Permalänk
Medlem

Två fråga om Mandrake (KDE)

Ligger det genvägar till program i KDE-menyn?
Beakta följande: Om jag öppnar KDE-menyn (den med en stjärna på alltså likt startmenyn i Windows) och navigerar mig fram till ett program och drag n' drop till skrivbordet, då dyker en meny upp. Den säger Move, Copy eller Link here. Om jag väljer Link here så får jag en ikon på skrivbordet med en svart liten pil på, erfarenheten från Windows säger mig att det är en genväg. Väljer jag där emot copy here så får jag ingen sådan pil på. Om det nu är genvägar i KDE-menyn och jag kopierar en sådan till skrivbordet så bör det väl rimligtvis vara just en kopia av en genväg?

Fråga två: Hur i hela fridens namn lägger jag till program och menyer i KDE-menyn? Det finns ett logiskt alternativ i Mandrake Control Center som heter Mandrakelinux menu editor. Där får jag frågan om jag vill ändra System menu eller Root menu, vad är skillnaden? Varför får jag inte det valet om jag högerklickar på KDE-menyn och väljer Menu Editor?

Så själva problemet då, jag lägger till mappar och program, trycker på Save men inte ett skit händer med KDE-menyn. Jag har provat att välja både root- och system-meny.

Om jag enbart lägger till en mapp så ska den synas va - även om det inte ligger något program i den alltså? Lägger till en mapp och trycker på Save, inget händer ändå.

Lägger till ett program genom att välja Add Application, får då upp en ruta, ger mitt program en titel i fältet title och i fältet command skriver jag locate xclock. Inget xclock läggs till i KDE-menyn.

Vad gör jag för fel?

Inga hänvisningar till konsollen! Jag ska göra detta i KDE!

Permalänk
Medlem

1:
Jag kör på copy - att köra en hänvisning till en hänvisning känns lite avtändande till mig (länka till en länk).

2:
Nu vet inte jag hur mandriva sköter sina KDE-menyinställningar, men jag använder Inställningar -> Menyeditor, och Det Bara Fungerar Här.
Men du sa att du får välja mellan Root Menu och System menu - vilken användare är du inloggad som? Inte root, hoppas jag

En mapp syns inte förrens den har en genväg i sig

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Men om man väljer copy så blir det ju ingen "genväg-ikon" (alltså en ikon med en svart liten pil på). Är det då genvägar i KDE-menyn? Förstår du min fråga rätt?

Hm, angående det andra, kanske jag som inte lyckas lägga ett program i mappen.

Permalänk
Medlem

Om du kopierar länken kopierar du länken, du länkar inte till länken.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Alltså ... Om jag gör en länk till ett program på skrivbordet så får ikonen som länkar till programmet en svart liten pil på sig. Är du med på det?

Om jag kopierar en fil från KDE-menyn och lägger på skrivbordet så får inte ikonen en sådan svart pil. Därför är det inte genvägar i menyn! Eller? Hade det vart genvägar i KDE-menyn så hade kopian fått en svart pil på sig!

Ska jag behöva göra skärmdumpar?

Permalänk
Medlem

Posterna i KDE menyn är s.k. .desktop filer. De är inte direkta genvägar till program.
De filerna ser ungefär ut så här:

[Desktop Entry] Version=1.0 Encoding=UTF-8 Name=Xfce 4 Iconbox Settings Comment=Iconbox Settings Exec=xfce-setting-show iconbox Icon=xfce4-iconbox Terminal=false Type=Application Categories=X-XFCE;Settings;DesktopSettings; OnlyShowIn=XFCE; GenericName=Iconbox Settings

Så när du kopierar så kopierar du .desktop filen till skrivbordet, inte någon genväg.
Och när du väljer genväg så skapas en länk till .desktop filen.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem