Permalänk
Inaktiv

Windows Remote Desktop

Jag är inte insatt i om det skulle fungera, om frågan varit uppe förut får ni ursäkta mig.

Skulle det vara möjligt att använda Remote Desktop(eller dylikt) till att ansluta till en windowsburk från en unix-maskin och köra spel? Jag hittade en FAQ på microsoft's hemsida där det framgick att det var möjligt men inte rekommenderat.

Jag räknade lite snabbt på hur mycket informationsflödet skulle bli till min skärm(1280x1024x32bit i 60hz) och fick 314.5728MB/s (kan det verkligen stämma?). Om man kör 24bit istället blir det 235.9296MB/s. 1024x768x24bit i 60hz blir 141.55776. Upplys mig om jag tänker fel här...

Det skulle betyda att man inte kan köra spel med den upplösningen över 1gbit. Någon annan som funderat på samma sak? Finns det något sätt att spela spel via vnc-liknande interface? Det skulle vara lite coolt om det skulle vara möjligt.

Jag antar att det tillkommer begränsningar i hanteringen av nätverkstrafik, tangentbord, mus, etc etc...

Permalänk

Frågat om detta på forumet, alla sa typ NEJ. Jag har aldrig tesat osv, men kanske?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

AGP 4x har bandbredden 1.1GB/sec och ett gigabitnät är 1Gb/s. yttermera så är det ju mer info som sjussas efter AGP-bussen än på den.
Tycker din idé låter väldigt döfödd, men jag är inte så bra på bit/byte och inte så bra på vad som behöver skickas (mer än att det är massa dubbelriktad info som lök på laxen).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Frågat om detta på forumet, alla sa typ NEJ. Jag har aldrig tesat osv, men kanske?

Jag gissade det... Kanske bättre att vänta på att PS3 släpps;)

Permalänk
Medlem

I princip ja men i praktiken nej.

Det beror lite på vad det är för spel, men 3D spel kan du i praktiken glömma.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

mickeus, är det inte bättre att köra VMWARE på din egna burk isf?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Datorn (CPUn) skickar 3d-instruktioner och textures till grafikkortet som renderar dessa mot en framebuffer. Detta vet du säkert men ja säger det ändå.

Om du kör Software rendering i ett spel, så borde du kunna göra detta du tänker.

Permalänk
Medlem

wine eller cedga kan vara några allternativ.
en kompis kör ibland poker via vnc. Går ganska bra men det är några sec förseningar (typ 2 sec).. vet dock inte om hur det skulle vara men spel som är mer resurs krävande.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

har kört spel från en linux dator via ssh, hade 5 fps eller något sådant om jag inte missminner mig, dock var det över en 10 mbits lina. kommer inte ihåg om det var fönster eller helskärm men troligen fönster. så någon lösning med ssh eller liknande kanske kunde funka över en 100mbits eller 1Gbits nätverk.
shoot up spel kan du glöma över vnc, men som sagt långsamma spel som kort spel funkar.
de spelar väll ingen roll om grafiken renderas på grafikkortet eller av processorn, problemet är ju fortfarande överföringen av grafiken till den andra burken.
det blir nog inga större problem med mus och tangent bord, däremot ljud om du vill ha det för det får du forwarda på något annat sätt än med vnc, vet inte om man kan forwarda ljud med ssh.

jag skulle rekommendera dig att försöka dig på att använda cedega eller wine, som dagle kom med som alternativ.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattoys
de spelar väll ingen roll om grafiken renderas på grafikkortet eller av processorn, problemet är ju fortfarande överföringen av grafiken till den andra burken.

Så det spelar ingen roll? Och hur har du då tänkt fånga frames efter att de passerat GPU'n? Pipe'a ut dom och köra dom via en videocapture eller?

W