Permalänk
Medlem

Uppdatera Debian,hur??

Installerade Debian via nätverket/ftp men det komm inte med nån fönsterhanterare typ gnome.Nu undrar jag hur man i Debian laddar ner alla tillgänliga paket så hela system uppdateras. Vet att det är nåt apt-get hos Debian

Permalänk
Medlem

apt-get update
apt-get install gnome

dvs
uppdatera paketlistorna
ladda ner och installera gnome

Permalänk
Medlem

Det är jätte konstigt,har inget nätverk nu på laptopen alls.Testade 3st nätverkskort men det fungerar inte. Funkade hur bra som helst under installationen. Kan man manuellt på nåt sätt kicka igång nätverkskortet?

Permalänk
Medlem

prova
ifconfig eth0 up

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seabazz
prova
ifconfig eth0 up

Testade det men det fungerar inte

Permalänk
Medlem

det beror ju på vilket nätverkskort som du använder eth0 eth1 eth2........ sen om du har dhcp igång så att nätverkskortet får IP och defaultgw

finns ett kommando som hjälpt mig mycket.

man ifconfig

Permalänk
Medlem

ifconfig -a

Se om något nätverkskort har hittats (ethX, där X är 0 och uppåt), och om du har något eth-gränsnitt, pröva att kör dhclient "gränsnittet".

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha!! NU fungerar nätet i alla fall.

monotux: dhclient eth0 var det

EDIT Laddar ner just nu GNOME,undrar sen när det är klart om jag måste confa något eller är det bara att starta om datorn?

Permalänk
Medlem

Hm, du behöver inte starta om datorn... Kör apt-get install gdm och /etc/init.d/gdm restart.
Min tanke är att man enbart behöver starta om en Linuxdator om man byter kernel eller har någon krånglande modul man vill ta bort.

Som svar på din första fråga uppdaterar man alla paket genom:
apt-get update
apt-get upgrade (kan strula med deps om man inte kör stable)

För att uppdatera ett visst paket kör man helt enkelt:
apt-get install <paketnamn>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
[BFör att uppdatera ett visst paket kör man helt enkelt:
apt-get install <paketnamn> [/B]

Jo men kom bara ihåg att man INTE ska skriva 'apt-get install gnome-1.0.14-x86' osv, utan bara nammnet på pogrammet. När man presic fått igång debian så skreb jag så där, och jag fattade inte vad som var fel

Lycka till, trådskaparen!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geting
Tack ska ni ha!! NU fungerar nätet i alla fall.

monotux: dhclient eth0 var det

EDIT Laddar ner just nu GNOME,undrar sen när det är klart om jag måste confa något eller är det bara att starta om datorn?

Starta om datorn?
Om man installera något stort och nytt i linux får man på sin höjd logga ut en gång (okej, bortsett från byte av kärna)

Du måste dock konfigurera X. Det kan vara lite knepigt första gången, men det finns massor av guider där ute.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

en lite offtopic fråga, har funderat på att köra in debian, men vet inte om man behöver båda dvderna (http://cdimage.debian.org/debian-cd/3.1_r0a/i386/iso-dvd/) eller om man bara behöver den ena. Tycker det verkar lite mycket med 2 dvd's för en linux diss

Permalänk
Medlem

det finnns säkert en 'minimal install'.
sedan får du tanka hem de paket du tycker dig behöva från internet när du lägger till de paketen.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timerx
en lite offtopic fråga, har funderat på att köra in debian, men vet inte om man behöver båda dvderna (http://cdimage.debian.org/debian-cd/3.1_r0a/i386/iso-dvd/) eller om man bara behöver den ena. Tycker det verkar lite mycket med 2 dvd's för en linux diss

Om du har tillgång till internet på linuxburken räcker det med netinst-imagen
http://cdimage.debian.org/pub/cdimage-testing/sarge_d-i/i386/...

Här finns en bleeding edge-image
http://cdimage.debian.org/pub/cdimage-testing/daily/i386/curr...

Permalänk
Medlem

Tar du ens _en_ dvd har du vansinnigt mycket program att välja bland utan att behöva ladda ner något. Men personligen rekommenderar jag att bara köra netinstall-ison och dra ner allt man behöver från nätet - kanske lite segt om man har 0,5Mbit dock... Men som riktlinje på hur mycket man behöver tanka - på min workstation har jag använt 2,1GB diskutrymme för Debian med OpenOffice, Gimp och Gnome (samt en massa användbara småprogram).

Permalänk
Medlem

Får upp följande ERROR efter att jag testat med /etc/init.d/gdm restart

Xserver not found:/usr/X11R6/bin/X :0 -audit 0 -auth
/var/lib/gdm/ :0.Xauth -nolisten tcp vt7

Testar med att installera x-window-system med apt-get install x-window-system vet ej faktiskt om jag är på rätt eller fel spår nu men...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Tar du ens _en_ dvd har du vansinnigt mycket program att välja bland utan att behöva ladda ner något. Men personligen rekommenderar jag att bara köra netinstall-ison och dra ner allt man behöver från nätet - kanske lite segt om man har 0,5Mbit dock... Men som riktlinje på hur mycket man behöver tanka - på min workstation har jag använt 2,1GB diskutrymme för Debian med OpenOffice, Gimp och Gnome (samt en massa användbara småprogram).

ok, får jag kanske ta och satsa på den ist då. Kör inte så mycket. Använder fluxbox som WM.
Kanske är lite bortskämd som använder Slackware, får ju allt man behöver med typ

Permalänk
Medlem

geting: Du måste nog dra in xserver-xorg paketen också, jag vet inte alla paket som behövs, men X-servern behövs definitivt. För jag vill minnas att gnome inte installerade alla paket som behövdes (däribland xservern) när jag själv skulle göra samma sak.

Får nog installera gnome-common med tror jag.

Har inte stenkoll direkt, men tror det är ett steg i rätt riktning

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CC01
Om du har tillgång till internet på linuxburken räcker det med netinst-imagen
http://cdimage.debian.org/pub/cdimage-testing/sarge_d-i/i386/...

Här finns en bleeding edge-image
http://cdimage.debian.org/pub/cdimage-testing/daily/i386/curr...

Hur bra funkar bleeding edge cdn?. Är den mycket instabil eller funkar det bra?. För jag ska sätta igång en spel server snart men debian sarge har inte söd för mitt nätverks kort under installationen. Funderar på att installera Cent-Os4 eller något liknade i stället.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Hur bra funkar bleeding edge cdn?. Är den mycket instabil eller funkar det bra?. För jag ska sätta igång en spel server snart men debian sarge har inte söd för mitt nätverks kort under installationen. Funderar på att installera Cent-Os4 eller något liknade i stället.

Tja, jag använde mig av bleeding edge-imagen för någon månad sedan och den fungerade finfint, men det garanterar ju inte att den är lika stabil nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CC01
Tja, jag använde mig av bleeding edge-imagen för någon månad sedan och den fungerade finfint, men det garanterar ju inte att den är lika stabil nu.

Villken kärna använder bleeding edge cdn?

Visa signatur

8D