Dela med sig av foton mellan Linux och Windows.

Permalänk
Medlem

Dela med sig av foton mellan Linux och Windows.

Jag behöver lite hjälp här. Jag sitter med alla foton på min windows-burk och behöver dela med mig av dem till min sambo's linux-burk som sitter bakom samma switch. Hur gör jag det på bästa sätt? så att hon kan få del av bilderna och sitta och bläddra bland dem och så utan att behöva tanka över alla bilder. Och så en följdfråga. Vad ska hon använda för program för att browsa bilderna?

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Installera samba på hennes burk, och använd det för att kopiera filer mellan er.

Kör hon KDE?
Isf är det bara att öppna konqueror, och använda smb:// för att komma åt din dator - t.ex.

smb://dindatorsnamn/sökväg/till/bilderna

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
eog

Ska kolla det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av monotux
Installera samba på hennes burk, och använd det för att kopiera filer mellan er.

Kör hon KDE?
Isf är det bara att öppna konqueror, och använda smb:// för att komma åt din dator - t.ex.

smb://dindatorsnamn/sökväg/till/bilderna

hon kör XFCE och samba är lite väl invecklat. Grejen är att hon ska kunna browsa mina filer lätt.. men det kanske går med samba? ska testa lite.

EDIT: Ok. Kan någon berätta eller peka mig till en guide hur man kommer åt en windowsutdelning med hjälp av samba?

EDIT 2: eye of gnome är väl bara till gnome? eller?

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

eye of gnome är en bildvisare.

Du kan mountera en windowsshare mha smbfs / smbmount.
Men det kräver att du har stöd för smbfs i kärnan och att du läser lite ur manualen (säger inte hela, men du får själv skumma dig fram till vad du behöver).

När du väl har mappat upp dina shares på hennes dator kommer det bara vara att klicka sig igenom en vanlig hårddisk för henne.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monotux
eye of gnome är en bildvisare.

Du kan mountera en windowsshare mha smbfs / smbmount.
Men det kräver att du har stöd för smbfs i kärnan och att du läser lite ur manualen (säger inte hela, men du får själv skumma dig fram till vad du behöver).

När du väl har mappat upp dina shares på hennes dator kommer det bara vara att klicka sig igenom en vanlig hårddisk för henne.

Ok. Men hennes skola har en sambaserver på skolan som en polare hjäpte mig att montera upp. Så att det bara är att klicka och så. Kan man använda den configen på något sätt?

Och eog fungerade men inte så bra. :/ eller den fungerar väl till den det är till för men det finns ingen "nästa" och "föregående" knapp. Det är en sån browser jag vill ha. Tack för tipset iaf.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevva
Ok. Men hennes skola har en sambaserver på skolan som en polare hjäpte mig att montera upp. Så att det bara är att klicka och så. Kan man använda den configen på något sätt?

Kanske.
Jag har inte en aning om hur din polare gjorde det.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monotux
Kanske.
Jag har inte en aning om hur din polare gjorde det.

Nej det kan du ju inte ha. :/ men vilka configs är man in och pillar i? kanske kan.. ääh. Hon får vänta tills han har tid. Var ju inte sådär jätteakut. Men vet du någon annan browser? hellst lika enkel och okrävande som eog men med liiite flre funktioner. "nästa bild" kan ju vara användbart.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

Kolla i /etc/fstab.

gthumb var ganska trevlig senast jag körde den.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk

Om du öppnar en mappen, där bilderna ligger, med eog så kan du bläddra genom dom

Permalänk
Medlem

//adressen.se /monterat/lokalt cifs umask=022,username=xxxx,password=xxxx 0 0

Så står det i fstab. Ska jag kopiera den raden och skriva i min ip. Och guest och blank som anv/lös?

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

Ibland kan windows krångla när det kommer till gästkontot.
Men du kan förmodligen ta bort password helt, för om din dator kommer kräva lösenord får du upp det när du monterar sharen (och om den kräver ett lösenord så är det bara att lägga till det med password=lösenord igen i /etc/fstab).

Lycka till

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Ok ska testa det.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk

nfs finns även fast osäkert som...
Samba är trevliga grejor, jag fyller på dom tipsen som redan finns med det

Visa signatur

GNU/Linux Gentoo kernel-2.6.15-r1 Fluxbox.
Hemsidan ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekenstein
nfs finns även fast osäkert som...

NFS är ett protokoll, inte en mjukvara. Därmed är det så säkert som den implementation och den konfiguration du kör. Är du en komplett idiot så kan du säkert lyckas med att få till stånd en osäker miljö oavsett verktyg, men då kan knappast NFS lastas för detta..

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekenstein
nfs finns även fast osäkert som...
Samba är trevliga grejor, jag fyller på dom tipsen som redan finns med det

Du kan inte heller använda nfs i windows, om du inte vill betala för SFU (microsoft services for unix).

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Körde ett program i Windows för några år sen som hanterar NFS-utdelningar.
Har för mig att namnet var Omni-Nfs eller något sånt.
Om det var gratis eller inte minns jag inte, men funkade gjorde det iallafall.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX