100 gigabit per sekund

Permalänk
Melding Plague

100 gigabit per sekund

<font style="font-size: 10pt"><b>100 gigabit per sekund</b></font> <small class="small">lördag 1 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Bell Labs har lyckats överföra data i över 100 gigabit per sekund i ett fibernätverk. Detta kan jämföras med exempelvis Sunet som har 10 gigabit-linjer mellan Sveriges högskoleorter och 2,5 gigabit lokalt i städerna. Förhoppningsvis dyker det upp nätverkshårdvara som klarar av dessa hastigheter i praktiken.
<br />
<br /><i>"This work is a major first. We have broken through the ceiling in transmission rates and described two techniques that could help implement 100G Ethernet over optical systems. With more and more enterprises moving to 10Gb/s transmission, carriers are looking to implement 100Gb/s Ethernet in the Metro Area Network (MAN) as a way to efficiently multiplex and transmit high amounts of data in its native Ethernet format."</i>
<br />
<br />Läs mer på <a href="http://www.theengineer.co.uk/Articles/292264/Optical breakthrough.htm" target="_blank">The Engineer Online</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nice

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

haha, helt sjukt, det ska krävas mycket för att man ska kunna skylla på sitt internet på överhuvudtaget på nått sätt med den linan.

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk

Totalt... onödigt för oss privatpersoner. Däremot mer intressant för forskare som skickar flera TB data om dagen (enligt någon artikel om "varför internet inte längre räcker till")

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Längtar till 1Tb uppkopplingar... till privatpersoner

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Totalt... onödigt för oss privatpersoner. Däremot mer intressant för forskare som skickar flera TB data om dagen (enligt någon artikel om "varför internet inte längre räcker till")

nejdå, högre hastighet=bättre.. då kan flera ha höghastighetsinternet. 100mbit+ till alla!

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem

OMG! 100Gb/s?!

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Hepp, antar att ett antal _olagliga_ verksamheter kommer försöka få tag på sånna linor nu.

Permalänk

en sak för företag och på DH.. troligen kommer det enbart finnas till störe företag o polisen mm.. men sj sitter jag på en 05 lina så en 100G lina är ju inte fel.. sen så är inte en 100mb häller så fel.. tycker man ska dela skolans lina hehe

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

bra att dom hittar snabbare, ju snabbare allt blir ju mer folk kan ha dom som är snabba nu, tex 100mbit.

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Avstängd

min disk skulle bli full på24s....
antipiratbyron skulle nog bli sura om alla hede så snabbt intenet:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
min disk skulle bli full på24s....
antipiratbyron skulle nog bli sura om alla hede så snabbt intenet:)

Risken blir ju större att man åker fast för fortkörning.

Permalänk
Avstängd

en vanlig hårddisk skulle ju inte hinnas fyllas på 24s kom jag på.
modemet skulle nog inte heller klare den trafiken.

Permalänk
Medlem

gabriel15: tror du räknar lite fel om du inte har 2400gb hårddisk

24s•100gb=2400gb

Permalänk

Sen tar du det delat på 8 så får du ut att det blir en 300 gigabyte hårddisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomName
Sen tar du det delat på 8 så får du ut att det blir en 300 gigabyte hårddisk.

Snacka om att Hårddisk branchen skulle jubla.

Hehe fick mig ett gott skratt när jag såg din sign. Den va bra

Permalänk
Medlem

Det som behövs är ju inte snabbare överföring utan ett anant sätt att föra över saker på.

Dagens teknik är grymt föråldrad och med ny pakethantering, eller vad det nu heter, skulle dagens överföringshastigheter vara fullt tillräckliga.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

mm man skulel kunna förbättra TCP/IP / Utveckla helt nytt system.. tror man kunde få iaf 10 gånger snabbare prestanda då..

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Avstängd

Känns som att Sunet är världsledande med andra ord?

Permalänk
Medlem

Tja, de har ju varit med och få en plats i guinnes rekordbok då man skickade en hel massa data mellan luleå och nåt universitet i usa.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Men hårddiskarna då? När fan ska vi få snabbare hårddiskar?!

