Information om AOpens Mac Mini-klon

Permalänk
Melding Plague

Information om AOpens Mac Mini-klon

<font style="font-size: 10pt"><b>Information om AOpens Mac Mini-klon</b></font> <small class="small">lördag 1 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Vi har <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=466113">tidigare</a> rapporterat om AOpens dator som ser ut som Mac Mini. Sidan <a href="http://www.legitreviews.com/article.php?aid=249" target="_blank">Legit Reviews</a> har fått tag på mer information om den här datorn. Datorn kommer att säljas med en Celeron M 1,3 Ghz, 256 MB DDR II och en 40 GB-hårddisk. Datorn kommer även eventuellt säljas som ett komplett system med TFT-skärm, mus och tangentbord.
<br />
<br /><i>Sadly they will not offer a barebone version or just the chassis all by itself. They will be sold as complete systems only. Estimated prices are: Linux based ($399/unit) or Windows based ($499/unit). That is a very low price point considering that the Mac Mini starts around $499 and comes without a monitor and keyboard! Looks like AOpen pulled off one heck of a mini PC just before the holiday shopping season.</i>
<br />
<br />Detta låter lite för bra för att vara sant. Mer information när datorn lanseras.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ser ju riktigt nice ut

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Hedersmedlem

Bra att erbjuda en version med linux så man slipper få windows tryckt ner i halsen på sig och betala för ett os man kanske inte vill ha.

För övrigt så låter 2800 jävligt billigt för en dator komplett med skärm, tangentbord osv...jävligt nice om dom har en skärm i samma design

Permalänk
Medlem

Om priset blir en 3000:- kommer jag köpa en att ha som webbserver.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Själva tycker jag att den är snyggare än Mac Mini

Permalänk
Hedersmedlem

Förvirrande artikel. Vad jag förstår får man inte skärm eller tagentbord för $499, hur är den då billigare "That is a very low price point considering that the Mac Mini starts around $499 and comes without a monitor and keyboard"? Den är ju dessutom slöare. Undrar fö vilket grafikkort de använder, men gissar vilt på någon Intel Extreme Graphic historia.

Mac Mini kostar från 5200kr i Sverige, och $499 i USA. Så multiplicera priserna med 10 brukar vara rätt "lagom" för att få amerikanska priser i kronor, rent generellt. För 4000kr får man ju annars en rätt okej PC burk, men givetvis inte lika liten och smidig.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Priset kommer nog hamna på minst 3500, men fortfarande ett väldigt bra pris.

Edit: Bara att hoppas att apple kontrar :).

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nixus
Edit: Bara att hoppas att apple kontrar :).

Kontrar? De har ju redan en överlägsen produkt?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Kontrar? De har ju redan en överlägsen produkt?

Priset är fortfarande lite för högt för mig.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk

Tråkigt med 256 ram, men annars verkar den ju trevlig.

Permalänk
Medlem

Snart är ju nya mac mini här.
9200 64MB VRAM
512MB RAM
1,5GHz G4

Prestandan i mac mini kommer ju vara rejälare än denna Aopen-maskin.
Och hur många gånger har man inte fått höra utav pecefolk att det är får dålig prestanda i mac mini.

Permalänk
Medlem

Synd att den inte kommer att orka köra HDTV och passa som HTPC.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

För klen.

Ja för att ha som en stationer dator så är priset högt tycker jag. Skall man ta med sig den på Lan eller nåt så är den för slö.
Skulle eventuellt passa hemma om man är ute efter design och inte prestanda. Som en liten surfdatorn är den perfekt men glöm allt annat.
Sen om man bygger själv så kan man faktiskt bygga en Barebone för lika mycket pengar men med beydligt bättre prestanda.
^Återstår att se om det blir stor försäljning på den lilla rackaren. Tror att i första hand är det USA och sen Asien som dom riktar in sig på.

Permalänk

Slänger ju utan tvekan till lite pengar och skaffar en Mini istället. Bättre specifikationer OCH Apple

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

Tror denna kommer bli perfekt på dessa "inne-surf-caféer" som har börjat pluppa upp. Liten, snygg och windows (tyvärr)
Personligen så skulle ja hellre välja en mac mini (apple fanboy)

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag apple, men konkurrens i segmentet skadar inte. Sen har jag väldigt svårt att tro att Celeron M 1.3 kan vara hopplöst efter G4 1.5, skulle inte förvåna mig om den är mestadels snabbare för den delen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

Klart den presterar sämre än macen...men om man för 100 dollar mindre får en dator som ser likadan ut och där det dessutom ingår skärm och tanentbord+mus så kan jag inte förstå hur ni inte kan se det som prisvärt

Permalänk
Medlem

MacOSX á x86 på den där så känns det ju nästan som mac xD

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

men vad för Linux är det?

synd att de inte designade skärmen mer också, men resten ser ju mycket stiligt ut.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Kontrar? De har ju redan en överlägsen produkt?

Överlägsen? Hurdå?
Det är ju bara spekulationer att den inte skulle ha bra grafikkort ju. Så det kan du inte yttra dig om.
Och angående processorn så är Intels M serie mycket fin. Och med tanke på att Opteron Utklassar G5. Och Pentium M är jämnsnabb med A64 som är jämnsnabb med Opteron. Så Borde den där rackaren ändå vara en hel del snabbare än G4 eller hur?

Sen har väl apple inte TV-ut på sin va? Nä det får man köpa till på en USB-enhet. Inte överdrivet överlägset om du frågar mig.

EDIT: Såg just att Aopens lilla fuling bara hade 256Mb ram. Det är den sämmre på det erkänner jag. Men i övrigt ser den väldigt fin ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Sen har väl apple inte TV-ut på sin va? Nä det får man köpa till på en USB-enhet. Inte överdrivet överlägset om du frågar mig.

nä, en sån här: http://images.apple.com/se/macmini/images/indexdviadapter2005...

men det är ändå lite beigt eftersom man inte kan använda TV och skärm samtidigt då.. =/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

256mb ram? Den duger knappt för att surfa med alltså...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
256mb ram? Den duger knappt för att surfa med alltså...

128mb räcker för att surfa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
128mb räcker för att surfa.

Asså....ramminnet är väl egentligen det minst intressanta i sammanganget för det är ju enklast att uppgradera, viktigare är det med vilken processor/grafikkort den har så jag förstår inte varför alla hakar upp sig på just det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Snart är ju nya mac mini här.
9200 64MB VRAM
512MB RAM
1,5GHz G4

Prestandan i mac mini kommer ju vara rejälare än denna Aopen-maskin.
Och hur många gånger har man inte fått höra utav pecefolk att det är får dålig prestanda i mac mini.

Jag har en Ibook med ungefär samma specifikationer som en mini och det är bara en surfdator.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Jag har en Ibook med ungefär samma specifikationer som en mini och det är bara en surfdator.

Förutom att minin har snabbare systembuss och snabbare processor och snabbare minnen och mer VRAM...

Men det är sant, alla dessa små datorer är bara surfdatorer. De kan ju inte konkurrera på större nivåer med laptopdiskar och low voltage CPUer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
128mb räcker för att surfa.

Tänk på att du kanske ska ha antivirus och firewall på det + att windows (om man inte kör linux då) drar sin del. Av de där 128 mb kanske du har 70 mb ledigt. Firefox drar runt 30 mb ram, så det lämnar 40 mb. Sen tar winamp runt 4 mb och MSN tar kanske 10-15. Detta Räcker absolut inte enligt mig.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Tänk på att du kanske ska ha antivirus och firewall på det + att windows (om man inte kör linux då) drar sin del. Av de där 128 mb kanske du har 70 mb ledigt. Firefox drar runt 30 mb ram, så det lämnar 40 mb. Sen tar winamp runt 4 mb och MSN tar kanske 10-15. Detta Räcker absolut inte enligt mig.

Finns alternativ till demästa som ofta kräver mindre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Överlägsen? Hurdå?
Det är ju bara spekulationer att den inte skulle ha bra grafikkort ju. Så det kan du inte yttra dig om.
Och angående processorn så är Intels M serie mycket fin. Och med tanke på att Opteron Utklassar G5. Och Pentium M är jämnsnabb med A64 som är jämnsnabb med Opteron. Så Borde den där rackaren ändå vara en hel del snabbare än G4 eller hur?

Det sitter en Celeron M i AOpen burken. Det är budget P-M.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Det sitter en Celeron M i AOpen burken. Det är budget P-M.

Celeron M är väll samma processor som vanliga Pentium M bara att den inte har funktionen att klocka ner sig själv när den inte används för att spara energi och värmeutveckling...vilket blir ganska ointressant när man använder den som stationär så det spelar inte så stor roll att det är en celeron