Thermaltake Golden Orb II testad

Permalänk
Melding Plague

Thermaltake Golden Orb II testad

<font style="font-size: 10pt"><b>Thermaltake Golden Orb II testad</b></font> <small class="small">söndag 2 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm?articleid=731&cid=..." target="_blank">Hot Hardware</a> har recenserat en kylfläns från Thermaltake som passar en rad socklar, bland annat 939, 940, 754 och 775. Den här kylflänsen ska tydligen vara tyst och kyla bra. Det mest intressanta är dock att den är billig i Sverige, priset ligger på ungefär 230 kronor.
<br />
<br /><i>The Golden Orb II proved to be an excellent CPU cooler in our testing scenarios and offered better overall performance than the Vapochill Micro ULN cooler. With the fully loaded testing, the Golden Orb II ranged from 8 to 11C cooler when comparing the stock cooler at the same fan speed and 3-5C cooler than the Vapochill Micro ULN. </i>
<br />
<br />Läs hela testet på <a href="http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm?articleid=731&cid=..." target="_blank">Hot Hardware</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Även om den mest liknar Zalman CNPS7000-serien så får jag ändå flashbacks från de gamla orb-kylarna som lät som getingar på anabola.

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk
Medlem

Copycat varning.. kan företag inte komma på egna designs längre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Copycat varning.. kan företag inte komma på egna designs längre

Kreativitet handlar om att sno en design, förbättra den och lansera den som sin egen.

Permalänk
Medlem

Hehe, kommer ihåg de gamla orbarna, totalvärdelösa. Nu är det ju en Zalmankopia...

Permalänk
Medlem

Jäklans, kolla resultaten, riktigt bra !

Edit: 229:- på komplett.

Permalänk
Medlem

Hmm.. aningen skeptisk till resultaten. Tycker dom borde jämnfört den med en Zalman 7000 eller en 7700.
Vapochill micro verkar ju inte sådär über om man tittar på tester med den.
De tester jag sett med Vapochill micro så får den stryk av en Thermalright XP-90 .
Om då denna orb bara är en gnutta bättre tror jag inte den är något att ha faktiskt.

Personligen tycker jag inte Thermaltake gjort något bra de senaste åren. För min
del så associerar jag Thermaltake med sämre kvalitet.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Hmm den liknar den där referenskylaren som också var en orb.. kom dock inte ihåg va den hette.. Den som dom ursprungligen snodde designen av.
Ah hittade den, ursprunligen utvecklad av HP.
http://www.overclockers.com/articles55/

Permalänk
Medlem

Har två orbar och dom är jättefina..... som ljusstakar...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Har två orbar och dom är jättefina..... som ljusstakar...

Ja det var ju det enda de dög till men den nya orben har större fläkt och större flänsar så den duger nog till att kyla också. Tvivlar dock att den presterar så bra på grund av designen. Den har en stor klump i mitten och flänsen runt är bara "påsatt" på klumpen.

Permalänk
Medlem

Ser smidig och någerlunda snygg ut med bra resultat ;D

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Har två orbar och dom är jättefina..... som ljusstakar...

He he, du med

Permalänk

Golden Orb är ju en gammal legend!

Den var inte alls dålig, även om den inte kunde mäta sig med Alphakylarna som kostade två-tre gånger så mycket. Sen fortsatte i och för sig Thermaltake med fler Orbar när de kanske inte borde ha gjort det, processorutvecklingen sprang ifrån dem. Originalet användes till tidiga "Celeron II" och Pentium III-processorer, designen funkade inte så bra med riktigt strömslukande Athlon Thunderbirds.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Golden Orb är ju en gammal legend!

Den var inte alls dålig, även om den inte kunde mäta sig med Alphakylarna som kostade två-tre gånger så mycket. Sen fortsatte i och för sig Thermaltake med fler Orbar när de kanske inte borde ha gjort det, processorutvecklingen sprang ifrån dem. Originalet användes till tidiga "Celeron II" och Pentium III-processorer, designen funkade inte så bra med riktigt strömslukande Athlon Thunderbirds.

Den var inte alls bra menar du? Gamla Athlon kokade ju nästan med orben och många dödade sina cpus med golden orb:s då man knäckte kanterna på kärnan. Celeron och de tiddiga PIII var ju inte så varma så visst dög denna kylare till dessa cpu:s.

Permalänk
Medlem
Citat:

the fan came to life with a blue LED glow that wasn't overly obnoxious, while giving an extra touch of class to an already impressive looking cooler.

extra touch of class??

Extra touch of crap skulle jag vilja säga... Hatar lysdioder på fläktar.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att samtliga inlägg här faktiskt missat huvudpoängen med denna kylare.

På AMD behöver du inte ta loss moderkortet!!!

Till råga på allt presterar den riktigt bra. Detta är vad jag kallar innovation.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

för feta fenor... tunnare och dom kunde ha fått in fler = större yta att avge värme på...

Visa signatur

Till hemmabion: ASRock 3D Vision 156B + SSD
Stationära: Dell Inspiron 580 MT
Bärbara: Sony Vaio VGN-AR51J
I skrubben: Asus P5AD2 Premium, P4 3.2GHz, 2048MB DDR2, XFX GeForce 7950GT m.m

Permalänk
Medlem

Den kanske klarade att kyla en PIIIa men till priset av en ljudnivå som inte ens då kunde accepteras...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Ägde själv en gång i tiden en Golden orB slot A kylare, helt ok förutom att den susa o lät som en dammsugare.

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Personligen tycker jag inte Thermaltake gjort något bra de senaste åren. För min
del så associerar jag Thermaltake med sämre kvalitet.

Skämtar du? Big typhoon krossar ju kylare som kostar dubbelt så mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Skämtar du? Big typhoon krossar ju kylare som kostar dubbelt så mycket.

Den är ritkigt bra ja. Men TT har ju släppt så mycket skit så man associerar knappast dem med kvalité. Men de har nog anställt några kompetenta ingenjörer nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
extra touch of class??

Extra touch of crap skulle jag vilja säga... Hatar lysdioder på fläktar.

Gahaha kan inte hålla med mer

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem

Typhoon är nog bl a de bästa luftkylarna som finns idag skulle jag tro,varför bara inte utvecka typhoonen så den blir ännu bättre än att släppa ut massa skit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av
Typhoon är nog bl a de bästa luftkylarna som finns idag skulle jag tro,varför bara inte utvecka typhoonen så den blir ännu bättre än att släppa ut massa skit?

En Ultra Big Typhoon med 28 pixelcoolingpipelines och 16 kvadratcentimeter kopparflänsar med en 120 mm delta.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Resultatet med vapochillen var att tempen sjönk 2 grader när processorn överklockades. Det minskar förtroended för testet. Jag är skeptisk till att thermalcrap kan tillverka något bra, och det får mig att misstänka att thermalcrap beställt ett test som ger deras nya kylare bra betyg.

De borde istället jämfört med AMD originalkylare med heatpipes.
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=dcopteroncooli...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hatar folk som associerar till dålig kvalitet när de hör Thermaltake. De kanske inte har varit så kreativ på kylningssidan men däremot deras chassin är riktigt najs tycker jag. Har TT Big Typhoon och TT Armor chassie, är supernöjd med båda. Min favorit chassie tillverkare. Lian-Li må va bra kvalitet men modellerna ser ju så tråkiga ut som man somnar när man kollar på dem. Men alla har olika smak, brukar säga det finns 2 olika typer, de som gillar Lian-Li och de som gillar Thermaltake.

I princip så gillar jag alla TT chassin, Armor, Shark, Tai-Chi, Kandalf, Tsunami Dream, Xavier m.m.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

TT - har många fiffiga och bra förbättringar på tex Coolermaster:s produkter, men Tai-Chi måste vara något de själva har kommit på från grunden. Jag är väldigt possitiv till det, men när man hör ordet TT, så klingar piratkopia med förbättringar i huvet. är jag ensam ?

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

Har två 'riktiga' HP orbs på en Dual CPU HP burk. Låter satan, men såklart, det är ju en server ju. Funderar på att köpa en sån här TT orb.

Om det inte blir som med grafikkortskylaren från TT till mitt Geforce4 TI4200 där plasten smälte runt fläkten : |

Permalänk

skaffa thermalrights kylare så får ni se på prestanda , de kyler faktist grymt bra . mkt bättre än zalmans

Visa signatur