Visst snabbt internet kommer att behövas, men inte för fildelning (olaglig). HdTV och IP-telefoni +diverse andra lagliga fildelningstjänster (läs hyrfilm eller liknande) verkar vara framtidens grej.

Sunet håller på att se över sin roll som ISP, de har mätt vad deras lina används till osv. <-- Intressant, en epok på nedgång?
Sunet har ju haft 10/100Mbit hur länge som helst nu.

Ja, jag spekulerar en hel del.

Permalänk

undra vilka filer de testade med.. hela microsoft eller? kan knappast tänka mig något program som tar 100gb o sen hur de mäter fram det förstår jag knappast häller för ... både nätkortetn modemen och hårddiskarna blir flaskhalsarna i systemet

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
undra vilka filer de testade med.. hela microsoft eller? kan knappast tänka mig något program som tar 100gb o sen hur de mäter fram det förstår jag knappast häller för ... både nätkortetn modemen och hårddiskarna blir flaskhalsarna i systemet

Ja dom använde 2 stycken fujutsi/siemens datorer med inbyggt nätverkskort när dom skickade fattar du väl.
Eller så kanske dom hade två superdatorer med nätverksanslutning du inte köper på www.datorbutiken.com direkt.

Permalänk
Medlem

Det finns ju 1 Gbit för "hemmanätverk". Jag kör ju med det hemma. Teoretisk hastighet för det är ju 125 Mbyte/s.
Det är ca. dubbelt vad dagens hårddiskar för "hemmadatorer" klarar i praktiken. Mina S-ATA diskar klarar ca. 60 - 70 Mbyte/s.
Så det gäller att ha lite RAID:ade diskar om man ska köra i de övre hastigheterna som Gbit nätverket klarar.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
undra vilka filer de testade med.. hela microsoft eller? kan knappast tänka mig något program som tar 100gb o sen hur de mäter fram det förstår jag knappast häller för ... både nätkortetn modemen och hårddiskarna blir flaskhalsarna i systemet

Jag tror nog mer på påhittade filer. En mp3-fil kan man ju alltid dubblera några tusen gånger etc... (Nu absolut inte sagt att dom skickar mp3-filer direkt ^^).

Hur som helst, idag finns det ingen möjlighet för dagens hårddiskar att hinna ikapp. Vilken är maxhastigheten på dagens vanliga S-ATA 7200RPM-diskar, räknat i Megabyte/s?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

heller med e ... bara lite hjälp från dyslexsin. :]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
undra vilka filer de testade med.. hela microsoft eller? kan knappast tänka mig något program som tar 100gb o sen hur de mäter fram det förstår jag knappast häller för ... både nätkortetn modemen och hårddiskarna blir flaskhalsarna i systemet

Heh, dom använder ingen "vanlig" hårdvara. Det finns speciella apparater som bara skickar ettor och nollor så fort som möjligt, så är det en annan grunka på andra änden som tar emot och räknar ut hur fort det går.
Det skulle annars vara rätt så jobbigt å maxa en 100Gbit lina

/FL3JM

Permalänk
Medlem

utvecklingen går framåt

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Avstängd

Hmm ... de flesta här verkar inte ha ett intellekt större än en snigel...

Alltid trevligt med mer kapacitet i ethernet backbones iaf...
KTH har ju haft några projekt där de jobbat med lasrar som skall kunna tillämpas vid tex 100Gbit Ethernet.

http://www.kth.se/aktuellt/press/pressmeddelanden/2003/modula...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickeZ
mm man skulel kunna förbättra TCP/IP / Utveckla helt nytt system.. tror man kunde få iaf 10 gånger snabbare prestanda då..

Ursäkta OT. Men på tal om detta; Finns det något, i dagsläget, bättre nätverksprotokoll än TCP, som skulle kunna fungera som ersättare till det?
UDP förlorar ju pga att det saknar felkorrigering.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD