjer det innan tillverkare med åtskilliga testvinnare som iRiver, i-Bead, iAudio, MobiBlu etc också börjar försvinna?

Då står vi där; Endast storbolag. Jobbiga format och kopieringskydd man tvingas till (Atrac ngn?), mjukvaror vi itne vill ha (SonicStage?) osv.

Och när deras position står ohotad är snart kartellbildningen ett faktum.

Att "Apple pressar priserna och andra tvingas hänga på" är fel. Apple har slickat in sig rejält hos Samsung och kapat benen på alla andra. Priserna är redan pressade till max. De flesta kinesiska fabriker tjänar under 1 USD per spelare. Importörer av t ex I-Bead och I-River spelare har pålägg på 50-100kr...

Apple pressar prisarna och tvingar resten i graven är det snarare. Och det vore väl ok, om det nu inte vore för att jag vill ha mer att välja mellan än iPod nano...

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ehu..? men Sony är väll hyfsat ensamma om att tillverka sina rör själva. tror iaf inte Sony och JVC (Phillips rör?) har samma delar i större utsträckning.

Joo, det är de.
Nu menade jag inte likadana på komponentnivå men samma spec's.

Men poängen var det där att killen förväntat sig nått i stil med att jag skulle falla på knä och börja be bara för att det stod sony på den. Men när jag sen sa att det var precis därför jag _inte_ ville ha den, så verkade jag helt plötsligt inte vara normal längre. Det sammanfattar ungefär vad marknaderna verkar tycka om europa i min åsikt. En smått efterbliven liten del av världen där man äter allt man matas så det finns ingen mening med att mata dem med några större mängder saker... Resultatet är ju att vi sitter fast här med bara större märken och knappt en enda försäljare som tar in annat. Bara titta lite på PSP. Först skall vi sitta här o vänta på skräpet, sen så börjar Sony jaga importörer... av vilken anledning? Skada lanseringen? Jag tycker mer hela tjafset med att hålla på och fördröja saker i europa skadar mer än eventuell imoprt. Jag vet att min _enda_ anledning till att inte köpa en PSP i Europa var att jag ogillar detta fjantande med senare lanseringar här.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Något vi kan vara ganska säkra på är nog att Sony har tillräckligt med koll och marknadsundersökningar bakom sig för att veta iaf det lönar sig att lansera i Europa samtidigt eller inte ;). Skulle det skada skulle dom göra annorlunda.

sen innebär det ganska stora risker att slänga ut en produkt över hela världen direkt, säkrare att test-köra lite i Japan innan ;).

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
Något vi kan vara ganska säkra på är nog att Sony har tillräckligt med koll och marknadsundersökningar bakom sig för att veta iaf det lönar sig att lansera i Europa samtidigt eller inte ;). Skulle det skada skulle dom göra annorlunda.

sen innebär det ganska stora risker att slänga ut en produkt över hela världen direkt, säkrare att test-köra lite i Japan innan ;).

joo, ur en "test" synpunkt är det ju förståeligt...
men det känns ändp illa att bli behandlad som nått efterblivet småland istället för att tas på allvar...
det måste du nog hålla med om tror jag.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
Deras spelare är i dagsläget inte allt för dyra, då det är fler faktorer än endast minnesmängd som spelar in. Men, Apple har faktiskt fått ett rabatt på runda 50% av Samsung.

Problemet är att ingen annan får den rabatten. Iaf iAudio, iRiver osv även dom fick lika fina priser hade dom kunnat konkurrera utan problem. Det sura, för oss konsumenter, är att dom inte får det. Och därför står vi bara med ett alternativ; iPod Nano. Du sa det själv, det finns inte så många spelare att välja på...

Jag skulle gärna vilja ha en flash spelare med mycket minne och alla trevliga funktioner samt fin ljudkvalitet. Det finns inte till ett skäligt pris och därför anser jag inte det vara värt det. Närmaste du kommer är en iAdudio U2 för 2500:-... det är ganska blodigt.

iAudio kommer inte sälja särskilt bra nu och förmodligen har de ganska bistra tider framför sig. De kommer få ännu sämre flashpriser då de säljer ännu färre spelare. Dom kommer heller inte ha råd med lika mycket produktuvecking etc.

Resultatet; Färre bra spelare att välja mellan till skyhöga priser.

Ok, att säga att Nano idag är "det enda alternativet" är väl inte helt sant, finns mkt bra alternativ bland 1gig spelare fortfarande, men hur länge?

Nu har bara en jävla massa kinesiska bolag rensats som ingen bryr sig om, men hur länge dröjer det innan tillverkare med åtskilliga testvinnare som iRiver, i-Bead, iAudio, MobiBlu etc också börjar försvinna?

Då står vi där; Endast storbolag. Jobbiga format och kopieringskydd man tvingas till (Atrac ngn?), mjukvaror vi itne vill ha (SonicStage?) osv.

Och när deras position står ohotad är snart kartellbildningen ett faktum.

Att "Apple pressar priserna och andra tvingas hänga på" är fel. Apple har slickat in sig rejält hos Samsung och kapat benen på alla andra. Priserna är redan pressade till max. De flesta kinesiska fabriker tjänar under 1 USD per spelare. Importörer av t ex I-Bead och I-River spelare har pålägg på 50-100kr...

Apple pressar prisarna och tvingar resten i graven är det snarare. Och det vore väl ok, om det nu inte vore för att jag vill ha mer att välja mellan än iPod nano...

Vad jag vill mena är att köper man mer så får man rabatter, inget fel med det. Det är så marknadsekonomi fungerar, sen att de mindre och i vissa fall bättre företag går under är något man får leva med, för vi lever ju i marknadsekonomi.

1Gb-spelare är iaf enligt mig för små för att rymma någon större mängd låtar (Pendlar och lyssnar väl på 2-3h musik om dagen och då vill jag inte sitta och byta varje vecka, därför
passar en större spelare mig bättre)

Apple har väl inte slickat sig in hos Samsung, Apple är väl deras största kund och därmed får man större rabbater än de andra, inget konstigt i det. Sen är det väl inte direkt Apples fel att de övriga inte kan konkurrera med bättre produkter och därmed få större marknad.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF