ATI:s nya grafikkort kostar

Permalänk
Medlem

"men vad testerna visar så blir inte ett X1800XT snabbare än ett 7800GTX"

Ge mig gärna länkar till dina tester som du hittat där dom jämför korten detta handlar om.

Självklart så köper iaf jag kortet som har mest "bang for the buck" men eftersom varken tester eller svenskapriser är finns ute så är det väl omöjligt att avgöra?

Men nu när mitt 9800se börjar bli väääldigt gammalt så behöver jag ett nytt grafikkort och klart jag kan vänta en eller två extra veckor för att få se vad X1800-serien presterar, kan mycket väl tänka mig att X1800XL kommer bli ett väldigt prisvärt kort och 7800GT är redan ett väldigt prisvärt kort. Sånt kommer jag köpa om inte ATI kommer med något nice kort som passar mig..

Permalänk
Medlem

Nä det är sant att det inte finns tester på just XT verianten på kortet, men jag baserar ändå mina argument på de tester som finns ute just nu på samma grundkärna.

Jag håller med om att 7800GT är ett bra kort just nu.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Vi får helt enkelt vänta och se.
Enligt mig så förlorar ju alla på om X1800XT är sämre än 7800GTX. I slutändan är det ju ändå vi som bestämmer vilket företag som kommer vinna denna generations g-kortskrig.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk

Förstår inte varför Sweclockers tycker korten är dyra, de ligger i samma prisklass som Nvidias 7800GTX. Visst hade man hoppats på lite prispress då korten blivit försenade men det första lagret säljer man nog ut ändå.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk

nope, dom testaerna som har visats var FAKE:D synd faktiskt, ati är inte värda att slå nvidia längre!*tycker inte jag*

men låt säga att dom gör det, med 600p i 3dmark ?,. köper folk det då ? då får man vara korkad för priset kmr nog skilja J** mycket tror ja mellan dom korten, kan man lika gärna klocka gtx kortet fett och komma över det för mindre pengar, eller så väntar man på 580 serien. eller nvidias g80.

mest LOL, hahaha detta vill ja se sen

ATI claimed that its R520, Radeon X1800XT solution will end up significantly faster than NVIDIA GeForce 7800 GTX. A document seen by the INQUIRER claims that ATI will beat GeForce 7800GTX by as much as 90% in the Fear Demo, almost 40% faster in Battlefield 2, 25% in Far Cry, less than 20% in Splinter Cell and the Painkiller extension.

90% my ass, med andra ord skulle kortet prestera dubbelt så bra i det spelet, snälla jag lirar det max i alla upplösningar som skärmen klarar 1600*1024 i75 hz, laggar ingen stans. hur ska man då kunna veta att 1800Xt ska prestera 90% bättre ?..

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maestro.64
nope, dom testaerna som har visats var FAKE:D synd faktiskt, ati är inte värda att slå nvidia längre!*tycker inte jag*

men låt säga att dom gör det, med 600p i 3dmark ?,. köper folk det då ? då får man vara korkad för priset kmr nog skilja J** mycket tror ja mellan dom korten, kan man lika gärna klocka gtx kortet fett och komma över det för mindre pengar, eller så väntar man på 580 serien. eller nvidias g80.

mest LOL, hahaha detta vill ja se sen

ATI claimed that its R520, Radeon X1800XT solution will end up significantly faster than NVIDIA GeForce 7800 GTX. A document seen by the INQUIRER claims that ATI will beat GeForce 7800GTX by as much as 90% in the Fear Demo, almost 40% faster in Battlefield 2, 25% in Far Cry, less than 20% in Splinter Cell and the Painkiller extension.

90% my ass, med andra ord skulle kortet prestera dubbelt så bra i det spelet, snälla jag lirar det max i alla upplösningar som skärmen klarar 1600*1024 i75 hz, laggar ingen stans. hur ska man då kunna veta att 1800Xt ska prestera 90% bättre ?..

Att du säger att det inte laggar nånstans kan ju ändå innebära att du har en fps på 25. I spel som tex call of duty krävs en fps på 125 för att man ska kunna hoppa på ett visst sätt (längre och högre) Då krävs alltså mer av grafikkortet. Du hajar principen va?

Något jag är nyfiken på det är hur modellen ser ut fysiskt. Kommer det vara en pizzakartong a´la Geforce eller kommer korten vara av "standardstorlek"? Vill ha begäret kommer nog få mig att vilja köpa detta kort, men då ska det få plats i min shuttle med.

Visa signatur

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47745...
| Shuttle SN25P | AMD Athlon64 Venice 3500+ | 2gb Corsair TWINX 3200 | HIS Radeon X850XT | WD Raptor 74gb | WD Caviar 160Gb | Hyundai L90D+ 19" TFT | Glatt humör |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maestro.64
nope, dom testaerna som har visats var FAKE:D synd faktiskt, ati är inte värda att slå nvidia längre!*tycker inte jag*

men låt säga att dom gör det, med 600p i 3dmark ?,. köper folk det då ? då får man vara korkad för priset kmr nog skilja J** mycket tror ja mellan dom korten, kan man lika gärna klocka gtx kortet fett och komma över det för mindre pengar, eller så väntar man på 580 serien. eller nvidias g80.

mest LOL, hahaha detta vill ja se sen

ATI claimed that its R520, Radeon X1800XT solution will end up significantly faster than NVIDIA GeForce 7800 GTX. A document seen by the INQUIRER claims that ATI will beat GeForce 7800GTX by as much as 90% in the Fear Demo, almost 40% faster in Battlefield 2, 25% in Far Cry, less than 20% in Splinter Cell and the Painkiller extension.

90% my ass, med andra ord skulle kortet prestera dubbelt så bra i det spelet, snälla jag lirar det max i alla upplösningar som skärmen klarar 1600*1024 i75 hz, laggar ingen stans. hur ska man då kunna veta att 1800Xt ska prestera 90% bättre ?..

Att det inte laggar ska du tacka din uppkoppling för.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att 512mb varianten av X1800XT kommer kosta mer än 7800GTX men 256mb versionen kommer ligga ungefär på 7800GTX pris, så tycker jag det verkar på den där listan iaf!
Förmodligen släpper ju nvidia en 512mb version av sitt kort för ett pris däromkring också!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maestro.64
nope, dom testaerna som har visats var FAKE:D synd faktiskt, ati är inte värda att slå nvidia längre!*tycker inte jag*

ATI är inte värda att slå nvidia tycker INTE du?

Jag som trodde du var en Nvidia fanboy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nallz0r
ATI är inte värda att slå nvidia tycker INTE du?

Jag som trodde du var en Nvidia fanboy

Haha, den var bra!

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
5200kr med moms, och ett 7800GTX får man för 4700kr, betyder det att X1800XT kommer vara snabbare än 7800gtx eller har ATI fått storhetsvansinne?

Och är det någon som vet om X1300 kommer ha alla godheterna från storebröderna, som tex. avkodningen för hdtv och sådant? Om det finns så blir ju x1300 ett perfekt kort för htpc, specielt om ATi fixar drivrutiner till Linux.

Enligt vad det är sagt så skall X1300 korten ha någon form av H.264 hårdvaru avkodning, och någon form av HDCP signal genom DVI:n. Så här säger anandtech:

Citat:

ATI's internal roadmap reveals that the RV515 (X1300) is the follow up to RV370, and will come in three main variations with several HyperMemory options and differing core clocks as well. Our previous roadmaps have revealed that RV515 is exclusively a single quad design, with memory interfaces from 32 to 128bits. Even the low end RV515 cards will utilize some form of H.264 decoding and/or HDCP support, making these cards extremely attractive for DVR machines.

Och mer om detta kan du läsa hära: http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2532

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Nvidia kommer säkert lansera 7800GTX 512MB som svar på X1800XT 512MB så priserna kommer säkerligen, precis som vandligt, vara ganska lika för likvärdiga kort.

512 MB i sli

Permalänk
Medlem

ATI sätter ett så högt pris som möjligt för att de vet att det finns idioter som köper till vilket pris som helst. Sen sänker de gradvis när man har skummat av en nivå. Nvidia kör samma metod. Det fungerar för att priskonkurrensen är obefintlig. Det är just nu bara en prestanda/funktionskonkurrens. Det skulle behövas minst 2 aktörer till (S3 och Matrox) för at priskonkurrensen ska fungera.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
michmich: 11/11 2005 är det datum jag hittar för de flesta nya ATi/Sapphire produkter...

hah! på min morsas födelsedag då

ont: hoppas dom nya ATI korten smiskar rumpa!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

jag hade just skickat efter ett x800xl kort för en vecka sen när inte några uppgifte fanns. x1600 för 2000kr....? är det de värsta budgetkorten eller blev jag fetlurad när jag har läst en massa tester om x800 var det bästa för dom pengarna, köpte det för 2650. eller är det bara siffrorna som krångla till det? är det bara x1800 som är nåt att ha?

Visa signatur

sh0ke_m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Är ATI så mentalt handikappade, så lär de gå i konkurs väldigt snart. Och då kommer det bli väldigt dyrt med grafikort i framtiden, och de lär inte bli specielt mycket snabbare heller.

Du kanske bör söka jobb hos ATI?

Du verkar vara grymt begåvad iaf och ett företag du skulle starta skulle säkert fungera perfekt..

Har du nån aning om vad ATI har för omsättning?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
"Pris uppgifter har nyss dykt upp" Grattis... Denna informationen postade jag i forumet för ca 1 vecka sedan.

29:e postade du det, dvs. Torsdag och Björn lade upp det på Söndagen.
Din poäng är? Maila mig gärna vad du anser att nyligen betyder, jag väntar med spänning.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Nä det är sant att det inte finns tester på just XT verianten på kortet, men jag baserar ändå mina argument på de tester som finns ute just nu på samma grundkärna.

Jag håller med om att 7800GT är ett bra kort just nu.

"Samma grundkärna?" Varför erkänner du bara inte att du tagit ditt påstående ur luften?

Det finns ju inga pålitliga prestandatester av vare sig X1300, X1600 eller X1800 ute ännu. Fast det är klart, du vet nog bäst...

Visa signatur

Ingsoc rules.