Permalänk
Medlem

ang xbox360

är det inte lite overkill med 3 ggr 3.2 ghz, 9.6 ?

Visa signatur

Stationär: Intel C2D E8400 3.0GHz | 2x2GB XMS2 Corsair | Sapphire Radeon HD4870 512MB | Western Digital 640GB (AAKS) | Asus P5Q-E | Antec Sonata III 500W |
Bärbar: LG r200 - Intel C2D T7100 1,8GHz - 2GB PC5300 - radeon hd2400 - 160gb hdd
Mobil: HTC Touch Diamond

Permalänk
Medlem

Det blir inte 3 x 3.2 = 9,6. Dom sammarbetar på något sätt för att allt ska gå snabbare. Vet inte exakt hur, men man kan inte räkna ihop alla GHz:en.

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb

Permalänk
Medlem

är väl samma som dualcore, fast trippel istället.. Olika delar beordras till olika processorer..

Permalänk
Medlem

det är som Guru säger, olika instruktioner delas upp på olika kärnor, ungefär som att multitaska i ett och samma spel.

Visa signatur

mm, just de!

Permalänk

En processor kommer ta hand om Operativsystemet, de övriga 2 kan progammerna använda mera fritt för beräkning av fysik m.m. Onödigt är det nog inte om konsolen ska hålla ett par år framöver, dual core, trippel core och qudra core(4 kärnor) som PS3 kommer ha blir ju allt vanligare.
PS3 skulle ju köra på 4x,2,5Ghz om jag inte minns fel, fördelen är att det kommer bli minimala laddningstider även då det är mycket data som skall läsas in och processorn blir aldrig fullbelastad.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

väntar på PS3 jag.. Vill ha

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är hur länge vi får vänta på spel som drar nytta av dessa kärnor dock.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

dessutom har ps3an en ny typ av processor som kallas för cellprocessor, den kommer vi nog inte se i vanliga datorer förrän om några år...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

PS3:s Cell 4x3.2GHz ? Näe Cell processorn är på 7x3.2 GHz.
o precis som de andra säger så kan du inte lägga ihop allt för att räkna ut "totala" GHz:en. Men visst med 3 eller 7 st kärnor så klarar den processorn av sjukt mycket.

Permalänk
Medlem

Re: ang xbox360

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grygge
är det inte lite overkill med 3 ggr 3.2 ghz, 9.6 ?

Tyvärr blir det långt ifrån 3x3.2ghz... om du jämför med en PC.

det blir 3 kärnor som rullar 3.2ghz precis som intel har dual cpuer med 2 kärnor som rullar i 3.2ghz. Dock så kärnorna i xbox360 cpun "handikappade" jämfört med CPUn i en PC och kan inte jämföras.

PS3 är ännu värre... den har 1st kärna som är i princip exakt samma som en av kärnorna xbox360 CPU'n har. Sedan har den 7 eller 8st special CPUer som verkligen inte kan jämföras med en av de andra kärnorna i en pc processor eller de kärnor som sitter i xbox360.

Av vad som sagt hittills så lyckas inte programmerarna klämma fram processorkraft ur dessa konsoller som är i närheten av en CPU i en PC än så länge! Men det kommer nog efterhand, det är oerhört svårt att programmera till sådana har fler-kärnors cpuer och speciellt svårt till PS3's cellprocessor. Det finns en uppsjö artiklar på nätet som mer eller mindre detalj går igenom hur processorerna är uppbyggda i dessa konsoller och drar paralleller med CPUer i en PC. Bara att googla!

Permalänk
Avstängd

Vad jag hört så använder XBOX360 alla sina kärnor på alla spelen. Den delar upp uppgifterna t.ex modeller en processor, post, fysik. Sen hade den en annan spännande grej en inbygd AA som heter MIcrosoft AA och skicka 2 Anti-Aliasing på alla spel det ligger ett separat minne med som ser till så denna 2x AA alltid ligger på i alla spel utan att påverka prestanda. Angående PS3:ans 8 kärnor så används bara 7 av dom en av dom är inaktiverad.

Visa signatur

MSI GF7600GT 512mb 8x AGP | AMD64 Athlon 2800+ @ 2166 MHz L2=512kb NewCastle | 2x512mb Kingston ValueRAM PC3200 DD400 | EPoX NF3 8KDA3I

Permalänk
Avstängd

Som sagt, man kan inte räkna ihop prestandan, allra helst inte på Cell och Xboxens Xenon-processor. De är mycket klenare per kärna än vanliga processorer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AZer3d
Vad jag hört så använder XBOX360 alla sina kärnor på alla spelen. Den delar upp uppgifterna t.ex modeller en processor, post, fysik. Sen hade den en annan spännande grej en inbygd AA som heter MIcrosoft AA och skicka 2 Anti-Aliasing på alla spel det ligger ett separat minne med som ser till så denna 2x AA alltid ligger på i alla spel utan att påverka prestanda. Angående PS3:ans 8 kärnor så används bara 7 av dom en av dom är inaktiverad.

Den där AAn vet jag inte vad den kommer in i bilden, den har ju inget med processorn att göra, det är en funktion ATi lagt in med sin grafikprocessor.
Och jag har hört att en kärna skulle vara dedikerad till operativ och att avkomprimera komprimerad information från DVD-skivor.

Permalänk
Medlem

Schysst bump.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Tråden är över 2år gammal, tror inte trådskaparen är lika intresserad. Men skulle någon vilja disskutera detta, är ni välkommna att skapa en ny tråd i "Spelkonsoler och konsolspel".