Kommer inte in utifrån med ssh.

Permalänk

Kommer inte in utifrån med ssh.

Jag har en linuxserver med bla. sshd på och jag har kommit åt den innan, putty resolvar cnamet och jag kommer till rätt ställe.

Jag får dock inte upp nån prompt, jag har testat att sätta serverns ip på dmz utan resultat.
Jag har också testat att connecta inifrån nätverket och det fungerar men utifrån är det stopp, porten är öppen i routern och i loggarna står det localhost sshd[2531]: fatal: Timeout before authentication for [ip].

Tilläggas bör att jag inte kan komma in via externt ip heller dvs. kan inte ansluta från det ipt jag fått från min isp, vilket leder mig till slutsatsen att det inte är ett dns-relaterat problem. Porten kan heller inte vara stängd eftersom jag bevisligen kommer åt den.

Nån som vet vad det är för fel?

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för dist?

Arch Linux blokerar inkommande anslutningar som standard (titta i /etc/hosts.deny).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Deb sarge. Har inte haft problem med att connecta utifrån innan.. det är samma med min ventriloserver belägen på samma fysiska server.

Andra kan connecta till min vent externt men jag MÅSTE gå via nätverket. Jag har kunnat gå via cname innan och jag har inte gjort några ändringar på servern.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Sitter du bakom en router eller liknande?
Nu menar jag något d-linkaktigt.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk

Ja, en di604. Jag brukar dock inte nämna det eftersom det blir ett sådant liv på en del som känner sig tvungna att uttrycka hur mycket 604an förstört deras liv osv. Jag säger inte att ALLA är sådana men det är ganska tröttsamt att de få som lider av anti604ism syns så mycket..

Jag är ganska säker på att det inte är routerns fel, andra kan komma åt både vent och ssh.

Hur som helst är jag lite intresserad av att skaffa en router man inte behöver starta om så fort man ska göra en ändring alt. göra många ändringar på en gång så man inte behöver starta om den 30ggr för lika många regeländringar. Nån som känner till någon sådan hårdvaru-router?

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination